به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین نشست خبری خود با عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ضمن تشریح گزارش ۱۰۰ روزه فعالیت ستاد گفت: کشور ما هزینه های زیادی را در مبارزه با مواد مخدر از لحاظ اقتصادی، مالی، اجتماعی، انسانی و حتی سیاسی می پردازد و با همه دشواری هایی که داریم همچنان از قاچاقچیان عقب تر هستیم.

وی گفت: علیرغم اینکه مبارزات ایران با حوزه مواد مخدر از استانداردهای جهانی بیشتر است، اما گردش مالی بیش از هزار میلیارد دلاری رقم وسوسه انگیزی است که قدرت ریسک و استفاده از آن را بالا می برد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همجواری با کشور افغانستان که به عنوان اولین کشور تولید کننده مواد مخدر است، گفت: طبق گزارش سازمان ملل امسال ۲۰۹ هزار هکتار زمین افغانستان به کشت مواد مخدر اختصاص یافته که می تواند تولید شش هزار تن مواد مخدر را تامین کند، لذا موضوع اصلی کشور ایران هم مرزی با افغانستان است و باعث شده به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر قرار بگیرد.

کشت مواد مخدر و گرایش به آن رو به افزایش است

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا در مرزها و منطقه همجواری با افغانستان کماکان مقابله با مواد مخدر را افزایش دهیم گفت: آمارهای جهانی نشان می دهد که کشت مواد مخدر و گرایش به آن رو به افزایش است و این موضوع به معنای افزایش تعداد معتادان است.

تجویز استفاده از مخدرهای صنعتی و روانگردانها برای درمان مشکلات گوناگون

رحمانی فضلی تصریح کرد: نوع محصولاتی که عرضه می شود از جمله مخدرهای صنعتی و روان گردان ها باعث شده مشکلاتی در بخشهای مختلف اجتماع به وجود بیاید به این معنا که افراد دارای اضافه وزن، افسردگی، افرادی که تمرکز حواس در شب امتحان ندارند یک نسخه پیچیده می شود. همچنین به افراد دارای ناتوانی جنسی و افرادی که از لحاظ اخلاقی، شخصیتی و روحی و جسمی دارای مشکلاتی هستند استفاده از این مواد توصیه می شود.

وی هشدار داد: سطح آشنایی مردم از این مواد بسیار کم است و اعتیاد تنها به شکل سنتی آن در اذهان مردم شکل گرفته، در حالی که امروز در حوزه مخدرهای صنعتی بسیاری از افراد در خانواده به ویژه فرزندان به آن مبتلا هستند و خانواده ها از آن اطلاعی ندارند.

آشنا نبودن خانواده ها به استعمال مواد مخدر از علل افزایش گرایش به مخدرهای صنعتی

رحمانی فضلی نبودن آشنایی کافی خانواده ها با روشهای استعمال مواد مخدر را یکی از علت های افزایش گرایش به سمت مخدرهای صنعتی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که سطح آگاهی و هوشیاری جامعه افزایش پیدا نکند، کماکنان با این مشکلات مواجهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم در جامعه اسلامی با موضوع مواد مخدر به صورت ریشه ای و عمیق برخورد کنیم، ادغان کرد: برنامه های ستاد در حوزه پیشگیری، درمان و مصونیت یابی پس از درمان از جمله تامین اشتغال و مسائل بهداشتی روانی معتادان از برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

۸۰ درصد از درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و NGOها انجام می شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد از درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و NGOها انجام می شود، گفت: رویکرد اصلی ستاد در مبارزه با مواد مخدر اجتماعی محور است و تلاش می کنیم تا تمام بدنه جامعه در این موضوع درگیر شوند و به تعبیر رهبری که مواد مخدر را بلای بزرگ و تهدید عظیم خوانده باید به سمت ریشه کنی آن حرکت کنیم.

رحمانی فضلی به نخستین جلسه مشترک خود با روسای NGOهای فعال در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: باید تاسیس NGOهای مرتبط با مواد مخدر را تسهیل کنیم. همچنین در ارتباطی که با دانشگاه های علوم پزشکی خواهیم داشت، تشکیل اتاق فکر به دنبال برگزاری سمینارهای هم اندیشی و انجام پژوهش های میدانی نظرسنجی در این حوزه را دنبال می کنیم.

