به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " محمد اعتصام" تصریح کرد: فرد سرما زده را نباید با وسایل گرما زا مانند بخاری گرم کرد و عضلات سرما زده او را مالش داد.

وی افزود: معمولا به هر عاملی که در محیط باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن شود آسیب های محیطی گفته می شود که با توجه به فصل زمستان آسیب های محیطی مورد بحث سرمازدگی است.

اعتصام گفت: سرما زدگی انواع و اقسام مختلفی دارد که اکثر آنها با اسم سرمازدگی مطرح می شود و مهمترین آنها هیپوترمی بوده که همان کاهش دمای عمومی بدن است.

وی ادامه داد: نوع دیگر سرمازدگی عضوی است که اعضا به دلیل مجاورت در محیط سرد بیرون دچار اختلال در عملکرد طبیعی می شوند و یخ زدگی نوع سوم قرار گرفتن و یا مجاورت طولانی مدت در معرض سرما و محیط برفی است که باعث ایجاد یخ زدگی می شود و معمولا در عضوی که مستقیما با برف و یخ در ارتباط است مانند پا اتفاق می افتد.

اعتصام خاطرنشان کرد: سه عامل برودت، رطوبت و باد باعث ایجاد این اختلالات می شود که همان مثلث سرما است که هر چه این مجاورت زمانی بیشتری طول بکشد میزان آسیب زیادتر است.

وی افزود: در محیط های شهری هیپوترمی شایع است که دمای طبیعی بدن به کمتر از ۳۷ درجه می رسد و تمام بدن دچار کاهش دمایی می شود.

این کارشناس گفت: در محیط و جاده های کوهستانی در صورت مجاورت با برف، یخ، کولاک و سرما علاوه بر هیپوترمی سرمازدگی مطرح است که معمولا در سرمازدگی گوش ها، بینی، گونه ها، چانه و انگشت های دست و پا درگیری بیشتری دارند اگر این مواجهه با سرما افزایش زمانی پیدا کند می تواند با منجمد کردن آب میان بافتی سلولی باعث یخ زدگی عضو شود.

وی گفت: مهم ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرمازدگی و هیپوترمی پیشگیری است، پوشش کافی با لباس مناسب و کاهش مجاورت با هوای بیرون از عوامل پیشگیری و خوردن مواد قندی با کالری بالا و مایعات گرم نیز در پیشگیری موثر است.

اعتصام تاکید کرد: حال چنانچه فردی با علائمی مانند لرز، بی حالی و گاهی عدم تمرکز ذهنی به هیپوترمی مبتلا شد به هیچ عنوان نباید نسبت به گرم کردن او با وسایل گرمازا مانند بخاری اقدام کرد. همچنین مالش عضلات هیچ کمکی به فرد نمی کند بهترین راه کمک های اولیه برای این فرد قرار دادن فرد در پتو یا کیسه خواب از قبل گرم شده و خارج کردن لباس های خیس و جایگزینی لباس های خشک است.

وی تصریح کرد: گرم کردن فرد باید تدریجی و به گونه ای باشد که در هر ساعت نیم درجه به دمایی بدن فرد اضافه شود.

وی افزود: استفاده از کیسه آب گرم در قسمت هایی از بدن که خون را به قلب برمی گرداند مانند کشاله ران ها و گردن خالی از فایده نخواهد بود.

وی اظهار کرد: پایگاه گردنه اسد آباد علاوه بر ماموریت های دیگر متولی نجات در برف و سرما است و دو سالن بزرگ و جیره برای اسکان اضطراری در صورت لزوم دارد و در برف و کولاک در خدمت در راه ماندگان است.

اعتصام یادآور شد: مردم می توانند با ندای رایگان ۱۱۲ امداد جمعیت یا با شماره ۰۸۱۲۳۲۲۷۰۸۷ (پایگاه گردنه اسدآباد) تماس بگیرند و اینگونه اتفاقات را به جمعیت هلال احمر استان همدان گزارش دهند.