به گزارش  پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری با حضور در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر سیما، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم تا با مشارکت عمومی همه مردم، محیط زیست کشور را حفظ کنیم و برنامه جدی رییس جمهور نیز این بوده که مشارکت مردم را در همه امور دولت تعمیق بخشد.

وی ادامه داد: در سازمان حفاظت محیط زیست طی ۱۰۰ روز گذشته برنامه مشخصی برای همکاری با تشکل های مردم نهاد داشتیم که به همین منظور نشست های سه جانبه ای بین بخش خصوصی شامل صنایع، به ویژه واحدهای HSE، تشکل های غیردولتی و دانشگاهیان و متخصصین فعال محیط زیست برگزار کردیم. همچنین در هر استان اتاق های فکری تشکیل دادیم تا با حضور این افراد و مدیران اجرایی آن استان، مدیریت صحیح محیط زیست محقق شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش مهم زنان در حفاظت از محیط زیست، گفت: همچنین شوراهای شهر و روستا که به عنوان نمایندگان منتخب مردم مسئولیت مدیریت شهر و روستای خود را دارند، یکی از محوری ترین نقش ها را در حفاظت از محیط زیست ایفا می کنند که به همین منظور در ۱۰۰ روز گذشته گام های اولیه برای همکاری با شوراهای شهر و روستا را برداشتیم.

وی ادامه داد: اولین گام برای همراهی با شوراهای شهر و روستا طی ۱۰۰ روز گذشته، درخواست سازمان حفاظت محیط زیست برای تشکیل کمیته یا کمیسیون محیط زیست در شوراهاست.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه باید بین مردم جا بیندازیم که محیط زیست با زندگی همه ما پیوند خورده است، افزود: آلودگی هوا، مشکلات آب و دریاچه ارومیه از جمله مشکلات زیست محیطی هستند که هیچ کدام از مردم کشور از آن مصون نیست و همه باید بدانند که محیط زیست پیوند عمیقی با کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روحی مردم دارد.

ابتکار از امضای تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: در دوره دولت قبلی کارهایی برای ورود مفاهیم زیست محیطی به کتاب های درسی انجام شده که در این دوره نیز این اقدامات را ادامه خواهیم داد تا با آموزش دانش آموزان و معلمان، افراد را نسبت به موضوع محیط زیست حساس کنیم.

وی با اشاره به نشستی که چند روز پیش در سازمان صدا و سیما با حضور مهندس ضرغامی برگزار شد، افزود: در این نشست دیدیم که دوستان ما نسبت به اهمیت محیط زیست بسیار حساس هستند و می دانند که مسائل زیست محیطی کشور به مرحله دشوار و بحرانی رسیده و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه مشترکی میان صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست برای طراحی برنامه های اثربخش در حوزه محیط زیست خبر داد و افزود: اینکه تاکنون برنامه های زیست محیطی اثربخش نبوده، به این برمی گردد که ما مسئولان حرف های خوبی زده ایم، اما عمل مان با آن همخوانی نداشته و یا اینکه از ابتدا پیام هایی به مردم داده ایم که موثر نبوده و منجر به تغییر رفتار مردم نشده است.

وی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با تشکیل شورای اطلاع رسانی، سیاست هایی را تنظیم می کنیم تا مردم از حق طبیعی خود که شامل اطلاعات صحیح در ارتباط با محیط زیست است، برخوردار شوند. به عنوان مثال مردم زمانی که هوا آلوده است، باید از این مسئله آگاهی داشته باشند تا بتوانند انتخاب کنند که از خانه بیرون بیایند یا نه؟

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی به مردم در زمینه آسیب زا بودن کالاها، اظهار کرد: زمانی که مردم کالایی را می خرند، باید بدانند که آیا آن کالا به محیط زیست و سلامتشان آسیب می رساند؟

ابتکار ادامه داد: هر چه به سمت زندگی شهرنشینی پیش می رویم، باید الزامات و ضوابط دقیق تر و سختگیرانه تری برای ارتقای کیفیت زندگی مردم داشته باشیم که سازمان حفاظت محیط زیست این استانداردها را تعیین می کند.

وی تصریح کرد: در رابطه با آلودگی هوا از سال های ۷۹ به دنبال ارتقای استانداردها بودیم که متاسفانه این کار با تاخیر انجام شده است. اما در این دوره بازنگری هایی در زمینه استقرار صنایع به ویژه در حومه شهرهایی مانند تهران که تراکم بیش از حد اقتصادی دارد، داشته ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر استان تهران ۱.۲ درصد مساحت کل جمعیت ایران را در خود جای داده، اما ۳۰ درصد فعالیت های اقتصادی کل کشور در آن تجمع پیدا کرده که باعث وجود آلایندگی بیش از حد شده است.

