به گزارش پارس به نقل از فارس، در ابتدای جلسه امروز شورا امیر قاسمی دبیر شورای عالی منطقه ۵ گزارشی را در خصوص فعالیت ها، عملکرد شورایاری منطقه اشاره شده ارائه کرد.

در ادامه جلسه محمود صلاحی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراها پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی را در خصوص حسن اجرای مصوبه برنامه ۵ ساله اول شهرداری تهران و کلیات برنامه ۵ ساله دوم ارائه کرد.

وی در حین ارائه گزارش خود به اعضای شورا گفت: با توجه به حجم برنامه ۵ ساله اول نمی توان در ۴۵ دقیقه زمان تعیین شده از سوی شورا گزارش مبسوطی را ارائه کرد.

صلاحی گفت: برای ارائه گزارش ۵ ساله اول شهرداری نیازمند به یک زمان ۱۰ ساعته داریم.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران تاکید دارد که نقاط ضعف برنامه اول را برطرف و در برنامه ۵ ساله دوم از نظرات اعضای شورای شهر استفاده کند و از همین جا از اعضای شورا درخواست می کنم که پیشنهادات و انتقادات خود را به شهرداری تهران ارسال کنند.

در ادامه جلسه و پس از ارائه گزارش از سوی صلاحی اعضای شورای شهر نظرات خود را در خصوص این گزارش ارائه کردند که در ابتدا محسن پیرهادی عضو شورای شهر گفت: متاسفانه گزارشی که از سوی آقای صلاحی ارائه شد گزارش کاملی نبود و بیشتر در خصوص این بود که چه کارهایی در برنامه ۵ ساله اول انجام شده و ما انتظار داشتیم گزارش بهتری از سوی شهرداری ارائه می شد.

وی با اشاره به این نکته که در گزارش ۵ ساله اول و برنامه ۵ ساله دوم باید پیامد برنامه ها ارائه شود گفت: باید در برنامه ها سیاست و چشم انداز ها مشخص باشد و در نهایت هدف برنامه کاملا شفاف و روشن باشد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران ادامه داد: نکاتی را که آقای پیرهادی عنوان کردند کاملا درست است ولی خواهش دارم توقع از برنامه اول در سطح برنامه اول باشد و قطعا برنامه دوم و سوم و چهارم از برنامه اول بهتر خواهد شد.

وی گفت: برنامه دوم که هم اکنون از سوی شهرداری ارسال شده است ۷۰ الی ۸۰ درصد عملیاتی است که این جای خوشحالی دارد.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی صلاحی گفت: متاسفانه برنامه اول سنجش پذیر نیست و دوستان می توانستند در همین زمان تعیین شده گزارش کاملتری را در صحن شورا ارائه کنند.

وی با انتقاد از نحوه گزارش دهی صلاحی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: این نحوه گزارش دهی متناسب با شورا نیست و امیدواریم گزارش کاملتری در جلسات بعدی از عملکرد برنامه ۵ ساله اول ارائه شود.

وی گفت: قطعا برای بررسی کلیات برنامه پنج ساله دوم از شهردار تهران دعوت خواهد شد.

محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: کلیات گزارش پنج ساله اول از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر قرار باشد با یک سری اعداد و ارقام و مصوبات شورا مغایرت داشته باشد قطعا به مردم و شهر تهران اجحاف می شود.

وی تصریح کرد: تعداد خطوط اتوبوس ها و توسعه مترو در برنامه پنج ساله اول تاکید شده بود اما در گزارش ارائه شده از سوی صلاحی هیچ اشاره مقایسه ای در این زمینه انجام نشده است.

وی گفت: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا اهداف اتوبوسرانی و شرکت مترو در برنامه پنج ساله اول محقق نشده و در واقع اعتبارات آن کجا رفته است که در گزارش ارائه شده این شفافیت وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله اول تاکید شده بود که خطوط قطار شهری به ۲۱۷ کیلومتر برسد گفت: در حالی این اتفاق نیفتاده است که این رقم به ۱۵۲ کیلومتر رسیده است و در واقع ما ۶۵ کیلومتر از برنامه عقب هستیم.

سرخو ادامه داد: البته وضعیت اتوبوسرانی نیز بهتر از وضعیت قطار شهری نیست چرا که در برنامه پنج ساله تاکید شده بود که تا پایان برنامه تعداد اتوبوس ها به ۱۶ هزار دستگاه برسد که در این زمینه نیز ما بالغ بر ۶ هزار و ۶۰۰ اتوبوس داریم که از این تعداد ۲ هزار اتوبوس فرسوده هستند.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شهری شورای شهر تهران نیز با انتقاد از گزارش ارائه شده از سوی شهرداری گفت: هدفگذاری در برنامه پنج ساله مشخص نیست و این ایراد به زمان تصویب و عملکرد دوستان برمی گردد.

وی گفت: ما امیدواریم دوستان ما در شهرداری صادقانه عملکرد واقعی را نشان بدهند و شورا نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

مسعود سلطانی فر دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده امکان ارزیابی دقیق را به ما نمی دهد گفت: ما در مقطعی هستیم که باید برنامه ۵ ساله دوم را تنظیم کنیم و با توجه به شرایط زمان زیادی نداریم که امیدواریم شهرداری تهران نیز گزارش کامل و مبسوطی از برنامه پنج ساله اول ارائه کند.

وی گفت: ما می توانستیم چشم انداز بهتری را برای برنامه پنج ساله اول داشته باشیم که البته امیدواریم در برنامه دوم هدفگذاری ها و شاخص گذاری ها کاملا مشخص باشد ضمن اینکه عدم پیش بینی دبیر منابع مالی یکی از ایرادات برنامه پنج ساله اول بود.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعضای شورای شهر در برنامه پنج ساله دوم دقت دقت نظر بهتری را دارند که احکام نیز بند به بند تصویب و تعقیب می شود چرا که ما اعتقاد داریم باید هر سال از برنامه پنج ساله دوم ارزیابی و نظارت شود.

احمد حکیمی پور دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: یکی از ایراداتی که به برنامه پنج ساله دوم وارد می شود این است که قرار بود این برنامه در بهار ۹۲ بیاید اما با ۶ ماه تاخیر به شورا ارسال شده است و با توجه به زمان اندک ما ما نمی توانیم همزمان برنامه پنج ساله دوم و بودجه را بررسی کنیم.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با دفاع از برنامه پنج ساله اول شهرداری گفت: باید به این نکته اشاره کرد که اگر مترو و اتوبوس توسعه پیدا نکرده است دلیل آن عدم تخصیص اعتبارات از سوی دولت دهم بوده.

وی گفت: امیدواریم دولت تدبیر و امید به تعهدات خود در بخش توسعه حمل و نقل توجه ویژه ای داشته باشد و این نقاط ضعف برطرف شود.

وی اظهار امیدواری کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز هدفگذاری و شاخص ها در برنامه پنج ساله دوم کاملا شفاف و روشن باشد و بتوان به برنامه های پیش بینی شده دست پیدا کرد.

شجاع پوریان در ادامه سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از گزارش ارائه شده از سوی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: متاسفانه در این گزارش به مسائل نظری و تئوریک اشاره شد اما هماهنگ و درآمیخته بود و در واقع ارزیابی از این برنامه کاملا سخت و دشوار است.

در ادامه جلسه ۶ نفر دیگر از اعضای شورا تقاضای صحبت در خصوص گزارش ارائه شده از سوی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شوراها را داشتند که مسجد جامعی عنوان کرد که به دلیل اتمام وقت این ۶ نفر از عضو در جلسه بعدی نکات خود را مطرح کنند.