به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی با اشاره به بخشی از گزارش ۱۰۰ روزه فعالیت خود در وزارت آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه ابتدای ورودم به وزارتخانه همزمان با بازگشایی مدارس بود، همه تلاش ها برای آغاز فعالیت مدارس معطوف شد، اما همزمان تحقیقاتی در آموزش و پرورش صورت گرفت و بیش از ۷۰۰ مسئله و چالش را شناسایی کردیم.

وی افزود: با توجه به این تعداد از موضوعات، مباحث دسته بندی شد و به چهار سیاست مهم تقسیم بندی شد که ساماندهی نیروی انسانی اولین اولویت وزارتخانه شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون نیروی انسانی در ۱۰۵ هزار مدرسه و ۷۵۰ منطقه آموزشی در خدمت بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز است. اما با توجه به اینکه این نیروها به خوبی از لحاظ رشته و جنسیت توزیع نشده اند، در ابتدای سال تحصیلی با حدود ۵۸ هزار نیروی مازاد و ۵۰ هزار کسری نیرو مواجه شدیم که این امر انرژی زیادی را در آغاز سال تحصیلی از آموزش و پرورش گرفت.

ساماندهی کامل نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۹۴

فانی، تقاضای معلمان برای رسیدگی به این موضوع را به جا عنوان کرد و گفت: امسال با توجه به این نابسامانی که در نیروی انسانی وجود داشت، از برخی دبیران متوسطه تقاضا کردیم که در ابتدایی مشغول این فعالیت باشند. اما سال ۹۳ و ۹۴، ساماندهی نیروی انسانی به نتیجه می رسد.

وی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش را اولویت دوم وزارتخانه متبوع خود اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش یک نماد فرهنگی اجتماعی است و در مدرسه معلمانی هستند که باید زمینه را برای مشارکت آنها و حتی مشارکت دانش آموزان و والدین در برنامه ریزی مدارس فراهم کنیم.

فانی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک میلیون دانش آموز یعنی ۸.۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند. بنابراین باید در سال های آینده میزان مشارکت ها را افزایش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، توسعه مدیریت آموزشی را یکی دیگر از اولویت های آموزش و پرورش برشمرد و خاطر نشان کرد: استفاده از مدیران توانمند در مدارس قطعا در ارتقای کیفیت آموزش موثر است و مقرر شده با توجه به تاثیری که مدیریت آموزشگاهی بر روند یادگیری و یاددهی دارد، این سیاست نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد.

آموزش و پرورش به دنبال سرانه ای کردن بودجه در سال ۹۳ است

فانی در ادامه خاطر نشان کرد: سیاست عملیاتی کردن بودجه یا سرانه کردن بودجه، چهارمین سیاست آموزش و پرورش است. به این معنا اگر بتوانیم برای سال ۹۳ که در لایحه پیش بینی کرده ایم، بودجه ای را که باید برای مدارس هزینه کنیم، در اختیار آنها قرار دهیم؛ نه تنها باعث افزایش انگیزه مدیران می شود، بلکه هزینه کرد آنها متناسب با نیازهای مدرسه صورت می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفت: آموزش و پرورش هر ساله به ازای هر دانش آموز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به طور متوسط هزینه می کند. برای نمونه اگر مدرسه ای ۲۰۰ دانش آموز داشته باشد و این رقم به تعداد دانش آموزان در اختیار مدرسه قرار بگیرد، مدیر می تواند حقوق معلم، هزینه آب و برق، گاز و سایر اولویت ها را در اختیار داشته باشد.

ارتقای وضعیت معیشت فرهنگیان تا پایان سال

وی درباره وضعیت معیشتی معلمان که یکی از دغدغه های اکثریت آنهاست، گفت: معلمان از بهترین افراد جامعه هستند و در همان روزهای اول که وارد آموزش و پرورش شدم، به لحاظ اهمیتی که بحث معیشت معلمان و موضوعات اقتصادی داشت، مشاوری را در این زمینه منصوب کرده ایم و به برنامه های خوبی نیز رسیده ایم که امیدواریم نتایج آن در آینده مشخص و بخشی از تکلیف ما در قبال فرهنگیان ایفا شود.

فانی گفت: امیدواریم تا چهار ماه آینده نتیجه برنامه ریزی هایی که برای ارتقای معیشت معلمان صورت گرفته، آغاز شود.