به گزارش پارس ، جمشید مشایخی که متولد ششم آذر ۱۳۱۳ است، در نیمه دوم دهه ۳۰ خورشیدی با استخدام در اداره تئاتر به عرصه بازیگری وارد شد.

او پس از مدتی که از حضورش بر صحنه تئاتر می گذشت، با نمایش های تلویزیونی کار تصویری را هم شروع کرد که خیلی زود به بازی در سینما هم کشید.

13-11-27-131543mashayekhi_


« خشت و آینه» ، « گاو» ، « قیصر» ، « شازده احتجاب» ، « سوته دلان» ، « کمال الملک» ، « خانه عنکبوت» ، « پدر بزرگ» ، « گمشده» ، « یک بوس کوچولو» و « خانه ای روی آب» چند نمونه از ده ها کار سینمایی این بازیگر توانمند است.

مشایخی بازی در سریال هایی چون « سلطان صاحبقران» ، « پاییز صحرا» ، « هزار دستان» ، « امام علی (ع) » ، « پهلوانان نمی میرند» ، « تبریز در مه» و … را هم در کارنامه هنری اش دارد.

چندی پیش که مهمان خانه این بازیگر پیشکسوت بودیم، او رسیدن به حقیقت را مهم ترین هدف هنر دانست و افزود: « کشف معنای زندگی در طول تاریخ دغدغه همه ادبیان و هنرمندان بوده است. برای مثال شاعران ایرانی در تمام سروده هایشان جز ترویج معنویات و اخلاقیات هدف دیگری نداشته اند. »

مشایخی ادامه داد: « البته در راه کشف حقیقت آفرینش انسان، هر شاعری به ذوق و سبک خود طی مسیر کرده است. اگر فردوسی، نظامی، سعدی و … در قالب و سبک با هم تفاوت داشته اند، اما همه دنبال یک هدف مشترک بوده اند. »

13-11-27-131712IMG_4198_

                                                            عکسی نه چندان واضح از پنج سالگی جمشید مشایخی

او تاکید کرد: « هنرمندان سینما و تئاتر امروز ایران هم باید همان راهی را که شاعران کهن ایران زمین پیمودند، دنبال کنند. با همین شیوه هم بوده که بسیاری از سینماگران ما امروز جهانی شده اند و پیام فرهنگی مردم ایران را به دنیا منتقل کرده اند. »

جمشید مشایخی با آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان جوان کشور افزود: « گاهی که موفق به تماشای کارهای تئاتری و سینمایی نسل امروز می شوم، با دیدن کیفیت هنری و محتوایی بسیار خوب آن ها سر ذوق می آیم. خیلی خوشحال هستم راهی را که پیشکسوتان تئاتر و سینما شروع کردند و ما در دهه ۳۰ تا ۵۰ خورشیدی ادامه دادیم، امروز این قدر خوب به بار نشسته است. »