به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی که شب گذشته در مسجد نور تهران برگزار شد، افزود: الان بعد از ۳۰ سال همه چیز را داده اند اما کاری که باید انجام می دادیم نتوانسته ایم انجام بدهیم و خروجی ها شکل نگرفت و جا دارد کنکاش کنیم تا بدانیم مشکل از کجاست؟

فانی درباره بحث محتوای کتابهای درسی گفت: کتابهای درسی منطبق با نیازسنجی امروز ما نیست؛ باید کتاب های متناسب با نیازها تنظیم شود و هنوز با آن فاصله داریم.

وی درباره اقتصاد آموزش و پرورش گفت: متأسفانه همیشه با این مشکل روبه رو بودیم؛ وزیر آموزش و پرورش به جای اینکه درباره آموزش فکر کند باید درباره حقوق معلمان فکر کند؛ بنده تلاشم این بوده که اول از این بودجه بهتر استفاده کرده و از منابع جدید نیز استفاده کنیم و مشارکت ها را نیز توسعه دهیم.

به گفته فانی، در حال حاضر ۸.۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و یکی از برنامه های ما در سال ۹۳ این است که مجاز باشیم ظرفیت های مدارس غیردولتی را بخریم و به جای اینکه مدرسه جدیدی تأسیس کنیم از مدارس خالی غیردولتی استفاده کنیم.

یک دوازدهم وقت ما گذشته است

فانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز بر عهده بنده است و یک دوازدهم وقت ما گذشته است و باید به ما کمک کنید تصریح کرد: هر سند تحولی باید سه مرحله را طی کند که شامل تدوین سند، اجرایی کردن و اجرای سند است؛ سند تحول نظام آموزشی جامع همه سندهای بالادستی است مثل سند نقشه جامع کشور، سیاست های کلی ابلاغی رهبری، چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه پنجم توسعه؛ لذا اگر سند تحول را مبنا قرار دهیم می توانیم امیدوار باشیم همه کارها را انجام دهیم.

وی افزود: در دیدارهایی که رهبری با وزرای آموزش و پرورش داشتند، تأکید بر اجرا شدن سند تحول است و گفتند سند تحول نیاز به نقشه راه دارد؛ یعنی ببینیم برای اجرای سند چه تمهیداتی باید اندیشید و کدام مقدم است و کدام ها می توانند همزمان شکل بگیرند که از مجموع این سؤال ها نقشه راه به دست می آید؛ امروز که با شما صحبت می کنم تلاش آموزش و پرورش درباره نقشه راه است تا مقدمات کارها را آماده سازی کنیم و بعد برای ورود به اجرای واقعی آن آماده شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تأکید رهبری بر تربیت معلم، رویه و روش ها است و اگر آموزش و پرورش بخواهد درست عمل کند باید به ارکان آموزش و پرورش عمل کند که ارکان آموزش و پرورش شامل مدیریت، معلم، محتوا و برنامه ها، مقررات آموزشی، بودجه، فضا و تجهیزات است که اگر درست ترکیب شوند می توانند آموزش و پرورشی با اهداف موردنظر را تشکیل دهند.

مدرسه محوری از سیاستهای جدی ماست

فانی افزود: مدیریت در آموزش و پرورش یکی از ارکان است و سیاست جدی بنده مدرسه محوری است؛ برای اینکه تعلیم و تربیت در مدرسه شکل گیرد، تلاش ما باید بر این باشد تا مدرسه تقویت شود، لذا تقویت مدیریت آموزشگاهی در سال ۹۳ یکی از اولویتهایی است که بنده دنبال می کنم.

وی تصریح کرد: اکثر مدارس ما مدارس دولتی است، ولی مدارس غیردولتی موفق تر است و علت آن داشتن مدیر توانمندتر و باانگیزه تر است.

فانی به بحث بهسازی در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بحث بهسازی در آموزش و پرورش مبتنی بر معلم است و در ارکان شش گانه، معلم نقش کلیدی دارد و اگر معلم انگیزه کار نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی افتد و اگر وزیر آموزش و پرورش همه کارها را رها کند و دنبال کار معلمان باشد، کار خطایی نکرده است و معلمی که انگیزه دارد، کسری های دیگر کار را جبران می کند.

تشکلهای فرهنگی می توانند به آموزش و پرورش کمک کنند

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از ابعاد توسعه مشترک، استفاده از توان تشکل های فرهنگی است که می تواند به آموزش و پرورش کمک کند، مثل کانون تربیت اسلامی. آموزش و پرورش توسط همه کسانی که عشق آن را دارند قابل اداره است و باید یک ساختار غیررسمی در آن شکل بگیرد و گام اول، ایجاد اتاق های فکر در آموزش و پرورش است.

فانی به تعریف اتاق فکر پرداخت و افزود: اتاق فکر جایی است که حسب موضوعات مختلف، موضوعات تلفیقی و تخصصی نسبت به ارائه پیشنهادات اقدام می کند.

وی گفت: مشاور در امور اتاق فکر بنده در حال مصاحبه های اکتشافی با وزرای سابق آموزش و پرورش است تا از منظر وزرای سابق، مسائل را از بعد کلان احصاء کنیم و مسئله ها به راه حل تبدیل شوند و بنده خودم را مکلف می دانم دیدگاه های رهبری، رئیس جمهور و سند تحول را در بدنه آموزش و پرورش گسترش دهم.

سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی امروز با حضور فرهنگیان عضو این کانون در مسجد نور و با حضور محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظان، شعبانعلی رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان و محمود فرشیدی دبیر کل کانون تربیت اسلامی حضور داشتند.

محمود فرشیدی طی سخنانی با اشاره به ثمرات تربیت اسلامی، بر تربیت فرزندان در این مسیر تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۲ جلسه در شورای مرکزی با حضور اعضا برگزار شده است، عنوان کرد: موضوعات مختلفی از جمله بحث سیاست های ابلاغی رهبری در سند تحول، بحث عفاف و حجاب و مباحث درسی در جلسات مطرح شده است.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی تصریح کرد: جلسات شوراهای کانون در ۳۰ استان کشور برگزار می شود که مقرر شده است که چند استان جدید نیز به این کانون اضافه شوند.

در پایان مراسم، انتخابات اعضای شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی با حضور ۴۰۰ نفر از اعضای این کانون از سراسر کشور، برگزار شد و ۱۴ نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.

محمود فرشیدی با ۲۰۰ رأی، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با ۱۷۴ رأی، مسلم میرزاپور با ۱۶۹ رأی، حسین هراتی ۱۶۹ رأی، محمدرضا محدث با ۱۲۸ رأی، فرشته حشمتیان با ۱۲۷ رأی، لاله افتخاری با ۱۲۵ رأی، سید محمدباقر پیشنمازی با ۱۲۱ رأی، حسین احمدی با ۱۲۰ رأی، پرویز آژیده با ۸۶ رأی، جبار کوچکی نژاد با ۸۵ رأی، نصرت الله فاضلی با ۷۶ رأی، سیدعلی یزدیخواه با ۷۳ رأی و رضا مشهدی عباسی با ۶۳ رأی، منتخبین کانون تربیت اسلامی برای شورای مرکزی هستند.

اعضای علی البدل نیز شامل ابراهیم اعتصام با ۶۰ رأی، منوچهر براتی با ۵۷ رأی، تقی آبادی با ۵۶ رأی، علی قطب الدینی با ۵۶ رأی و مریم خلیلوند با ۵۴ رأی هستند.