به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پس از وقوع آتش سوزی و تخریب شش مغازه صفوی در بازار سنتی همدان در ۲۰ اردیبهشت ماه سالجاری مسؤولان بر آن شدند، از وقوع حوادث دیگر در بازار جلوگیری کنند، به طوری که میراث فرهنگی از یک سوی و شرکت برق از سوی دیگر به تکاپو افتادند تا هر چه سریعتر نواقص موجود در حوزه کاری خود را رفع کنند.

اگر چه سازمان آب و فاضلاب استان همدان هم از سوی کارشناسان از ترکش های این آتش سوزی به علت خالی بودن شیر لوله های آب فشار قوی با وجود دریافت پول ماهیانه، بی نصیب نماند، اما شرکت برق مقصر اصلی این حادثه معرفی شد.

زمانیکه علت آتش سوزی در بازار همدان از سوی کارشناسان فرسوده بودن سیم های برق تشخیص داده شد و از آنجایی که همیشه مسؤولان پس از وقوع حادثه هوشیار می شوند، امور برق همدان با هزینه های هنگفت اقدام به تعویض و نوسازی شبکه های فرسوده برق کرد و تاکنون عملیات اجرایی دو فاز از چهار فاز در نظر گرفته شده را آغاز کرده و تاحدودی به سرانجام رسانده است.

هر چند هدف از این کار، جلوگیری از خاموشی ها در بازار هم است، اما کماکان شاهد خاموشی بازار در زمان های حساس مثلا شب یلدا هستیم.

همچنین صحبت های ضد و نقضی در زمینه نصب شیرهای آتش نشانی برای افزایش ضریب ایمنی در سطح بازار وجود دارد که گمراه کننده است.

مدیر امور ۲ برق همدان به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون برای ساماندهی شبکه های توزیع برق بازار همدان ۳۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

" ایرج صابری" ، اظهار کرد: در راستای ساماندهی شبکه های توزیع برق بازار سنتی همدان در حال حاضر عملیات اجرایی دو فاز آغاز شده به طوریکه فاز نخست با مبلغ اعتباری ۲۷۰ میلیون تومان به طور کامل به اتمام رسیده و برای فاز دوم نیز تاکنون ۷۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با ابراز امیدواری از اتمام کامل ساماندهی شبکه های توزیع برق بازار در چهار فاز، تصریح کرد: بالا بردن پایداری شبکه، کاهش خاموشی ها، جلوگیری از برخورد شاخه های درختان با شبکه های برق، حفظ مبلمان شهری، جلوگیری از حوادث احتمالی، سرویس دهی مناسب، کاهش تلفات و رضایتمندی مشترکین برق از اهداف اجرای طرح بازار است.

صابری در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح بازار در ۹ ماهه سالجاری اشاره کرد و افزود: تبدیل ۱۱ کیلومتر از شبکه های سیمی به کابل خودنگهدار، اصلاح شبکه های داخلی بازار، جابجایی پایه هایی که به علت تعمیر و ساخت و سازهای ساختمانی در وسط معابر عمومی قرار داشتند و اصلاح جعبه تقسیم و جوشکاری نگهدارنده های سیمی کابل از جمله این اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه فاز دوم طرح بازار نیز آغاز شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ ۷۰ میلیون تومان کار انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در فاز دوم تعویض ۳۵ دستگاه جعبه انشعاب، اصلاح ۲۰ دستگاه انشعاب در محدوده بازار، اصلاح سیستم حفاظت تابلوهای تعویض و اصلاح لوله های کابل ورود و خروج تابلوها، اصلاح سیستم اِرت شبکه های موجود، اصلاح کابل سرویس ها، اصلاح و تعویض لوازمهای اندازه گیری معیوب و جمع آوری برق های غیرمجاز بوده است.

مدیر امور ۲ برق همدان خاطرنشان کرد: در پاساژ قدس واقع در مجموعه بازار نیز اقداماتی نظیر اصلاح و حفاظت تابلوها شامل استاندارد کردن فیوزها، تعویض جعبه انشعاب های معیوب و اجرای سیستم اِرت انجام شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بازار از ابتدای سالجاری آغاز شده است، اظهار کرد: طی مدت ۹ ماه در دو فاز عملیات خوبی انجام شده، به طوری که با توجه به بافت بازار و ارزش تاریخی حرکت خوبی محسوب می شود.

وی در پایان از مجموعه فرمانداری و به ویژه فرماندار و اتاق اصناف همدان که همکاری بسیار خوبی برای اجرای طرح ساماندهی شبکه های توزیع برق بازار داشته اند، تقدیر و تشکر کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز درباره مرمت بازار سنتی همدان گفت: بازار یک محیط زنده است و با آثاری که حیات و رفت و آمدی ندارد، متفاوت است، به طوری که بازار همدان زیربنای سالمی داشته و زندگی در آن جریان دارد.

" علیرضا ایزدی" تصریح کرد: میراث فرهنگی به عنوان متولی حفظ و حراست و نه متولی مرمت بازار، بر روی امور انجام شده در این محوطه تاریخی نظارت دارد و در صورت داشتن اعتبار بعضا در امر مرمت مشارکت کرده و به بازاریان کمک می کند.

وی ادامه داد: آنچه نیاز است، انجام می دهیم، به طوری که در استحکام بخشی راهروها، مسیرها و دالانهای داخلی بازار که متولی خصوصی ندارد، ورود داشتیم، اما بخش عمده مرمت به عمده مالکین بازار است و باید خودشان کار انجام دهند.

وی گفت: به عنوان مثال کاروانسرای شریفیه به صورت صددرصدی مرمت شده و سایر کاروانسراها نیز مشغول تغییر فضاها و مرمت هستند.

ایزدی تاکید کرد: بعضی از مشکلات موجود در بازار به سیم کشی نامناسب بازار برمی گشت که موجب آتش سوزی در بازار نیز شد، اما شرکت برق اقدام به ترمیم و اصلاح شبکه های برق کرده و شیرهای آب نیز توسط آتش نشانی نصب شده است.

وی ادامه داد: آتش سوزی رخ داده در محوطه بازار در بخشی بود که از لحاظ تاریخی ارزشی نداشت و به دوره پهلوی برمی گشت، اما چون داخل محوطه بازار تاریخی قرار دارد، مرمت آن انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قرار بود پس از آتش سوزی بازار شیرهای آتش نشانی در سطح بازار افزایش یابد تا دسترسی این شبکه به شیرها راحت شود، اما به علت کمبود اعتبار تاکنون چنین کاری انجام نشده است.

" رضا عسکری" افزود: ۱۷ دستگاه شیر با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب برای افزایش شیرهای آتش نشانی در سطح بازار پیش بینی و آماده شده است، اما به علت شرایط نامساعد جوی حفاری امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: کارهای مقدماتی و مطالعات اولیه برای جانمایی این شیرها انجام شده و تنها منتظر تامین اعتبار بودیم اما با وجود نبود بودجه ۱۷ دستگاه شیر برای افزایش ضریب ایمنی درنظرگرفته ایم که در صورت مساعد شدن شرایط جوی اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

عسکری در پایان گفت: نبود آب در شیر آتش نشانی محل وقوع آتش سوزی به علت اشتباه پیمانکار شرکت آب و فاضلاب بود که در حین جابجایی شبکه جریان آب را قطع کرده و فراموش می کند جریان را مجددا وصل کند یا اطلاع دهد.