به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سردار اسکندر مومنی صبح روز دوشنبه در نشست روسا و فرماندهان پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سه ماموریت عمده پلیس راهور ایمنی، انضباط بخشی به آمد و شد و ارائه خدمات است، گفت: ایمنی اولویت اول پلیس در تمام دنیا است، اما توجه داشته باشید که ایمنی محصول انضباط است و تصادفات و کشته ها محصول بی انضباطی است و نباید از انضباط اجتماعی و ترافیکی غفلت کنیم.

مسئولان در حوزه آلودگی هوا به سراغ راحت ترین کار می روند
وی با بیان اینکه روسا و ماموران پلیس راهور در هنگام اجرای طرح های مختلف باید حقوق مردم را مدنظر بگیرند گفت: هر طرحی که می خواهد اجرا شود، باید حقوق مردم در نظر گرفته شود و نباید به صورت دائم انجام شود.

رئیس پلیس راهور کشور با تاکید بر رعایت حقوق مردم گفت: اما در شرایط اضطرار باید محدودیت هایی در نظر گرفته شود اما در شرایط عادی باید همه شرایط و حقوق مردم را در نظر بگیریم.

مومنی با بیان اینکه مسئولان در حوزه آلودگی هوا به سراغ راحت ترین کار که غیر موثرترین نیز هست می روند گفت: این طرح ها سخت ترین کار برای مردم است.

وی با بیان اینکه اگر قوانین فعلی رعایت شود لازم نیست در زمینه آلودگی هوا طرح های اضطراری اجرایی شود، گفت: هشت سال پیش مقرراتی وضع شد که خودروها از سال ۹۱ استاندارد یورو۴ را رعایت کنند اما نشان به آن نشانی که الان استاندارد یورو۴ رعایت می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بر اساس قوانین موجود خودرویی که زیر ۱۰ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند باید تردد کند گفت: در حال حاضر خودروهایی در سطح کشور تردد می کنند که حدود ۲۰ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر می سوزانند.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس قانون کلیه خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند گفت: این در حالی است که امسال شاهد کاهش ۸۰ درصدی اسقاط بوده ایم و نشان می دهد مسئولان راحت ترین کار برای خود و سخت ترین را برای مردم اتخاذ می کنند اما در شرایط دائم باید تلاش کنیم از وضع مقررات آنی جلوگیری شود.

وی به دیدار سال گذشته دست اندرکاران طرح نوروز با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تاکید داشتند که سوانح و حوادث باید به حداقل حداقل ممکن برسد که این سخنان از جنس مطالبه بوده است.

رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه راه های متعددی برای رسیدن به هدف کاهش تصادفات پیموده شده است گفت: با نهایی شدن طرح جامع کاهش تصادفات تا پایان برنامه شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حوادث در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت کشور، پلیس و سایر دستگاه ها برای تحقق این هدف والا گفت: مطمئنم با تصویب این طرح شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی حوادث خواهیم بود.

مومنی خطاب به ماموران حاضر در صحنه گفت: کنترل تخلفات به ویژه تخلفات حادثه ساز امری مهم است و اگر گاهی اعمال قانون صورت نگیرد این ترحم نیست بلکه حق راننده و افراد دیگر ضایع می شود.

وی با بیان اینکه گاها دیده شده یک خودرو که زنجیر چرخ ندارد باعث محدودشدن کل محور می شود گفت: با این حال به هیچ عنوان جریمه و اعمال قانون غیرواقع قابل قبول نیست و برخورد سختی با اقدامات از این دست می شود.

به گفته رئیس پلیس راهور کشور، برخورد با تخلفات حادثه ساز رحم کردن به راننده و سرنشینان است و باید این مهم از مبدا کنترل شود.

وی با بیان اینکه بارها دیده شده یک خودرو به علت نداشتن زنجیر چرخ یا سهل انگاری در نصب زنجیر باعث ایجاد مشکلاتی شده است، به رانندگان توصیه کرد که باک سوخت خود را پر کنند تا اگر در راه بندان ماندند از سرما اذیت نشوند.

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی به مردم در طرح زمستانه گفت: در طرح زمستانه امسال باید تلاش شود که سوانح و حوادث به حداقل حداقل برسد. چرا که در زمستان حجم سفر و تصادفات کم می شود اما مخاطرات افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی و همکاری نزدیک سایر دستگاه های متولی در امر امداد و نجات و هماهنگی بین بخشی فرماندهان استان ها گفت: باید از همه ظرفیت های استانی و سایر دستگاه ها برای خدمات رسانی هرچه بهتر به مردم در طرح زمستانه استفاده شود چرا که هیچ کدام از ما به تنهایی نمی توانیم کار کنیم و باید همه ظرفیت ها بسیج شود. چرا که گاها دیده شده یک محور در حوزه استحفاظی چند استان است و عدم تعامل بین بخشی سبب شده که ترافیک و سوانح در استان دیگر سرریز کند.

