به گزارش پارس به نقل از مهر، رئیس شبکه هپاتیت ایران از ورود جدیدترین داروهای موثر در درمان مبتلایان به هپاتیت C به بازار دارویی دنیا خبر داد.

دکتر سید موید علویان با بیان اینکه پیش از این درمان مبتلایان به هپاتیت C و نگاه درمانی به این دسته از بیماران استفاده از پگیلیتد اینترفرون به همراه قرص ریباویرین بود، افزود: طی یکسال اخیر با ورود دارویی با میزان کارآیی و اثربخشی بیشتر تحول عظیمی در درمان هپاتیت ویروسی C حاصل شده است.

وی با اشاره به هزینه ی گزاف این دسته از داروها ادامه داد: با پیشرفت دانشمندان دنیا در کشف و تولید این داروها بدین ترتیب اینترفرون فری تراپی خدمت بزرگی در درمان بیماران مبتلاء به هپاتیت C است که البته این دارو به تایید سازمانهای معتبر و بین المللی دارویی رسیده است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به تلاش چندین ساله دانشمندان در جهت کشف این دارو افزود: این دارو پس از انجام یکسری مطالعات حیوانی و انسانی و تائید نتایج نهایی معرفی شد که هنوز وارد بازار دارویی کشورهای آمریکایی و اروپایی هم نشده است اما امید می رود به زودی شاهد ورود این داروها به کشور باشیم.

علویان با بیان اینکه هم اکنون در دنیا سه تیم مجرب و خبره در خصوص تهیه واکسن هپاتیت سی در دنیا تلاش می کنند که یکی از این تیم ها مربوط به دانشگاه اسن آلمان و پروفسور روگندروف است، گفت: ایرانیان هم جزو این تیم تحقیقاتی هستند اما تاکنون پیشرفت جالب توجه منجر به کشف واکسن هپاتیت حاصل نشده است و به نظر می رسد تا رسیدن به واکسن هپاتیت سی همچنان راه طولانی در پیش داریم.

وی ادامه داد: اساس درمان در هپاتیت سی تقویت سیستم ایمنی به کمک استفاده از آلفا اینترفرون به همراه قرص ریباویرین است در هر حال همیشه در پروتکل درمانی هپاتیت اینترفرون وجود داشته است و جامعه پزشکی و بیماران همواره در آرزوی رهایی از استفاده از اینترفرون بودند و امیدوار بودند که هپاتیت فقط به کمک قرص درمان شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: ۶ نوع ژنوتیپ ویروس هپاتیت سی در دنیا وجود دارد که در ایران ژنوتیپ ۵ و ۶ (ژنوتیپ ۶ بسیار نادر) را نداریم ژنوتیپ غالب ۱،۲، ۳ و نوع شایع در بیماران دیالیزی ژنوتیپ ۴ است امکان درمان هپاتیت سی با ژنوتیپ ۲ و ۳ از نوع خوراکی بدون استفاده از اینترفرون وجود دارد که با استفاده از داروی جدید تا بیش از ۹۰ درصد امکان پاسخ به درمان در هپاتیت ویروسی با ژنوتیپ ۲ و ۳ در مدت ۶ ماه وجود دارد.

علویان درمان با این دارو را قوی تر، بهتر و با عوارض کمتر برای بیماران دانست و افزود: می توان از آن برای فرم شدید و مقاوم به درمان هم استفاده کرد هم اکنون بیش از ۱۳ داروی دیگر در دنیا در مرحله تحقیق و پژوهش هستند و این دارو جزو نخستین داروهایی است که از این جعبه جادویی خارج شد و امید می رود پس از این داروهای بیشتری از این جعبه جادویی خارج شود.

وی افزود: از همین رو شبکه ی علمی هپاتیت ایران متشکل از ۵۰ مرکز علمی تحقیقاتی فعال در بیماری های کبدی کشور با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نظر دارد در سوم بهمن ماه در اجلاس سالیانه یک روزه درباره ی آخرین پروتکل تشخیصی و درمانی هپاتیت C با صاحب نظران این حوزه تبادل نظر داشته باشد و اساتید مجرب داخل و خارج از کشور فعالیتها و تجارب کاری خود را به اشتراک بگذارند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه در این جلسه همه ی افراد صاحب نظر درباره ی نحوه ی درمان و تشخیص هپاتیت C تصمیم می گیرند، ادامه داد: به عبارتی این کنفرانس علمی یکروزه اجماع اصحاب تجربه در خصوص خط مشی درمان نوین هپاتیت C و پاسخ درمانی موثرتر در بالین است تا شرکت کنندکان در پایان این کنفرانس به یک دستورالعمل واحد برای درمان این بیماران برسند.