به گزارش پارس به نقل از جام جم، افرادی که در سوپرمارکت ها کار می کنند به دلیل زیاد بودن تعداد مشتری ها دست کم ۸۰ تا ۹۰ درصد مدت زمان کار خود را در حال ایستاده یا نیمه ایستاده می گذرانند و همین ایستادن های طولانی آنها را در معرض آسیب های اسکلتی - عضلانی و البته واریس قرار می دهد؛ مشکلاتی که با افزایش سن و بالا رفتن وزن تشدید می شود.

همچنین بلندکردن خواروبار سنگین و جابه جا کردن خوراکی ها و اجناس مغازه احتمال بروز گردن درد و کمردرد مزمن و حتی آرتروز را در افراد شاغل در سوپرمارکت ها افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود در ایستادن افراط نکنید، در ازای هر یک ساعت کار به مدت ۱۰ دقیقه بنشینید و استراحت کنید و هر سه تا چهار ساعت یک بار پنج تا ۱۰ دقیقه (مثل سر ظهر یا شب که سرتان خلوت تر است) را به نرمش های سبک گردن، کمر، شانه و دست و پا اختصاص دهید.

همچنین هنگام جابه جایی اقلام مغازه از دیگران کمک بگیرید تا سلامت تان به خطر نیفتد.

بی خیال استراحت و تعطیلات

بدون شک سوپرمارکت داری از مشاغلی است که فرد بندرت می تواند به فکر مرخصی رفتن باشد؛ چراکه بستن مغازه به معنی کاهش تعداد مشتری ها، خراب شدن خوراکی های با تاریخ انقضای محدود و ضررهای مالی است.

با این حساب افراد شاغل در سوپرمارکت زمان چندانی برای تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و دوستان ندارند و به دلیل نوع کارشان مجبورند از صبح زود تا پاسی از شب سر کار باشند و گاهی اوقات همین موضوع زمینه بروز اختلافات خانوادگی را فراهم می کند.

در چنین شرایطی احساس ناامیدی، سرخوردگی، افسردگی شغلی و افکار منفی سراغ فرد می آید و شغل و سلامتش را به خطر می اندازد.

وقتی حساب و کتاب ها همخوانی ندارد

همیشه این احتمال وجود دارد که افراد شاغل در سوپرمارکت در مسائل مالی بویژه در معاملات چکی دچار بحران شوند و این موضوع زمانی حادتر خواهد شد که اجاره مغازه را هم به مشکلات اضافه کنیم بنابراین طبیعی است که استرس ناشی از این بحران، کاهش آستانه تحمل فرد و بروز آسیب های جسمی و اختلالات روانی مثل استرس مزمن را به همراه داشته باشد.

و اما توصیه طلایی

شاید بهترین پیشنهاد این است که سالی دو تا سه مرتبه، حداقل برای سه تا پنج روز کارهای مغازه را به یکی از اقوام نزدیک یا دوستانتان بسپارید و به یک سفر تفریحی خانوادگی یا دوستانه بروید و خستگی را از تن به در کنید. یادتان باشد ایجاد وقفه کاری نه تنها مانع بروز روزمرگی و استرس و خستگی مزمن می شود بلکه انرژی شما را نیز افزایش می دهد.