عبدالجلال ایری ، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارس نیوز، با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه، گفت: با توجه به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از این ظرفیت برای ساخت خانه‌های نهضت ملی و نیز افزایش ایمنی ساختمان‌ها در اثر وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله؛ در برنامه هفتم توسعه مصوبات خوبی در این حوزه داشتیم و مشوق‌های مطلوبی برای تشویق مردم به احیای بافت‌های فرسوده در نظر گرفتیم.

وی افزود: در قانون جهش تولید مسکن به موضوع احیای بافت‌های فرسوده توجه ویژه‌ای داشتیم. اما آنطور که انتظار داشتیم در کشور اجرایی نشد، البته که در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی مشوق‌های مناسبی برای این امر در نظر گرفت اما با توجه به حجم بالای بافت‌های فرسوده و عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه داشتیم، نیاز به کار فشرده و با ساز و کاری جدید دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مشوق‌های مجلس در برنامه هفتم توسعه برای نوسازی بافت‌های فرسوده و توسعه بازآفرینی شهری اضافه کرد: یکی از مشوق‌های مناسبی که برای این موضوع در نظر گرفتیم، پرداخت وام های قانون جهش تولید مسکن تا سقف ساخت 5 واحد برای بافت‌های فرسوده بود.

ایری تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذارانی که در مناطق بافت فرسوده اقدام به سرمایه‌گذای می‌کنند، گام دیگری بود که موجب افزایش جذب سرمایه گذاری در این مناطق شده و همین امر ضمن افزایش امنیت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت زیرساخت‌ها در این مناطق را به همراه دارد. در کنار آن صدور خارج از نوبت پروانه نوسازی ساختمان‌ها را در مناطق بافت فرسوده را به تصویب رساندیم که قطعاً اثر بخشی خوبی به همراه خواهد داشت.