به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اینها وصف حال نجات یافته ای از چنگال مرگ خاموش است. بیماری که دیگر هرگز به سلامت قبل از مسمومیتش با گاز مونوکسیدکربن، بازنگشت.

سرما که از راه می رسد، اعلام آمارهایی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یا همان مرگ خاموش، می شود سوژه داغ همه محافل خبری، اما در خانه ها چه خبر است؟ آنجا که از فرط سرما، بخاری تا آخرین شعله زبانه کشیده و همه درزها بسته شده تا سرمای هوای داخل زودتر جای خود را به گرما بدهد، گرمایی که گاز حاصل از آن، این روزها بلای جان خیلی ها شده است.

CO، گریبان۷۰ شهروند اصفهانی را گرفت

گاهی با رعایت ساده ترین اما مهمترین نکات ایمنی در نصب وسایل گازسوز، می توانیم تمام فصول سال به ویژه فصل سرما را بدون به خطر انداختن جان خود و عزیزانمان سپری کنیم. اورژانس اصفهان اما بازهم از آمار بالای بی احتیاطی ما شهروندان که فقط در دوماه گذشته اتفاق افتاده خبر داد.

مدیرمرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ابتدای مهر امسال تا پایان آبان، ۷۰ مورد گازگرفتگی در برخی شهرستان های استان داشتیم خاطر نشان کرد: در این مدت براثر بروز حوادث ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ۶ نفر کشته شدند.

دکتر غفور راستین به این موضوع هم اشاره کرد که از آمار حادثه دیدگان گاز CO، ۵۹ نفر به بیمارستان اعزام و پنج نفر هم سرپایی درمان شدند.

وقتی مرگ، بی صدا سراغت را می گیرد…

کپسول گاز نشتی داشته باشد، لوله های بخاری مسدود باشد و یا هر احتراقی که ایجاد شود، اما دود ناشی از سوخت آن راه گریزی نداشته باشد، دیگر فرقی نمی کند درون چادر مسافرتی باشی، داخل خودرو چُرت بزنی و یا زیر سقف خانه ات بخوابی.

چنگال بی رحم گاز CO چنان بی خبر گلویت را می فشارد که تا ابد، در آرزوی برگشت به دنیا می مانی، دنیایی که فقط با بی احتیاطی تو، به تاراج می رود.

دکتر راستین مدیرمرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان در این زمینه هم گفت: وقتی گاز CO به تدریج وارد بدن انسان می شود، به دلیل تمایل زیادی که نسبت به اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد، اکسیژن را از میدان خارج می کند و آن زمان است که بدن دچار عواملی مانند خفگی می شود؛ به همین علت هم، در این روزهاکه هوای شهر آلوده است به افراد سال خورده و کودکان توصیه می شود از قرارگرفتن در معرض هوای ناسالم خودداری کنند.

مونوکسید کربن همین نزدیکی هاست

از ویژگی های خطرناک گاز سمی مونوکسید کربن، بی بو و بی رنگ بودن آن است، به واسطه همین ۲ ویژگی ساده اما مرگ بار است که گازCO به مراتب بیش از هر نوع گاز دیگری خطرناک است.

علی احمدی شهروندی ۳۵ ساله که پارسال با بی احتیاطی در گرم کردن خانه دچار مسمومیت شده بود و اکنون به سختی صحبت می کرد، گفت: در یکی از شب های سرد سال که فقط گرم شدن برایم مهم بود منقلی را پر از زغال کردم و با روشن کردن آن همه درها و پنجره ها را درز بندی کردم تا گرمای حاصل از سوختن زغال ها خارج نشود.

وی خاطرنشان کرد: پس از مدتی، چشم هایم را به سختی بازکردم و مأموران آتش نشانی و اورژانس را بربالین خود دیدم که با نگرانی مادرم برای بی خبری از من، آنها را به خانه ام فرستاده بود؛ من دچار مسمومیت شدید با گازCO شدم و با یک بی احتیاطی ساده، امروز دچارتشنج شده ام، به گمانم لرزش دست ها و سر تا آخر عمر همراه من خواهد بود.

ابتدا ایمنی، بعد خوابیدن با هوشیاری بیشتر

یکی از دلایلی که مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را مرگ خاموش می نامند، بروز آن بیشتر در شب هنگام است زمانیکه فرد خواب است واز همه جا بی خبر.

سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و خمیازه کشیدن های پی در پی از علائم اولیه این نوع مسمومیت است.

علیرضا یاوری معاون آموزش، پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان به رعایت چند نکته اساسی در نصب وسایل گاز سوز اشاره کرد و گفت: افرادی که از سیستم حرارت مرکزی برخوار نیستند، به هیچ وجه از درز بندی استفاده نکنند تا راهی برای خروج گاز حاصل از هر نوع سوخت از خانه وجود داشته باشد.

درست است که درزبندی عاملی مهم برای جلوگیری از هدررفت منابع گرمایی است اما همیشه باید راهی برای خروج گاز سمی CO از مکان سرپوشیده وجود داشته باشد؛ عامل اصلی مرگ خاموش در این روزهای شهرها و روستاها.

نکاتی مهم اما ساده در نصب وسایل گازسوز

به گفته یاوری، وجود دریچه تأمین هوا در ساختمان ها، خروج گاز های حاصل از سوخت، رعایت قطر خروجی دودکش ها تا ۱۰ سانتی متر و در آبگرمکن ها تا ۱۵ سانتی متر، وجود دریچه اچ روی خروجی دودکش در پشت بام و رعایت فاصله دودکش از سطح بام تا یک متر، از دیگر موارد مهم در رعایت نکات ایمنی درنصب وسایل گاز سوز است.

اما ابلاغ دستورالعملی به همه ادارات، شهرداری ها و فرمانداری ها برای اطلاع رسانی به مردم درفصل سرما هم خبری بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آن گفت و خاطرنشان کرد: گروهی از بازرسان هم به صورت غیرترتیبی به مناطق مختلف سرکشی می کنند تا از ایمنی نصب وسایل گرمایشی در منازل و مکان های سرپوشیده اطمینان حاصل کنند.

منصور شیشه فروش افزود: اداره کل استاندارد استان هم موظف شد کارگاه های تولید لوازم گاز سوز را بررسی کند تا از ورود تجهیزات غیر استاندارد همچون لوله های آکاردئونی به بازار مصرف جلوگیری شود.

اگر دچار علائم اولیه مسمومیت با گازCO شدید…

انجام برخی اقدامات اولیه هنگام بروز مسمومیت با گاز سمی CO پیش از رسیدن مأموران اورژانس ضروری است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان تأکید کرد: در صورت بروز علائم اولیه این نوع مسمومیت، بلافاصله پنجره ها، درها و یا هر دریچه دیگری که هوای بیرون را به داخل هدایت کند باز کنید، سپس با سامانه ۱۱۵ اورژانس و یا ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را در اختیار مأموران قرار دهید و تا رسیدن مأموران، به کمک دستمالی تر، هوای مسموم داخل را به بیرون هدایت و همچنین خونسردی خود را حفظ کنید.

دکتر راستین خاطر نشان کرد: مردم می توانند در همه فصول سال و نه فقط در فصل سرما، نکات ایمنی لازم برای نصب وسایل گرمایشی و یا روش های مطمئن برای گرم کردن محل اسکان دائم یا موقت خود را با مراجعه به پایگاه اینترنتیwww. ems. mui. ac. ir دریافت کنند.

پایگاه اینترنتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان هم از دیگر راه های آشنایی با این نکات ایمنی ست.

بی گناه ترین های مرگ خاموش

علیرضا یاوری معاون آموزش، پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می گوید: در عملیات های مختلفی که برای نجات جان مردم از چنگال گاز CO انجام داده ایم، صحنه هایی را دیدم که باورش سخت بود اما واقعیت انسان هایی را نشان می داد که درحالت نشسته، سیگار به لب و یا سینه خیز به سمت در خروجی جان خود ا از دست داده بودند و دردناک تر از آن کودکانی بودند که قربانی بی احتیاطی بزرگترهایشان شدند.

کودکانی که به جای درآغوش گرفتن مرگ خاموش، امروز می توانستند اصول زیادی از زندگی را بیاموزند، به خصوص اصولی که با رعایت آنها به جای مرگ خاموش، زندگی روشنی را برای آنان به دنبال داشته باشد.
هموطن! گرما هم باید ایمن باشد.