به گزارش پارس به نقل از ایرنا،   بنابراعلام سازمان میراث فرهنگی، سرهنگ « محمد کربلائی حریری» افزود: در پی کسب اخبار واصله از سوی منابع و مخبرین یگان حفاظت شهرستان یزد مبنی بر حمل و نگهداری مقادیری اشیاء عتیقه، عوامل انتظامی منطقه با همکاری پرسنل یگان حفاظت استان، برای بررسی های اولیه و احراز صحت خبر و نیز شناسایی فرد مورد نظر، عملیات دقیق و غافلگیرانه انجام دادند.

وی تصریح کرد: در این عملیات یک نفر قاچاقچی اموال تاریخی و تعداد ۱۷۶ قلم اشیاء تاریخی از قبیل سکه، ظروف مسی، زیورآلات کشف و ضبط شد که کارشناسی های اولیه از تاریخی بودن اشیاء و تعلق آنها به دوران صفویه، ایلخانی و سلوکی حکایت دارد.

وی در ادامه از اهداء ۵۷ شی تاریخی به میراث فرهنگی استان قم خبر داد و اظهار داشت: در گزارش ارسالی از سوی یگان حفاظت استان قم حاکی از اهداء ۵۷ عدد (سکه، گلوله تفنگ، شی فلزی، تکه های فلزی استوانه ای و مهره های رنگی و… ) بیشترینشان مربوط به دوران صفوی و متاخر اسلامی توسط فردی بومی از اهالی روستاهای قم است.

وی افزود: اشیاء مکشوفه توسط فرد مذکور طی سالها در حین چوپانی در اطراف روستای محل سکونت تحصیل و به جهت عدم آگاهی در منزل نگهداری شده که با تلاش مسئولین یگان حفاظت استان در راستای اقدامات پیشگیرانه و فرهنگسازی و جلب اعتماد ایشان، اشیاء تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان شد.

فرمانده یگان حفاظت تصریح کرد: در شهرستان تالش دو دستگاه فلزیاب، مقادیری ادوات حفاری کشف شد و ۱۲ نفر حفار غیرمجاز دستگیر شدند.

وی همچنین وی از دستگیری ۲ نفر کلاهبردار و قاچاقچی اشیاء تقلبی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: برابر گزارش واصله از سوی دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تحرکات مشکوک عده ای افراد سودجو در محدوده محور شهید کلانتری با یکدستگاه خودرو سواری، اکیپی از نیروهای یگان حفاظت با هماهنگی مامورین انتظامی منطقه در محل ایست بازرسی موفق به دستگیری تعداد دو نفر کلاهبردار و قاچاقچی اشیاء تقلبی و کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب به همراه سه عدد مجسمه کوچک به شکل گوزن ازجنس برنج شدند.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: برابر اعلام نظر کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، مجسمه های مکشوفه تقلبی وکپی برداری شده از مجسمه های هزاره اول لرستان بوده و بنا به اظهارات احدی از افراد دستگیر شده اشیاء مکشوفه ساخته دست خوشان است.