به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در ادامه جلسه معارفه و تودیع روسای سابق و جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ محمد باقر قالیباف پشت تریبون حاضر شد و ضمن خیر مقدم به همه کسانی که در این عرصه حضور داشتند گفت: خاطرم است که زمانی که به عنوان شهردار در خدمت مردم شریف ولایتمدار تهران حاضر شدم به این نکته اشاره کردم که بر مبنای رویکرد فرهنگی و اجتماعی حرکت خواهیم کرد و حتما به موضوع محله نگاری توجه خواهیم کرد و در کنار کارهای عمرانی توجه به نکات فرهنگی شهر را فراموش نخواهیم کرد.

قالیباف در ادامه گفت: مهمترین نگاهی که داریم این است که تنها ممیزه نظام اسلامی با دیگر نظام های غیراسلامی در چیست، آیا اگر پل صدر بسازیم به نظام و انقلاب ادای دین کردیم و اگر هدف غائی در نظام اسلامی این باشد که مسائل مادی بپردازد چه فرقی با بقیه نظام ها با مکاتب دیگر دارد.

وی در ادامه گفت: طبیعتا در نظام اسلامی مدیران در هر سطحی و به خصوص در شهرداری تهران باید به این نکته توجه کنند که چقدر تربیت نیروی انسانی می کنیم و برای تعالی انسانها چقدر کار انجام داده ایم. در حقیقت چقدر مردم را به خدا نزدیک کرده ایم.

قالیباف با اشاره به کارهای عمرانی که شهرداری انجام می دهد گفت: همه کارهای عمرانی وقتی ما را به این سمت برد که به خدا نزدیک شویم در این صورت توانسته ایم انجام وظیفه کرده باشیم.

شهردار تهران در ادامه با ذکر خاطره ای از آیت الله آقا مجتبی تهرانی گفت: در همان ماه های اول مدیریت من در شهرداری تهران جلسه ای بیش از ۲ ساعت و نیم با ایشان داشتم که ایشان در این زمینه تاکید کردند که شما فقط مسئول مسائل مادی مردم نیستند بلکه مسئول دین مردم هم هستید و ما با شهرداری سعی کردیم به سمت مسائل فرهنگی و اجتماعی با جوهره دینی و اسلامی و با تکیه بر تفکر مسجدمحوری بپردازیم. و در این مسیر حرکت کنیم.

قالیباف در ادامه گفت: لازم است در این جمع که با حضور پیشکسوتان مسائل فرهنگ و هنر شکل گرفته است اعترافی بکنم و آن اینکه واقعیت این است شرایط فرهنگی شهر تهران زیبنده نظام اسلامی نیست و هنوز فرهنگ مظلوم ترین بخش این شهر است. هنوز نمی توانیم بگوییم که خروجی های قابل توجهی در حوزه دینی و انقلاب داشته ایم که حتما یکی از مقصرین این موضوع من هستم.

وی گفت: من بارها این سوال را از خود داشته ام که چرا ما نتوانستیم با وجود حرکت متعدد در بخش فرهنگی نتیجه قابل توجهی داشته باشیم و آن به این دلیل است که در ساختار فرهنگ در رابطه ها به این موضوع کمتر توجه شده است که حرکت های فرهنگی ما باید افقی و همدلانه باشد یعنی مهمترین نکته ای است که می تواند منجر به نتیجه شود.

قالیباف در ادامه گفت: در فعالیت های فرهنگی شهرداری نیازمند یک مقیاس یک یکم هستیم یعنی باید برای کار فرهنگی باید به سراغ تک تک خانه های شهر برویم و اصطلاحا کار فرهنگی کاری مینیاتوری است و کار کلی و کمی نیست.

وی در ادامه افزود: در کارهای عمرانی نیاز به این نگاه سازمانی نیست ولی برای کار فرهنگی باید برای تک تک خانه های شهر برنامه داشته باشیم و اگر این کار را نکنیم تداوم کار وجود ندارد و فعالیت های ما محدود به مراسمات و کارهای نمایشی خواهد بود.

قالیباف افزود: ما در این دوره مصمم هستیم که تاکید بر توسعه اجتماعی داشته باشیم و موضوعات انسانی را با تکیه بر باورهای انقلابی و دینی پیش ببریم که البته توسعه اجتماعی در خلال کارهای فرهنگی شکل می گیرد.

وی در ادامه گفت: سازمان مدیریت فرهنگی و هنری شهرداری تهران مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی شهر تهران است و با کمک اعضای هیئت مدیره و سازمان به تجربه های ارزشمند سازمان توجه می شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به جلساتی که با اعضای هیئت مدیره سازمان داشته است گفت: نگاهی جدی در سازمان وجود دارد و آن این نکته است که ما در حوزه فرهنگ نگاهی ایجابی داشته باشیم نه نگاه سلبی و این با رشد امکانات فرهنگی و اعتماد به اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان جامعه شکل می گیرد.

قالیباف در ادامه گفت: در بحث فرهنگی باید همه سلیقه ها را در عرصه فرهنگ در نظر گرفت. ولی تا زمانی که باورهای دینی و انقلاب خدشه ای وارد نشده است و در این راستا عقب نشینی نمی کنیم.

وی در ادامه گفت: هنر یک مدیر این است که حرکت ایجابی را به گونه ای انجام دهد و سلیقه اصحاب هنر را بپذیرد بدون اینکه از خط قانون و اعتقادات خارج شود. اگر صرفا ضعف مدیریت خود را با رفتارهای سلبی برطرف کنیم درست نیست و آنهایی که پا بر روی ارزش و ارزشمداری بگذارند را نیز قبول نداریم.

قالیباف در پایان ضمن تشکر از امیر خوراکیان گفت: من از سالیان قبل از انقلاب با ایشان آشنایی داشتم و بنده با شناختی که از ایشان دارم می دانم که در کار خود کم پوشی نکرده است و می توان یکی از کارهای ماندگار ایشان در مدیریت سازمان فرهنگی و شهرداری سازماندهی نظام آموزشی دانست که با برنامه ریزی شخص ایشان شکل گرفت.

وی در ادامه گفت: امیدوارم که حجت الاسلام شهاب مرادی این را توسعه بدهند و پیش ببرند. و آقای خوراکیان به خاطر سابقه ای که در کار تشکیلاتی دارند به عنوان مشاور بنده در هیئت مدیره سازمان خواهند بود.

قالیباف در پایان گفت: حجت الاسلام شهاب مرادی نیاز به معرفی ندارد و به عنوان کسی که آشنا به مسائل روز دینی و هنری و فرهنگی شناخته شده و بنده به عنتوان یک عضو هیئت مدیره در خدمت ایشان در سازمان هستم و امیدوارم که در این میدان سختی که پا گذاشتند موفق باشند.

در پایان جلسه لوح های تقدیر از سوی کارکنان سازمان فرهنگی و اجتماعی و همچنین از سوی معاونت سیما آقای دارابی به پاس زحمات امیر خوراکیان به وی تقدیم شد.