به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بیژن دفتری، رییس سابق سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و فرمانده عملیات امدادی در زمین لرزه بم، روزگذشته (پنجشنبه) در سن ۶۶ سالگی و بعد از تحمل یک دوره بیماری، در بیمارستان ابن سینا دارفانی را وداع گفت.

بیژن دفتری در دو دوره و جمعا ۱۶ سال ریاست سازمان امداد و نجات هلال احمر را بر عهده داشت و به دلیل برخورداری از تجربه حضور در عملیات ها، مدیریت و امدادگری در اکثر زلزله ها، سیلاب ها و حوادث مختلف در طول سه دهه گذشته ایران و جهان و سرشناسی در جوامع بین المللی، به عنوان چهره ای ماندگار و پدر امداد و نجات ایران شناخته شد.

وی که از سال ها پیش با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، با وجود شرایط اضطراری دست از فعالیت های انسان دوستانه نکشید و تا قبل از بستری شدن در بیمارستان همچنان به فعالیت های خود ادامه داد.

همچنین دکتر فرهادی، رییس جمعیت هلال احمر در پیامی، ضایعه از دست دادن « پدر امداد و نجات ایران» را به خانواده هلال احمر و دوستداران این استاد بزرگوار تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

" امداد و نجات ایران، موفقیت های امروز خود را مرهون تلاش مردان خستگی ناپذیری چون استاد « بیژن دفتری» است که چه در عرصه داخلی و چه در عرصه جهانی نامی ماندگار از خود بر جای گذاشت و با تلاشی نفس گیر در راه ارتقا فرهنگ امدادرسانی در کشور کوشید.

بم و زلزله ویرانگر آن، گوشه ای از خدمات این مرد عالیقدر است که با وجود بیماری قدیمی، لحظه ای صحنه امدادرسانی در آن شرایط دشوار را رها نکرد و با مدیریت همه جانبه، کارنامه درخشانی از فعالیت اعضای هلال احمر در میان اذهان داخلی و خارجی بر جای گذاشت.

دفتری ترویج فرهنگ ایمنی و خودامدادی را برای نخستین بار مطرح و آن را پایه امدادرسانی موثر و موفق دانست و پس از بازنشستگی نیز به تدریس، تحقیق و مشاوره ادامه داد و علی رغم بیماری، زندگی خود را درکنار مردم آسیب دیده و امدادگران داوطلب ادامه داد.

بی شک فقدان این شخصیت امدادی، علمی و بزگوار ضایعه ای بزرگ برای جمعیت هلال احمر است.

ضمن تسلیت به مدیران، کارکنان و اعضای خستگی ناپذیر جمعیت هلال احمر و دوستداران بزرگ مرد امداد و نجات ایران، برای آن استاد عالیقدر علو درجات و برای خانواده معظمشان صبر جمیل آرزومندم" .

به گزارش ایسنا، پیکر این استاد گرانقدر بعد از تشییع از مقابل بیمارستان برای خاکسپاری به زادگاهش در روستای بشل شهرستان قائمشهر منتقل می شود و مراسم تدفین پدر امداد و نجات ایران نیز صبح شنبه بعد از تشییع از مقابل مسجد قائمشهر، در روستای بشل برگزار می شود.