به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامرضا خاتمی اظهار داشت: تب، دفاع بدن در برابر عفونت، ویروس و میکروب ها است و هر زمانی ویروس وارد بدن شود درجه حرارت بدن بالا می رود که این تغییر نشان دهنده مقابله بدن با عامل مولد بیماری است.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: وقتی آن عامل از بدن خارج شود درجه حرارت بدن و به دنبال آن تب کاهش می یابد.

وی افزود: وقتی عامل بیماری زا وارد بدن می شود و ارگان های بدن در مقام دفاع برمی آیند ما نیز سعی نمی کنیم که این دفاع را بشکنیم و درجه حرارت را سریع پایین بیاوریم.

خاتمی ادامه داد: درجه اکثر تب ها در حدود ۳۸ تا ۳۸.۵ است و کمتر اتفاق می افتد که درجه حرارت به ۴۰ یا بالاتر برسد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تب های معمولی (۳۸ تا۳۸.۵) به دلیل ورود ویروس و باکتری پدیدار می شود و اکثراً در عرض دو تا سه روز اصلاح می شود؛ البته برخی از ویروس ها دوره یک هفته ای دارند: مثل ویروس سرخک.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران ادامه داد: تب های معمولی اکثراً خطری ندارند و می توان با استامینوفن خوراکی میزان تب را کنترل کرد.

خاتمی اظهار داشت: مشکلی که امروزه بیشتر گریبانگیر کودکان ماست، بدلیل گرمای بیش از حد اتاق هاست و از طرفی چون مادران، کودکان را بیش از پیش می پوشانند کودک عرق کرده و به واسطه از دست دادن آب بدن، تب می کند.

وی به خانواده ها توصیه کرد: درجه حرارت اتاق را بر روی ۲۳ - ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنند و اگر سن کودک بیش از ۶ ماه است مقدار آب خوراکی به نوزاد بخورانند تا در پایین آمدن درجه تب مفید باشد.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان این مطلب که تب نگرانی ندارد و همه کودکان باید تب کنند تا بدن شان در برابر ویروس ها مصونیت پیدا کند، گفت: مادران نباید در مواجهه با تب کودک دستپاچه شوند و بدانند که تب هایی که بر اثر سرماخوردگی و ویروس ها به وجود می آیند خود به خود خوب می شوند.