به گزارش پارس به نقل از مهر، شامگاه سه شنبه ۲۶ آذرماه و همزمان با شب عرس مولوی، سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو لبریز از علاقمندان فرهنگ و ادبیات ایران بود که برای حضور در مجلس بزرگداشت مولانا جلال الدین گردهم آمده بودند.

سیدحسین طباطبایی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در آغاز این نشست، پس از خیر مقدم به حاضران در جلسه، که شامگاه سرد مسکو را با حضور خود در مجلس انس مولانا گرمی بخشیده اند، افزود: این چندمین برنامه است که طی یکی دو سال اخیر برای مولانا و به بهانه این شاعر و عارف بزرگ جهان اسلام برگزار کرده ایم و هر بار با حضور گرم تر و گسترده تر شما عزیزان علاقمند به فرهنگ و ادبیات ایران مواجه می شویم و این نشان از عمق رسوخ پیام مولانا در جامعه فرهنگی و ادبی روسیه دارد.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در مسکو با برشمردن برخی ویژگی ها که کلام و پیام مولانا را در گوش انسان عصر حاضر خوشایند ساخته است، گفت: نگاه متعالی و معناگرای مولانا در عصر غلبه مادیت بر همه شئون زندگی بشر امروز، جان های جویای معنا را به سمت خود می کشد و این رمز اصلی محبوبیت روزافزون مولوی و شاهکار بی مانند او مثنوی در دنیای امروز است.

خانم محرم، وابسته فرهنگی و آموزشی سفارت تاجیکستان، سخنران بعدی نشست بزرگداشت مولوی در مسکو بود. وی با تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برای برگزاری این برنامه، مولوی و اثر جاودان او مثنوی را هدیه ای گرانقدر از سوی جهان فارسی زبان به مردمان اعصار و دوره های مختلف دانست و با خواندن یکی از غزل های مولانا و ترجمه روسی آن، حاضران در نشست را با نمونه ای از معانی بلند اشعار مولانا آشنا ساخت.

پس از پخش کلیپی کوتاه به زبان روسی درباره زندگی و اندیشه مولانا، میخائیل سنلنیکوف مترجم و شاعر معروف روس، در سخنانی، شعر مولانا را به سبب عمق معانی و بلندای اندیشه و تفکر در آن یکی از سخت ترین اشعار برای ترجمه به زبان های دیگر دانست و همت مصروف شده برای ترجمه مثنوی به روسی را ستود و افزود: زبان فارسی، زبان شعر و هنر است. بزرگان ادبیات کلاسیک ایران همچون حافظ، مولوی، سعدی، عطار و… هرکدام به مثابه قله هایی در جهان ادب و معرفت اند و هر جویای حکمت و دانشی باید با این چشمه های جوشان معنویت و ادب آشنا شود.

ابوالقاسم اسماعیل پور، استاد اعزامی وزارت علوم به دانشگاه های روسیه، سخنران بعدی مجلس انس با مولانا در رایزنی فرهنگی کشورمان در مسکو بود که در سخنان خود به جنبه هایی از رمز و راز ماندگاری مولانا و جذابیت آموزه های او اشاره کرد.