به گزارش پارس به نقل از فارس، سردار علی مؤیدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی پیرامون اینکه آیا تا به حال برای جلوگیری از کشت مواد مخدر در افغانستان با نیروهای ناتو و کشورهای اشغلگر جلسه ای داشتید یا خیر، گفت: ما دراین زمینه چندین جلسه دو جانبه و چندجانبه برگزار کرده ایم.

وی ادامه داد: ما هم در حوزه دیپلماسی با فعال بودن سفارت کشورمان در افغانستان و هم با گماردن دو افسر رابط در کابل و هرات تعامل خوبی با نهادهای بین المللی و افسران رابط بعضی کشورهای اشغالگر افغانستان داریم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: اما متأسفانه اشغالگران هر نوع همکاری با پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران را در چهارچوب مسائل سیاسی می بینند و به سرعت تحریم ها را در این رابطه مد نظر قرار می دهند البته بعضی از این کشورها همکاری خوبی دارند و باید بگویم که ما اشراف اطلاعاتی کامل بر منطقه داریم اما هرگز از اطلاعاتی که کشورهای دیگر در اختیار ما قرار است بگذارند صرف نظر نمی کنیم.

سردار مؤیدی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخورد با خرده فروشان مواد مخدر در کلان شهرهای کشور، گفت: در ابتدای سال قولی به شهروندان دادیم در جهت پاکسازی شهرها از خرده فروشان که در این ارتباط رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران تغییر کرد و ما شاهد افزایش تحرکات و دستگیری ها در تهران بودیم به طوریکه خود مردم اذعان داشتند برخورد با خرده فروشان بسیار مطلوب بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که مردم معتقد هستند که خرده فروشان و معتادان پرخطر پس از دستگیری، خیلی زود به جامعه باز می گردند، گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر مسئول جمع آوری معتادان پرخطر نیست و همین که از سر لطف وارد این موضوع شده جای تشکر دارد، شما باید نگاه کنید که کدام دستگاه مسئول در این زمینه دارد تعلل می کند، اگر سایر دستگاه ها که در این زمینه مسئولیت دارند به وظایف خود به خوبی عمل کنند دیگر مردم این حرف ها را نخواهند زد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین از اجرای هفت هزار طرح پاکسازی برای نقاط آلوده به مواد مخدر در کشور خبرداد و گفت: با اجرای این طرح ها ۶۵۰۰ نقطه آلوده شناسایی شد و ۴۵۰۰ نقطه از این نقاط بصورت کامل پاکسازی شدند بطوریکه ۲۹ تن مواد مخدر در این عملیات ها کشف شد.

وی در ادامه با تشکر از گزارشات مردمی جهت کشف مواد مخدر، گفت: خوشبختانه مردم ما با عمل کردن به وظایف شهروندی خود و در شرایطی که تنها پاداش معنوی در انتظار آنها بوده است توانستیم ۶۱ هزار گزارش مردمی را موفق پشت سر بگذاریم و حدود ۶۲ تن انواع مواد مخدر بوسیله این گزارشات کشف شد.

مؤیدی در ادامه در پاسخ به سئوالی پیرامون این موضوع که آیا ماده مخدر کروکدیل وارد ایران شده است یا خیر، گفت: من بعنوان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدری که دارای مجهزترین آزمایشگاه در منطقه است می گویم، خیر. چرا که هر نوع مواد مخدری که وارد جامعه می شود ابتدا در آزمایشگاه ما مورد تائید قرار گرفته و سپس اعلام می کنیم که این ماده مخدر جدید است.

وی خاطرنشان کرد: من به آن آسیب شناس اجتماعی قبلاً جواب داده ام و اکنون نیز می گویم این درست نیست که هرکسی از جایش بلند شوم و هر حرفی بزند و با حرف خود جامعه را متشنج کند تا به امروز ماده مخدر کروکدیل در ایران وارد نشده است.

رئیس پلیس مواد مخدر کشور همچنین درباره تأثیر رفع تحریم در مبارزه با مواد مخدر گفت: ما ۳۵ سال تلاش کردیم تلاشی که زبانزد جهانیان است آن هم در شزایط تحریم که حتی یک لاستیک خودرو به ما نمی دادند.

وی افزود: اگر واقعا به تعهدات در جهت رفع تحریم عمل شود ما نیز از این فرصت به خوبی استفاده خواهیم کرد.

سردار مویدی گفت: خوشبختانه عمده مصرف کنندگان ما مواد مخدر سنتی استفاده می کنند.