به گزارش پارس به نقل از فارس، در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، گزارشی در ارتباط با ریزش گودبرداری پروژه ایران زمین متعلق به بانک زنجانی و مصوبه کمیسیون ماده ۵ در ارتباط با این پروژه مطرح شد و پس از اظهارنظرهای اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری، پیشنهاد محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تقاضای لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ در ارتباط با این پروژه مطرح شد.

جمع بندی این جلسه به لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ در ارتباط با احداث برج ۳۸ طبقه در پروژه ایران زمین به اتفاق آرا منجر شد. مجوز پروژه ایران زمین در حالی در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه مسکونی و زیرپهنه R۲۳۱ (بافت ارزشمند معاصر مسکونی و حفظ وضعیت موجود) احداث شده بود.

در شرایطی که تمامی ویلاهای مسکونی اطراف پروژه دو یا سه طبقه هستند، این پروژه ۲۷ طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده بود که این اقدام منجر به آسیب رسانی جدی به ساختمان های مسکونی اطراف از نظر اشراف و سیمای شهری می شد و عملا خیابان های اطراف این پروژه به پارکینگ برج مبدل می شد.

با توجه به اینکه در چندین جلسه شورای شهر، بحث ریزش گودبرداری و اعطای مجوز کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود و اکثر اعضای شورا نسبت به اعطای این مجوز انتقاد جدی داشتند، نهایتا شورای عالی شهرسازی در پی این نگرانی ها که در سطح جامعه کارشناسی کشور نسبت به اقدامات عجولانه ایجاد شده بود، موضوع را در دستور جلسه امروز قرار داد.

در این جلسه با حضور نمایندگان شهرداری تهران، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع مطرح و مقرر شد شهرداری تهران نسبت به ارائه طرح جدیدی که در راستای طرح تفصیلی تهران باشد، بررسی های لازم را به همراه مالک پروژه انجام داده و نتیجه را جهت اخذ تصمیم مقتضی به شورای عالی شهرسازی ارائه نماید.

ارائه گزارش مغایرت های طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران

همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت در این جلسه گزارشی در مورد مغایرت های طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و مصوبه هشت بندی مورخ ۴/۲/۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری سابق ارائه شد و با توجه به اینکه این مصوبه منجر به افزایش جمعیت پذیری شهر تهران، به ویژه در نتیجه تبدیل زیرپهنه های R۱۱۲ (سه طبقه) و R۱۲۱ (چهار طبقه) به زیرپهنه R۱۲۲ (پنج طبقه) می شود، اعضای شورای عالی شهرسازی اظهار نظر نمودند و مقرر شد این موضوع از سوی دبیرخانه شورای عالی و با کمک معاونت شهرسازی شهرداری تهران، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و سایر دستگاه ها مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد و نتیجه آن به جلسه ماه آینده شورای عالی جهت تصمیم گیری ارائه شود.