در تهران فعالیت های جدید صنعتی نمی خواهیم

ابتکار تاکید کرد: در این دوره سعی کردیم که در دولت این مساله را جای بیندازیم که شهر تهران فعالیت های جدید صنعتی نمی خواهد که در این زمینه با وزیر مسکن، راه و شهرسازی جلساتی داشته ایم.

وی با اشاره به تشکیل اولین جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهور به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست طی ۱۰۰ روز گذشته، اظهار کرد: تشکیل این شورا نشان می دهد که این موضوع برای حاکمیت مهم است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در اولین جلسه شورایعالی محیط زیست، موضوع ریزگردها یکی از مهم ترین بحث ها بود که برای حل آن، پیگیری صندوق منطقه ای را که در دولت قبلی پایه گذاری شده، ادامه خواهیم داد. همچنین در این جلسه گزارشی از شرایط محیط زیست کشور ارائه شد که رییس محیط زیست نیز تاکید کردند باید برای حل تک تک این مسائل، برنامه ریزی داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه مکزیکوسیتی در گذشته آلودگی هوای بدتری نسبت به ایران داشت، افزود: اما با اجرای برنامه ای ۱۰ ساله توانستند این آلودگی را کنترل کنند، چرا که در این شهر حتی با عوض شدن دولت ها، برنامه های قبلی استمرار پیدا کرد و تعطیل نشد. اما در کشور ما همه برنامه هایی که تا سال ۸۴ نتیجه بخش هم بود، با عوض شدن دولت، متوقف شد.

چرای بیش از حد دام، خشک شدن دریاچه ها و از بین رفتن مراتع، منشا داخلی ریزگردها هستند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه چرای بیش از حد دام، خشک شدن دریاچه ها و از بین رفتن مراتع، منشا داخلی ریزگردها هستند، افزود: در طی ۱۰۰ روز گذشته بحث مدیریت و احیای تالاب ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده ایم.

ابتکار با بیان اینکه معادن نیز نقش بسیار مهمی در تولید ریزگردها دارند، افزود: هر کس که فعالیت اقتصادی انجام می دهد، باید نسبت به حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت خود را ایفا کند و هیچ کس حق ندارد به بهانه فعالیت اقتصادی به محیط زیست آسیب برساند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی نمی توانیم با عنوان تشویق فعالیت اقتصادی، خاک کشور را آلوده کنیم و یا از بین ببریم.

آیین نامه بهره برداری پایدار از معادن بازبینی می شود

ابتکار از بازبینی آیین نامه بهرداری پایدار از معادن خبر داد و افزود: معادن باید در مرحله اکتشاف و بهره برداری، ضوابط زیست محیطی را رعایت کرده و پس از پایان بهره برداری ها، سرزمینی را که تخریب کرده اند، به وضعیت اول بازگردانند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نباید قسمتی از دشت و مراتع ما به دلیل فعالیت اکتشافی زخم خورده رها شود، افزود: از اتحادیه ها و صنوف معدن کاران دعوت می کنیم که در زمینه حفظ محیط زیست با ما همکاری کنند.

طی سالیان گذشته فرآیند ارزیابی زیست محیطی صوری بوده است

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بحث ارزیابی زیست محیطی طرح های عمرانی را با جدیت پیگیری می کنیم، افزود: متاسفانه طی سالیان گذشته فرآیند ارزیابی زیست محیطی طرح های توسعه ای به شکل یک فرآیند صوری درآمده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: باید به جای تقابل با توسعه، محیط زیست و توسعه اقتصادی را با یکدیگر همگام کنیم و اکنون در تمام دنیا این یک امر پذیرفته شده است.
ابتکار تاکید کرد: باید همانقدر که در مطالعات فنی طراح های عمرانی حساسیت به خرج می دهیم، نسبت به موضوع محیط زیست نیز توجه داشته باشیم تا دیگر شاهد فاجعه ای مانند دریاچه ارومیه نباشیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه نمی توانیم در حوزه محیط زیست طرح های ضربتی به اجرا دربیاوریم، افزود: طی ۱۰۰ روز گذشته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برگزار شد که جلسه دوم آن نیز هفته آینده برگزار می شود.

به گفته وی، در این کارگروه همه دستگاه های مرتبط با آلودگی هوا حضور خواهند داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه های استانی کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۲ تکمیل شده و اعتبارات سال ۹۳ را پیش بینی کرده ایم و با سایر وزرا جلسات ویژه ای داشته ایم که با وجود مشکلات بسیاری که در کشور وجود دارد، با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند و می توان گفت که در این زمینه بازخوردهای خوبی از وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت داشته ایم.

ابتکار با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای شهر تهران عوامل بسیاری نقش دارند، افزود: در شهری که ۱.۵ میلیون واحد مسکونی دارد، آلایندگی ناشی از موتورخانه ها نقش بسیار پررنگی در افزایش آلودگی هوا دارد.

