به گزارش پارس به نقل از مهر، کمال الدین پیر موذن در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر اینکه مدیریت یکپارچه شهرداری راه حل معضل الودگی هوای پایتخت است ر افزود: اگر مدیریت شهری در کشور ما هم مانند کشورهای پیشرفته بود شاید قادر بود مشکل آلودگی هوا را به تنهایی حل کند اما در حال حاضر شهرداری چنین توانی ندارد.

به گفته وی، مشکل آلودگی هوای پایتخت یک معضل فرابخشی است و مهمترین ارگانهایی که نقش کلیدی در حل این معضل دارند، وزارت نفت و صنایع هستند.

پیرموذن افزود: در حال حاضر وزارت نفت با تولید و توزیع روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در سطح کشور تنها یک پنجم نیاز کشور که معادل ۷۰ میلیون لیتر در روز است را تامین می کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن نیز به دلیل عدم رعایت استانداردهای روز دنیا در تولید خودرو و سایر وسایل حمل و نقل نقش بسیار زیادی در افزایش آلودگی هوا دارد و حتی در نصب کاتالیست و کانورتر بر روی خودروها با وجود فشاری که دستگاههای مختلف در این خصوص وارد می کنند، کوتاهی می کند.

به اعتقاد پیر موذن، معضل آلودگی هوا مسئله ای است که تنها با ورود و اعمال مدیریت رئیس جمهور و همکاری تمام قوا امکان پذیر است و حتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست که اختیاراتش در تعامل و اعمال فشار بر دیگر دستگاهها بسیار بیشتر از شهردار است، نمی تواند به تنهایی این مشکل را حل کند.

وی به پیشنهاد شهردار تهران در خصوص تدوین طرح جامع جداگانه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد با توجه به آلودگی بالای پایتخت و آماری که در خصوص افزایش مرگ و میر مردم تهران به دلیل آلودگی هوا اثبات شده، مثبت به نظر می رسد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تأکید کرد: اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس پیگیر تصویب فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در مجلس هستند اما معتقدیم بسیاری از راهکارهای کاهش آلودگی هوا مانند نصب کاتالیست در خودروها نیازمند تصویب شدن این طرح در مجلس نیست و تنها عزم و اراده جدی مسئولان اجرایی را می طلبد.