به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مرضیه قرائتی درباره خصوصیات هوای خوب، اظهار داشت: طب سنتی ایران برای هوا ارزش زیادی قائل است چرا که هوا تاثیر مستقیمی بر قلب و روح حیوانی دارد و هرگون اختلالی در ورود هوای مناسب به بدن سلامت را به طور جدی تهدید می کند.

وی گفت: هوای بیش از حد گرم باعث تعدیل دمای بدن نمی شود همچنین و هوای بیش از حد سرد بر حرارت غریزی بدن اثر منفی گذاشته چرا که چون روح حیوانی (قلب) که منشاء حرارت غریزی استٰ بسیار گرم و سریع النفوذ به اعضا بدن بوده که سرما و برودت مانعی برای نفوذ به آن است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران با بیان اینکه هوا دارای اقسامی مانند هوای خشک، هوای تر، هوای گرم و هوای سرد است، بیان داشت: هوای گرم تن را لاغر و چهره را زرد می کند، تشنگی می آورد، قوا را ضعیف می کند و بدلیل تحلیل سست کننده اعضاست. هوای گرم موافق افراد سرد مزاج و همه بیماری های سرد است و منافذ بدن را گشوده و رطوبت را تحلیل می برد.

قرائتی ادامه داد: در هوای سرد منافذ بدن بسته شده، مواد و ترشحات به درون بدن ریزش پیدا می کند و نزله ها و زکام در این هوا زیاد می شود همچنین هوای سرد موافق گرم مزاجان است و هوای ترجهت افراد لاغر مفید است و پوست را نرم می کند و هوای خشک پوست را خشک کرده و برای افراد چاق مفید است.

وی درباره آلودگی هوا خاطرنشان کرد: هوای آلوده به سرب، موجب کاهش حرارت غریزی، افسردگی، خواب های آشفتهٰ، بی خوابی، خستگی و گرفتگی عضلات می شود بنابراین هر تغییر فیزیکی یا شیمیایی در هوا بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد.