به گزارش پارس به نقل از مهر، سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور در هشت ماه نخست سال جاری در ۲۵ هزار حادثه حضور داشته و با ارائه خدمات امدادی توانسته است ۱۸ هزار شهروند را از مرگ نجات دهد که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۸۰ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش بیشترین عملیات امدادی و نجات حادثه دیدگان در سال جاری مربوط به حوادثه جاده ای کشور بوده است که در سال گذشته تعداد این عملیاتها در سال گذشته ۱۲۵۱۴ مورد و در سال جاری ۱۴۵۷۷ مورد گزارش شده که رشدی ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

جدول مقایسه ای پوشش حوادث در هشت ماهه سال ۹۱ و ۹۲

عنوان سال   ۹۱ سال   ۹۲   درصد رشد
تعداد عملیات ۲۰۰۴۵ ۲۵۰۰۹ ۲۴.۸
حادثه دیده ۳۴۲۵۵۹ ۳۸۴۰۳۳ ۱۲.۱
آسیب دیده ۳۳۹۴۸۰ ۳۸۱۰۱۰ ۱۲.۲
امداد رسانی ۳۲۹۳۴۲ ۲۷۰۹۴۵ -۱۷.۷
نجات یافته ۱۰۱۳۸ ۱۸۱۸۸ ۷۹.۴
مصدوم انتقالی ۱۵۰۸۱ ۱۷۲۲۵ ۱۴.۲
مصدوم سرپایی ۶۳۲۰۲ ۷۶۷۵۵ ۲۱.۴
اسکان ۱۶۶۰۶۹ ۱۲۸۳۵۰ -۲۲.۷
رها سازی ۲۸۳۶ ۳۳۰۰ ۱۶.۴

محمود مظفر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میانگین زمان حضور امدادگران هلال احمر در حوادث در سال جاری ۸ دقیقه و ۲۶ ثانیه بوده است گفت: بیشترین حوادث و حضور امدادگران در استانهای اصفهان، مازندران و فارس بوده است و کمترین حضور را هم در استانهای ایلام، قم و کهگیلویه و بویر احمد داشتیم. ولی در موضوع حوادث جاده ای متاسفانه بیشترین حوادث مربوط به استان اصفهان با ۲۲۶۰ عملیات امدادی بوده که نسبت به سایر استانها ۲ تا ۳۰ برابر بوده است. همچنین از مجموع ۱۴۵۷۷ حادثه جاده ای در سال جاری ۴۵ درصد حوادث را واژگونی خودرو و ۴۱ درصد تصادف بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر در سال جاری ۹۳ زمین لرزه در کشور رخ داده که ۲۳ استان را درگیر خود کرد ولی مهمترین زمین لرزه ها در هرمزگان، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی بوده است. همچنین در حوادث سال جاری ۴۸۹ مورد حادثه ساحلی گزارش شده که امدادگران هلال احمر حوادث ساحلی در مازندران و گیلان را بیشترین حادثه و عملیات امدادی اعلام کرده اند.

در همین رابطه حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: مهمترین حادثه در سال جاری زمین لرزه ۶ ریشتری در شهر شنبه در استان بوشهر با ۱۱۷۰ مصدوم و همچنین سیل و آب گرفتگی در سیستان و بلوچستان با ۲۱ هزار آسیب دیده بوده است.

وی افزود: پرحادثه ترین محور راهی کشور مربوط به محور نجف آباد به اصفهان، غم انگیز ترین عملیات مربوط به حادثه تصادف در محور تهران - قم، و بیشترین عملیات کوهستان در تهران بوده است. در سال جاری سخترین عملیات مربوط به جستجو و نجات کودک ۱۱ ساله اوتیسمی در منطقه ییلاق بربن گیلان و فنی ترین عملیات مربوط به نجات ۲ غارنورد در عمق سیمتری در کرمانشاه بوده است.

  این گزارش نشان می دهد که حوادثی که عامل آن خطای انسانی است نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این زنگ هشداری برای مدیرت بحران و پیشگیری از حوادث کشور است.