ترانزیت مواد مخدر به سمت دریاها سوق یافته است

گزارش تکان دهنده از جنایت ها و قتل های ناشی از توهم مصرف شیشه رسانه ای می شود

وی از انجام ۸۰ درصد مقابله با مواد مخدر در مرزها خبر داد و گفت: در بازدیدی که از مناطق شرقی داشتیم حدود ۳۰۰ کیلومتر به خوبی پوشش داده شده بود و امیدواریم تا تابستان ۳۰۰ کیلومتر دیگر نیز در پوشش مناسب قرار بگیرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از ترانزیت مواد مخدر که در ایران انجام می شود از مرزها به دریا سوق یافته است، گفت: مواد مخدر صنعتی و روان گردان ها بسیار حائز اهمیت هستند و در شش ماهه نخست امسال ۲۰۰ لابراتوار کشف و منهدم شده و گزارش بسیار تکان دهنده ای نیز از جنایت ها و قتل هایی که به علت توهم مصرف شیشه اتفاق افتاده تهیه شده است که مستند است و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

تایید دسترسی آسان به مواد مخدر توسط عالی ترین مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در امر مبارزه با عرضه مواد مخدر بین دستگاه ها هماهنگی وجود ندارد و همچنین میزان دسترسی آسان است یا خیر؟ پاسخ داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش سیاستگذاری و نظارت دارد و قطعا نیروی انتظامی و قوه قضائیه که مسئولیت اجرایی دارند به این بخش می پردازند اما اینکه دسترسی آسان است؟ باید بگویم بله متاسفانه هست و پژوهش ها نیز دسترسی آسان را تایید می کنند.

کشف محموله هفت تنی از یک بارکش در دو ماه گذشته

وی ادامه داد: با نظارتی که طی سه ماه گذشته بر روند مبارزه وجود داشته و با تلاشی که صورت گرفته جمع آوری معتادان خیابانی عملکرد مناسبی بوده به طوری که ۸۰ درصد از دستگیرشدگان که خود توزیع کننده مواد مخدر بودند از سطح شهر جمع آوری شدند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در بحث مقابله فعال تر از گذشته شده گفت: در سه ماهه گذشته ۵۵۵ مورد عملیات و درگیری مسلحانه داشتیم که نتیجه آن رشد ۲۲ درصدی کشفیات نسبت به سه ماه قبل تر آن است.

وی تاکید کرد: تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی کاهش میزان دسترسی به مواد مخدر است و با توجه به اینکه قاچاق مواد مخدر از مرزهای خشکی به دریا انتقال یافته و دریا هم در بخشهایی که مرز جمهوری اسلامی ایران است امر مقابله با شدت ادامه دارد، توانستیم یک محموله هفت تنی را از یک بارکش در دو ماه گذشته کشف کنیم.

وی گفت: در دریاهای آزاد نیز با همکاری سایر کشورهای منطقه و با استفاه از دیپلماسی بین المللی امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر در دریاها ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با کشور افغانستان دیپلماسی صورت گرفته که کشت جایگزین انجام شود؟ پاسخ داد: با توجه به صرفه اقتصادی که برای افغانستان دارد صحبت هایی صورت گرفته که بتوانیم کشت جایگزین با صرفه اقتصادی برای آنها معرفی کنیم و در این زمینه نقش سازمان ملل و کشورهای منطقه بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر همکاری کشورهای منطقه افزایش نیابد تولید مواد مخدر افزایش خواهد یافت.

وی در عین حال که از زمان دقیق دسترسی به مواد مخدر اظهار بی اطلاعی کرد درباره پارکها و حواشی شهرها که محل امنی برای توزیع مواد مخدر شده اند، گفت: نیروی انتظامی به شدت با این موضوع مقابله می کند.

بازداشت ۱۶ هزار معتاد در ۱۰۰ روز گذشته

وی از بازداشت ۱۶ هزار معتاد در ۱۰۰ روز گذشته خبر داد و گفت: تمامی این دستگیر شده ها به مراکز درمانی ماده ۱۶ که درمان اجباری معتادان است منتقل شده اند.

زنگ خطر افزایش اعتیاد زنان از ۵.۳ به ۹.۸ درصد

مهر تایید وزیر کشور بر اعتیاد کمتر از نیم درصدی دانش آموزان و کاهش سن اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین آمار اعتیاد زنان گفت: بر اساس گزارش ها درصد اعتیاد زنان از ۵.۳ به ۹.۸ افزایش یافته که متاسفانه این رقم افزایش زنگ خطر است.

وی درباره تعداد دانش آموزان معتاد نیز گفت: از آمار دانش آموزان معتاد آمار دقیقی نداریم که بتوانیم به آن استناد کنیم، اما بر اساس نمونه گیری که صورت گرفته کمتر از ۰.۵ درصد دانش آموزان به اعتیاد مبتلا هستند اما طبق پژوهشی که صورت گرفته سن اعتیاد کاهش یافته است.

افزایش اعتیاد در بین قشر تحصیلکرده و مشاغل آبرومند

وی با بیان اینکه متاسفانه اعتیاد در بین قشر تحصیلکرده و با تحصیلات بالای دانشگاهی و همچنین مشاغل آبرومند در دوره های اخیر افزایش یافته است گفت: باید اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر افزایش یابد.