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به لزوم آمادگی هرچه بیشتر در طرح زمستانه گفت: تا آنجایی که ممکن است نباید محوری بسته شود اما برای بستن محوری نیز نباید لحظه ای درنگ کنیم.

محیط زیست امروز اعلام کند، شماره گذاری نیسان را متوقف می کنیم
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد: امروز سازمان محیط زیست اعلام کند که خودروی نیسان مطابق با استانداردهای زیست محیطی نیست، تا پایان وقت اداری شماره گذاری را متوقف می کنیم.

وی با بیان اینکه با تصویب طرح جامع کاهش تصادفات، شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تصادفات در کشور خواهیم بود، گفت: یکی از اقدامات مهم در این زمینه نصب کنترل هوشمند محورها است که در گام اول ۲۰ هزار کیلومتر از راه های اصلی و پرتردد به صورت یکپارچه مجهز به دوربین می شود که این مسیرها شناسایی شده است.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه این نشست فصلی برای تبادل تجربیات و افزایش هماهنگی و ارتباط بین روسا و مدیران راهور برگزار شده است، گفت: استان هایی که دارای رتبه هایی در زمینه کاهش تصادفات بوده اند، نیز تقدیر شد.

وی افزود: استان های کرمان، خوزستان، اصفهان، گیلان، همدان و تهران دارای کاهش تصادفات بودند و با این حال در استان های کرمانشاه، فارس و البرز شاهد افزایش تصادفات بوده ایم که در این جلسه راهکارهای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات تبادل شد که امیدواریم در پایان سال میزان کشته ها به کمتر از ۱۹ هزار نفر برسد.

مومنی با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ در کاهش تصادفات رانندگی، گفت: موضوع انضباط اجتماعی امروزه به یک دغدغه عمومی بدل شده است و همه به دنبال تبیین یک راهکار عملی هستند. چرا که ترافیک با دستور، توصیه و شعار حل نمی شود و باید تلاش کنیم که این مسئله به سامان برسد.

رییس پلیس راهور ناجا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش ایجاد تیم های نظارتی مشترک با سایر سازمان های دخیل در امر طرح زمستانه اشاره کرد و گفت: دقت داشته باشید بهترین برنامه ها اگر در اجرا درست انجام نشود، تاثیری نخواهد داشت و با افزایش ارتباطات بین بخشی، می توان این طرح زمستانه را موثرتر کرد.

وی با بیان اینکه پلیس برای اعمال قانون ابزارهای متفاوتی دارد، گفت: جریمه، ضبط گواهینامه و توقیف سه روزه از ابزارهای پلیس راهور است. اما در ضبط گواهینامه دقت کنید چرا که باید گواهینامه ای که راننده آن نمره منفی اش به عدد ۳۰ رسیده، ضبط شود و این گونه نباشد که در سیستم، ضبط گواهینامه ثبت شده باشد، اما در عمل این گونه نباشد و معتقدیم ضبط گواهینامه آثار بازدارندگی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، مومنی در حاشیه نشست فصلی روسا و مدیران پلیس راهور ناجا در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر آلایندگی خودروی وانت نیسان، گفت: بر اساس قانون سازمان استانداردهای کیفی و ایمنی را بررسی می کنیم و خودرویی که از سوی سازمان استاندارد معرفی و سازمان محیط زیست نیز مجوز زیست محیطی آن را صادر کرده باشد، توسط پلیس شماره گذاری می کند و اگر همین امروز مسئولان محیط زیست اعلام کنند، شماره گذاری را تا پایان وقت اداری مسدود می کنیم.

وی با اشاره به آلایندگی بالای خودرو، گفت: پلیس نمی تواند از ابزار فراقانونی استفاده کند.

مومنی با بیان اینکه کاهش حوادث حاصل یک کار جمعی است، گفت: ترافیک با دستور، شعار و توصیه حل نمی شود و همگان در تلاش هستند که این کاهش تصادفات ادامه داشته باشد، اما متاسفانه خودروسازان به کندی و سختی در مواقعی که فشار باشد، مجبور به نصب قطعه می شوند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در کشور ما در صنایعی که تحریم ها بیشتر بوده، شاهد شکوفایی بیشتری بوده ایم، گفت: در بسیاری از بخش ها به دلیل تحریم ها پیشرفت داشته ایم، اما در این حوزه (خودروسازان) چون رقابت وجود ندارد و نظارت کم است و گاها تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده و… جملگی یک نفر هستند، این نظارت به کندی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه پلیس در این مورد کوتاه نمی آید، گفت: پلیس در موضوع نصب ترمز ضد قفل و کیسه هوا کوتاه نیامده و به وظیفه قانونی خود عمل کرد، اما باید ضمن حمایت از تولید ملی، نظارت ها نیز افزایش یابد و دستگاه های نظارتی کنار خودروسازان قرار نگیرند.

مومنی با اشاره به تمدید مهلت به خودروسازان، گفت: دادن مهلت های هر ساله و مستمر کار درستی نیست و خودروسازان باید از این فرصت طلایی ارائه مهلت ها استفاده کنند، چرا که قطعا بازار به صورت انحصاری نمی ماند.