گوگرد و اکسیدهای ازت، مقصران اصلی آلودگی هوای اهواز

وی با اشاره به مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان اهوازی پس از بارش باران، اظهار کرد: در کل استان خوزستان ۱۵ دستگاه و در شهر اهواز پنج دستگاه سنجش آلودگی هوا داریم که این دستگاه ها تنها پارامتر های عادی را پایش کرده و نمی توانند آلاینده های جدی مانند بنزن و اوزون را سنجش کنند. چرا که اصلا قرار نیست آلاینده ها در هوا وجود داشته باشد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه گوگرد و اکسیدهای ازت مقصران اصلی آلودگی هوای شهر اهواز هستند، افزود: تاکنون نتیجه قطعی علت مسمومیت مردم پس از بارش باران مشخص نشده و همچنین بررسی تصاویر ماهواره ای نیز مورد خاصی را نشان نداده است، اما با بررسی های اولیه به این نتایج رسیده ایم که با ارسال دستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا به شهر اهواز بزودی نتیجه قطعی مشخص خواهد شد.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از نیروگاه ها و وزارت نفت خواسته ایم که ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند. همچنین به تعدادی از واحدهای صنعتی تذکرات لازم را داده و برخورد کرده ایم.

با انتقال آب مخالفیم؛ باید در زمینه انتقال آب، ملی فکر کنیم

انتقال آب باید برای تامین آب شرب باشد، نه صنعت و کشاورزی

ابتکار در خصوص انتقال آب رودخانه زاینده رود و کارون که واکنش های بسیاری از سوی مردم داشته، افزود: علی الاصول باید کمتر در این زمینه دخل و تصرف کنیم. اما در یک جاهایی ناچاریم که به این کار دست بزنیم، اما باید در نظر داشت که انتقال آب نباید به نابودی طبیعت منجر شود.

وی ادامه داد: زمانی که برای کشاورزی و صنعت، آب را انتقال می دهیم، لطماتی به طبیعت وارد می کنیم که بعضا عوارض جبران ناپذیری دارد و انتقال آب باید با محوریت محیط زیست و تامین آب شرب مردم انجام گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با انتقال آب رودخانه کارون مخالفیم، چرا که این رودخانه شاهرگ حیاتی استان خوزستان است و به مردم اطمینان می دهیم که برنامه ای که به این رودخانه آسیب بزند، اجرا نخواهد شد.

ابتکار تاکید کرد: باید در تمامی کشور فعالیت ها را متناسب با میزان آبی که داریم، تنظیم کنیم. به عنوان مثال نباید در ارومیه ای که در گذشته کشت غالب انگور بود، به سمت کشت سیب که پنج برابر بیشتر آب مصرف می کند، تغییر مسیر می دادیم.

معاون رییس جمهوری گفت: همچنین باید در الگوهای آبیاری کشاورزان، تغییر نگرش دهیم تا راندمان آبیاری افزایش پیدا کند.

حفر چاه های غیرمجاز، برداشت از انفال است

وی در خصوص حفر چاه های غیرمجاز، اظهار کرد: ناظر اصلی به این چاه ها، وزارت نیرو است اما مردم باید بدانند که این کار برداشت از انفال و اقدامی غیرشرعی، غیرقانونی و غیراخلاقی است.
ابتکار با بیان اینکه باید برخورد با حفر چاه های غیرمجاز هر چه سریعتر آغاز شود، افزود: علاوه بر اینکه دولت باید نظارت های خود را دقیق تر کند، مردم نیز یک مسئولیت اجتماعی دارند.

جنبه کیفری قوانین زیست محیطی قوت لازم را ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در برخی موارد مانند مدیریت پسماند، قوانین بسیار خوبی داریم، افزود: در برخی جاها نیز جنبه کیفری قوانین زیست محیطی قوت لازم را ندارد. به عنوان مثال در همه جای دنیا اگر فردی زباله ای را در خیابان رها کند، باید جریمه سنگینی بپردازد. اما در ایران چنین کاری انجام نمی شود و اکنون در دشت ها و حاشیه شهرها با صحنه های بسیار بدی از پراکندگی زباله مواجهیم.

ابتکار با بیان اینکه در ۱۰۰ روز گذشته تعامل بسیار خوبی با مجلس داشته ایم، افزود: جلسات پی در پی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا با حضور نمایندگان مجلس برگزار شده است که علاوه بر آن یک جلسه نیز با دکتر لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم که نشان دهنده این تعامل است.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: محیط بانان خط مقدم دفاع از طبیعت ایران هستند که باید از آنها پشتیبانی شود که به همین منظور برای ارتقای وضع حقوقی آنها اقداماتی انجام داده ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از قرار گرفتن پیام ویژه ای برای محیط بانان بر روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و افزود: مساله آموزش، تامین تجهیزات و جلب مشارکت جوامع محلی با محیط بانان را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.