به گزارش پارس به نقل از مهر، مهندس سیدرضا غلامی افزود: بازرسین بهداشت محیط سراسر کشور به منظور ارتقاء سطح سلامت جامعه به ویژه جلوگیری و کنترل بیماری های مرتبط با آب و غذا موظفند در محل های برگزاری مراسم اعم از هیئتها، مساجد، تکایا، حسینیه ها حضور داشته و بر نحوه توزیع نذورات نظارت داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر استفاده از آب سالم و لوله کشی جهت پخت و پز، تهیه چای و شستشوی ظروف افزود: در تهیه تذورات باید از مواد غذایی خام بسته بندی شده و مورد تائید وزارت بهداشت استفاده شود. همچنین فراورده های گوشتی نیز باید مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور باشد.

غلامی با توصیه بر استفاده از نمک های یددار تصفیه شده اضافه کرد: در تهیه نذورات از روغنهای با ترانس پایین استفاده شود. حبوبات و غلات مورد استفاده فاقد نم و رطوبت و کپک زدگی باشند و در صورت استفاده از سبزی و میوه به صورت خام، چهار مرحله سالم سازی، شامل پاک کردن، گندزدایی، انگل زدایی و شستشوی نهایی انجام شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر استفاده از ظروف یک بار مصرف برپایه گیاهی جهت آب آشامیدنی و بسته بندی مواد غذایی تاکید کرد و گفت: غدای پخته شده بلافاصله پس از طبخ باید مصرف شود.

غلامی در ادامه با اشاره به فصل سرما و استفاده از وسایل گرمازا در محل برگزاری مراسم مذهبی، بر ضرورت رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از گازگرفتگی و آتش سوزی تأکید کرد.