به گزارش پارس نقل ازایسنا، رحمت الله حافظی در بازدید از مرکز مکانیزه معاینه فنی بیهقی با اشاره به اینکه زمان، زمان اهمیت دادن به سلامت انسان ها است گفت: امروز دوره ساخت سخت افزاری شهر تمام شده و باید انسان محوری را در دستور کار قرار داد. امروز سلامت مردم است که باید در اولویت اقدامات ما باشد.

وی با اشاره به تردد خوردوهای تک سرنشین و موتورسیکلت ها افزود: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای تک سرنشین است که با توجه به عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل باید گفت سلامت شهروندان بیش از پیش مورد تهدید است. تردد موتورسیکلت ها نیز عامل دیگر در تشدید وضعیت آلودگی زیست محیطی است.

حافظی تصریح کرد: باید هر چه زودتر موتورسیکلت های برقی وارد چرخه حمل و نقل شهر تهران شوند که این امر سبب خواهد شد آلودگی های زیست محیطی نظیر آلودگی هوا و صوت و نیز بسیاری از معضلات اجتماعی کاهش یابد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع معاینه فنی خودروها پرداخت و ابراز کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس به جای اتخاذ تصمیماتی که در راستای حمایت از جان و سلامت شهروندان باشد بعضا تصمیماتی می گیرند که تهدید کننده سلامت مردم است. افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروها از دو به ۵ سال یکی از همین تصمیمات بود که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

وی ادامه داد: به واقع علت اتخاذ چنین تصمیمی همچنان بر ما پوشیده است ؛اگر نمایندگان مجلس هشتم ایراد هایی به استاندارد معاینه فنی، تعداد مراکز و یا سایر موارد دارند چرا برنامه و راهبرد ارائه ندادند این در حالی است که نمایندگان خانه ملت تنها صورت مسئله را پاک کردند بنابراین نمایندگان مجلس نهم باید قبل از هر اقدامی اصلاح این قانون را در دستورکار خود قرار دهند.

حافظی تصریح کرد: طبق تحقیق به عمل آمده معضل آلودگی هوا تا بدان جا پیش رفته که حتی موجب وارد آمدن آسیب به ساختمان ها و پایه پل ها شده است که این امر خود یکی از عوامل تهدیده کننده سلامت شهروندان است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در روزهای آلوده آمار متوفیان بهشت زهرا (س) که روزانه ۱۶۰ نفر است به میزان ۲۰ تا ۲۲ نفر افزایش می یابد در چنین شرایطی اصلاح قوانینی نظیر معافیت خودروهای نو از معاینه فنی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگسازی عمومی و اینکه شهروندان نسبت به استفاده از خودروهای غیراستاندارد کراهت داشته باشند هم می تواند مثمر ثمر باشد. اختصاص بودجه برای خروج خودروهای فرسوده نیز یکی دیگر از راهکار های موجود است.

وی افزود: وضعیت خودروهای ما به گونه ای است که ما حتی واهمه داریم خودروهای نو خدمتی نیز از تست های معاینه فنی رد شود!

وی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای اسلامی شهر تهران مایل هستند خودروی خدمتی خود را برای انجام معاینه فنی بیاورند گفت: این وظیفه من و هر شهروند دیگر است اما وضعیت خودروها ما به گونه ای است که شاید خودروهای نو تحویل داده شده به ما از تست های معاینه فنی رد شوند. با این وضع خودروها کاهش معافیت معاینه فنی باید هر چه زودتر شکل گیرد.

محسن سرخو: آلودگی هوا در چین کارخانه ها را تعطیل می کند در ایران مدارس را!

محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید با بیان اینکه باید در نحوه ساخت و ارتقای کیفیت استاندارد خودروها بازنگری شود گفت: معاینه فنی تنها اهرم نظارتی است که می تواند عملکرد و ایمنی خودرو را کنترل کرد.

وی افزود: امروز بر هیچ کس پوشیده نیست که خودروها مهمترین منابع تولید آلودگی هوا هستند اما با این وجود همچنان بر حمایت از تولید خودروهای داخلی تاکید می شود.

وی ادامه داد: حمایت از تولید داخلی بر همه مردم از مسئولان تا شهروندان واجب است اما نباید این حمایت موجبات به خطر افتادن سلامت شهروندان باشد، بله ما از تولید داخل حمایت می کنیم به شرط آنکه سلامت شهروندان تهدید نشود. امروزه آلاینده های ناشی از خودروهای داخلی موجبات مرگ هزاران نفر را به وجود می آورد و در چنین شرایطی مسئولان ما تنها تصمیمی که می گیرند تعطیلی مدارس است.

وی افزود: در کشور چین با تشدید آلودگی هوا کارخانجات را تعطیلی می کنند اما در ایران مدارس را و شاید این نوع نگرش خود گویای خیلی از مسائل باشد.

رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این اوضاع معاینه فنی خودروها که به مثابه اهرم نظارتی و کنترلی بر عملکرد و ایمنی خودروها است با تصمیمات نادرست نادیده انگاشته می شود که واقعا جای سوال دارد. در این شرایط آیا صاحبان کارخانه ها و یا افرادی که تصمیماتی از قبیل افزایش معافیت معاینه فنی می گیرند حاضر می شوند که خانواده هایشان در چنین خودروهایی سوار شوند؟

سرخو در پایان گفت: خوشبختانه در شورای چهارم لایجه ای در دست تنظیم است تا نسبت به تشدید الزام معاینه فنی برای خودروها ی شهر تهران اقدام شود. همچنین تجهیز ۲ هزار خودرو دیزلی از خوردهای شهرداری به فیلتر های پاک کننده در راستای کاهش آلایندگی های این خودروها از جمله برنامه هایی است که تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.