به گزارش پارس به نقل از فارس, محمد چینیان، مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که « برای سال آینده چه موضوعاتی می تواند به عنوان سرفصل آموزشی وارد کتاب دانش آموزان شود و آیا امکان ورود اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاع رسانی و پیگیری به کتاب علوم زیستی و بهداشت اول دبیرستانی ها وجود دارد؟ » اظهار داشت: امیدواریم بحث تغذیه وارد این کتاب شود؛ چیزی که الان به عنوان یک سونامی مشاهده می شود، شیوع بیماری های غیر واگیر است.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش، افزود: این موضوع شامل دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و حتی پوکی استخوان می شود که مسائل شایعی هستند که در کشور ما و بیشتر کشورهای دنیا نگاه ویژه ای به آن می شود.

*وجود موضوع پوکی استخوان در کتاب دانش آموزان

چینیان ادامه داد: در کتاب علوم زیستی و بهداشت بحث پوکی استخوان مطرح شده است و در جاهای مختلف مانند مقطع ابتدایی درباره تغذیه اطلاعاتی ارائه شده است؛ اما امیدواریم این نگاه آموزشی به صورت مستمر ارائه شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه « به نظر شما نیاز است که اطلاعات سلامت دانش آموزان تحت یک کتاب که مباحث آن توسط دفتر سلامت تهیه شود و موضوعات پیشگیرانه و آموزشی برای مقاطع وارد مدارس شود؟ » ، خاطرنشان کرد: امیدواریم این اتفاق بیفتد و ایده آل است که ما ساعت آموزشی داشته باشیم؛ یعنی یک یا دو ساعت در هفته این ساعت را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: ما نیرویی به عنوان مربی بهداشت داریم که نیروی توانمند و دارای پتانسیل های بالا و با نگاه معلمی و چند مهارتی است؛ اگر این موارد در قالب ساعت آموزشی به کلاس ورود پیدا کند، می تواند بهره وری بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر داشتن ساعت آموزشی برای موضوع سلامت در مدارس، گفت: البته اطلاع رسانی ها در ساعات فوق برنامه طبق هماهنگی هایی که با مدیران مدارس انجام شده اتفاق می افتد، اما اگر ساعت آموزشی در کنار ما قرار گیرد، در کنار ساعت آموزشی محتوا به ما خواهند داد و می توانیم بیشتر در این بحث ورود پیدا کنیم.

چینیان در پاسخ به این پرسش که « به عنوان نمونه چرا مواردی مانند اطلاعات لازم درباره کیف و کفش مناسب دانش آموزان در قالب یک فصل آموزشی به کتاب های درسی وارد نمی شود؟ » گفت: بله، این موضوع می تواند توسط یک معلم تخصصی آموزش داده شود و در ساعات آموزشی می تواند راه های پیشگیرانه باشد.

وی افزود: البته این موضوع را باید سازمان پژوهش آموزش و پرورش تأیید کند؛ اخیراً اتفاقات خوبی در سازمان پژوهش افتاده است که یک مورد بحث گروه تربیت بدنی و سلامت بود و امیدواریم آن ساعات آموزشی در اختیار ما قرار گیرد.