به گزارش پارس به نقل از فارس، شب یلدا یا همان شب چله شب اول زمستان است و بلندترین شب سال که فردای آن روز با دمیدن خورشید، روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شوند و به همین دلیل ایرانیان این شب را جشن می گیرند و دور هم می نشینند و به خوبی و خوشی این شب بلند را سپری می کنند.

با رسیدن شب یلدا بزرگترهای فامیل و مادر بزرگ ها از روزهای قبل آماده این شب می شوند و همه بچه ها و فامیل را برای این شب به میهمانی منزل خود دعوت می کنند.

سینی بزرگی که در وسط آن هندوانه سرخ و دور آن انار، آجیل، شیرینی، کشمش و بادام، گندم شاهدونه، میوه های مخصوص فصل سرما در منزل بزرگترها آماده شده است، تا بعد از شام میهمانان با این تنقلات پذیرایی شوند.

یلدا بهانه ای برای جمع شدن خانواده است و این که رسم و رسوم گذشته همچنان در بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در گذشته مادر بزرگ ها از روزها قبل آماده می شدند که در این شب همه بچه ها، نوه ها و نتیجه ها میهمان منزلشان بودند.

پدر بزرگ از صبح زود با عصا از خانه بیرون می رفت و همه خریدهای مورد نیاز این شب را فراهم می کرد و مادر بزرگ از صبح زود انارها را دون می کرد و در کاسه بلوری می ریخت، هندوانه را برش می زد و آماده می کرد، پیش دستی های گل قرمز را برای پذیرایی مهیا می کرد تا غروب شود و همه به منزل او بروند.

غروب که می شد روی کرسی پارچه ای گل گلی و زیبا پهن می کرد و کرسی مرتب می شد، تا میهمانان برسند، غذا و تنقلات این شب فراهم می شد و بچه ها یکی یکی می آمدند و تا پاسی از شب گل می گفتند و گل می شنیدند.

مادر بزرگ قصه های قدیمی می گفت، پدر بزرگ شاهنامه می خواند و بعضی ها هم مشاعره می کنند و بچه ها هم به بازی و سرگرمی مشغول بودند.

وقتی همه دور هم بودیم انگار غم و غصه، کینه و نفرت از آن خانه دور بود و همه فقط به فکر خوش بودن و شادی اعضای خانواده بودند.

امروزه باز هم این رسم در بین مردم رواج دارد و مردم بروجرد این شب را تلاش می کنند، تا در کنار خانواده سپری کنند.

مردم بروجرد این شب به خانه بزرگترها می روند و از قصه گویی، حافظ خوانی آنها استفاده می کنند، اما در این شب به بچه ها بیشتر از همه خانواده خوش می گذرد، زیرا فرصت بیشتری برای بازی دارند و این آداب و رسوم را که نسل به نسل با هر فرهنگ شهر گذشته است، را آشنا می شوند.

با رسیدن این شب زردی و رنگ های زیبای پاییز تمام می شوند و زمستان زیبای سپید از راه فرا می رسد.

سعی کنیم، هر چه کینه و تاریکی هست در این چند ثانیه بلندترین شب سال از وجودمان برود و به جای آن دوستی و محبت در دلمان جایگزین شود.