به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ناصر خدرنژاد - معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت - با اعلام این خبر، اظهار کرد: براساس تصمیم های اولیه فعلا تاریخ ۲۲ بهمن ماه برای ثبت نام در کاروان های حج تمتع سال ۱۳۹۳ مشخص شده و جزییات دیگری مانند اولویت ها و هزینه ی سفر حج نیز در حال برنامه ریزی است که آن هم به زودی مشخص و اعلام می شود.

او درباره ی سهمیه ی حج آینده برای ایران، گفت: به احتمال زیاد و با توجه به اجرای طرح توسعه ی حرم ها در مکه و مدینه، سهمیه ی حج تمتع ۹۳ مانند سال گذشته باشد؛ اما این موضوع به صورت دقیق تر در دیدار رییس سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان مشخص می شود.

براساس مصوبه ی سازمان همکاری های اسلامی، سهمیه ی حج هر کشور براساس جمعیت آن کشور مشخص می شود، یعنی به ازای هر یک میلیون نفر، یک هزار نفر می توانند به حج اعزام شوند که بر این اساس، سهمیه ی حج ایران حدود ۷۵ هزار نفر است؛ اما سال گذشته عربستان به دلیل اجرای طرح توسعه در حرم های مدینه و مکه از کشورهای اسلامی خواست، ۲۰ درصد از سهمیه ی حج خود را کاهش دهند تا حرم ها گنجایش این جمعیت را داشته باشند و از ایجاد اختلال در نظم حج جلوگیری شود، . بنابراین سال گذشته سهمیه ی اعزامی زائران ایرانی به حج، حدود ۶۴ هزار نفر بود. پیش بینی شده است این کاهش جمعیت در حج با توجه به توسعه ی حرم ها در عربستان نهایت تا چهار پنج سال دیگر ادامه داشته باشد و جمعیت کمتری به عربستان برای شرکت در مناسک حج اعزام شوند.

معاون حج و عمره ی سازمان حج و زیارت در ادامه ی این گفت وگو درباره ی زمان دقیق ثبت نام مرحله ی دوم کاروان های عمره ۹۳ - ۹۲ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز زمان دقیقی برای ثبت نام این مرحله مشخص نشده است، ولی این ثبت نام ها در بهمن ماه و به احتمال زیاد در دهه ی نخست آن انجام می شود.

او درباره ی این که با توجه به خالی بودن ظرفیت برخی کاروان های عمره ی اعزامی در ماه های بهمن و اسفند، آیا سازمان حج اولویت های جدیدتری را فرا می خواند؟ اظهار کرد: کاروان های مرحله ی نخست عمره که اعزام آن ها تا هفتم فروردین ماه ۹۳ است، تقریبا پر شده اند و اولویت های فراخوانده شده (۱ تا ۳۰۰) همچنان در حال مراجعه برای تکمیل ظرفیت باقی مانده هستند و اولویت دیگری هم فعلا قرار نیست برای ثبت نام دعوت کنیم.

خدرنژاد افزود: در مرحله ی دوم ثبت نام عمره که از دهه ی نخست بهمن ماه آغاز می شود و اعزام آن ها نیز از هشتم فروردین تا ششم تیرماه است، اولویت های جدیدتر اعلام خواهد شد.