به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یک فعال حوزه ی میراث فرهنگی گفت: منبری در شهر یزد در مراسم پخت نذری به عنوان هیزم در آتش سوزانده شد.

براساس اطلاعات منتشرشده، چندی پیش در مراسم نذری پزان که در نزدیکی مسجدجامع یزد برگزار شد، یک منبر چوبی تکه تکه و به عنوان هیزم از آن استفاده شد.

مصطفی اولیا - مردم شناس و فعال حوزه ی میراث فرهنگی - با تأیید این خبر، توضیح داد: این منبر که از مدت ها پیش در حیاط پشتی مسجدجامع یزد نگهداری می شد حدود ۹۰ سال قدمت داشت؛ اما متأسفانه در آن روز با تأیید « سرایدار مسجد» این منبر همراه چند چوب و تخته ی دیگر از مسجد بیرون آورده و سوزانده شد.

این در حالی است که امیر ترقی نژاد - فعال حوزه ی میراث فرهنگی - در این باره اظهار کرد: تنها منبر قدیمی استان یزد در ندوشن است که بخشی از آن نیز در موزه ی « متروپولیتن» آمریکا قرار دارد. از سوی دیگر چون تا کنون همه ی منبرهای قدیمی در استان یزد و سطح کشور به طور کامل شناسایی نشده اند، نمی توان گفت که آیا واقعا چنین منبری با این قدمت به عنوان هیزم در آتش سوزانده شده است یا خیر؟

او پس از اطلاع از این اتفاق، با مردم ساکن در منطقه ی مسجدجامع یزد صحبت کرده است، به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به صحبت های مردم، این منبر تاریخی و دارای قدمت زیادی نبوده، اما اصل این اتفاق بسیار بد است که برخی بخواهند منبری را که یکی از ارکان اعتقادی مردم، بخصوص در استان یزد شناخته می شود به عنوان هیزم آتش استفاده کنند.

وی افزود: بخش های مختلف مسجد مانند شبستان ها هر کدام یک منبر برای برگزاری مراسم دارند، جنس منبرها متفاوت است و منبر تاریخی در میان آن ها بسیار کم است.

در همین زمینه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نظر دیگری دارد.

بهرام رضایی گفت: هیچ گاه چنین اتفاقی در استان یزد رخ نمی دهد. در واقع، مردم اجازه ی چنین کاری را نمی دهند. از سوی دیگر، مسجدجامع استان یزد فقط یک منبر تاریخی دارد که جنس آن هم از « سنگ» است و قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال می رسد.

او با اشاره این که در فاصله ی ۵۰ متری مسجدجامع یزد زندگی می کند، افزود: درباره ی چنین اتفاقی در این مدت صحبتی نشنیده ام.

همچنین محمدرضا سیدحسینی - مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد - نیز در این زمینه اظهار کرد: فرهنگ مردم یزد به گونه ای نیست که بخواهند یک منبر را به هر دلیلی آتش بزنند یا حتی در این زمینه بحثی به شوخی مطرح شود.