وزیر کشور با اشاره به همکاری بین المللی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: علیرغم اینکه توافق های بین المللی در این زمینه وجود دارد اما وقتی کشورهای منطقه اولویت های خود را انجام می دهند نگرش متفاوتی وجود دارد و می توان گفت ایران به تنهایی در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت همه جانبه دارد.

در تجهیزات کنترل مرزها، به دنبال جذب مشارکت ها هستیم

  دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کمک ۱۰ میلیون دلاری سازمان ملل، گفت: سازمان ملل چند پروژه را برای اجرا در داخل ایران به کشور ما واگذار کرده و حدود ۱۰ میلیون دلار نیز کمک سازمان ملل به ایران در این زمینه بوده است، اما همچنان در تجهیزات به ویژه کنترل مرزها، به دنبال جذب مشارکت ها هستیم.

ممانعت نهادهای مسوول از صیانت از خانواده های معتادان

وی درباره اینکه آیا برای خانواده معتادان و قاچاقچیانی که اعدام می شوند، بسته های حمایتی از سوی ستاد ارائه می شود؟ گفت: پروژه ۱۰گانه ای را به محققان و جامعه شناسان با ریاست دکتر افروغ در دانشگاه تهران داریم، چرا که پژوهش ها نشان می دهد، زنانی که معتاد هستند، خانواده ها را به شدت دچار بحران می کنند و یا زنانی که سرپرست آنها معتاد است، با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در حال حاضر هیچ نهادی نداریم که امر سرپرستی و صیانت از خانواده معتادان را بر عهده گیرد و نهادهایی که مسئول هستند، زمانی که متوجه اعتیاد خانواده می شوند، خودشان مانع صیانت از آن خانواده می شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در همین راستا مقرر شده در کنار سایر کمیته های ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته زنان و خانواده نیز تشکیل شود که نخستین جلسه آن هفته آینده برگزار می شود و هدف از تشکیل این کمیته، صیانت از خانواده های آسیب دیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در همین راستا مقرر شده در کنار سایر کمیته های ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته زنان و خانواده نیز تشکیل شود که نخستین جلسه آن هفته آینده برگزار می شود و هدف از تشکیل این کمیته، صیانت از خانواده های آسیب دیده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: خیریه های مختلف را در این زمینه ساماندهی می کنیم تا از این زنان و فرزندان حمایت کنند، چرا که اگر حمایت نشوند، خود این فرزندان تبدیل به بزه کارانی در جامعه خواهند شد.

وی همچنین گفت: در صدد هستیم اصناف مختلف از جمله هنرمندان و ورزشکاران را در حوزه حمایت از صیانت خانواده برای حمایت از خانواده های آسیب دیده معتادان وارد کنیم.

۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خانواده معتادان نیازمند صیانت هستند

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار معتادی که وجود دارد، اگر از این تعداد ۸۰۰ هزار معتاد را حرفه ای تلقی کنیم، قطعا حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خانواده نیازمند صیانت هستند.

نسل چهارم مواد مخدر صنعتی در راه است

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، گفت: تغییر الگو یکی از مباحث مهم مبارزه با مواد مخدر است، چرا که در هر مبارزه، نسل دیگری از مواد مخدر جایگزین می شود، به طوری که نسل چهارم مواد مخدر صنعتی نیز در راه است.

رحمانی فضلی درباره ۳۵۰ زندانی ایرانی در زندان های مالزی که همه آنها حکم اعدام دارند و به علت مواد مخدر زندانی شده اند، گفت: انتقال به زندان های مالزی به این معنا نیست که آنها از ایران مواد مخدر حمل کرده اند، بلکه ممکن است پس از خروج از ایران در سایر کشورها تشکیل شبکه های مواد مخدر داده و به مالزی منتقل کرده باشند، چرا که مراقبت های پروازی در ایران با ستاد انجام می شود و می توان گفت خروج مواد مخدر از ایران به ویژه از فرودگاه های کشور به صفر رسیده است.

خروج مواد مخدر از فرودگاه های کشور به صفر رسیده

رحمانی فضلی درباره ۳۵۰ زندانی ایرانی در زندان های مالزی که همه آنها حکم اعدام دارند و به علت مواد مخدر زندانی شده اند، گفت: انتقال به زندان های مالزی به این معنا نیست که آنها از ایران مواد مخدر حمل کرده اند، بلکه ممکن است پس از خروج از ایران در سایر کشورها تشکیل شبکه های مواد مخدر داده و به مالزی منتقل کرده باشند، چرا که مراقبت های پروازی در ایران با ستاد انجام می شود و می توان گفت خروج مواد مخدر از ایران به ویژه از فرودگاه های کشور به صفر رسیده است.