اهالی سفر و طبیعت با سفر به جای جای ایران در فصول مختلف، اعتراف می‌کنند که بعضی شهرهای ایران همه فصل‌شان زیباست و بعضی دیگر در فصل‌های خاصی، زیبایی‌شان نفسگیر می‌شود و انگار نمی‌شود از تماشایشان دست کشید. 

در کمپین زیباترین استان پاییزی ایران، قرار شد استان‌های ایران را وارد رقابت سرسختانه‌ای کنیم؛ شاید حتّی از نگاه برخی ناجوانمردانه؛ چون انگار میان سبک سنگین کردن وزن زیبایی طبیعت بی‌نظیر استان‌های ایران در پاییز هزار رنگش، معطل می‌مانیم و نمی‌دانیم مثلا انبوه درختان تناور جلگه‌های مازندران را انتخاب کنیم یا شکوه درختان بلوط‌ زاگرس را؟! هر کدامشان قاب سه بعدی ویژه‌ای گوشه ذهنمان ساخته‌اند که از هر طرفی نگاهش می‌کنیم، زیباست. 

پاییز زیبا

همین ابتدای کار اعتراف می‌کنیم که رقابت بسیار جانانه‌ای بود و حضور تک‌تک آنهایی که در کمپین زیباترین استان پاییزی ایران شرکت کردند، برایمان افتخارآفرین بود. زیباترین استان پاییزی ایران طی 5 مرحله از 4 تا 14 آبان در 10 روز انتخاب شد. در این 10 روز طبق توضیحاتی که قبلا ارائه شد، بین استان‌ها دوبه‌دو رای گیری میشد و هر کدام که رای بیشتر می‌آورد، به مرحله بعدی راه پیدا می‌کرد. در این کمپین نزدیک به یک میلیون نفر ما را همراهی کردند و استوری‌ها بیش از سه میلیون بار دیده شد! برندگان هر مرحله به صورت تصویر زیر بودند.

خاطره سفر: گردش در پارک گیاه شناسی + تصاویر

زیباترین استان های پاییزی ایران

اگر بخواهیم بر اساس رای گیری انجام شده 4 استان ایران را به عنوان زیباترین استان های پاییزی ایران انتخاب کنیم، عبارتند از: گلستان، کردستان، مازندران و گیلان. در واقع 3 استان شمالی ایران با استانی در غرب ایران راهی مرحله نیمه نهایی شدند و از این نتیجه می‌توان متوجه شد، به نسبت افزایش جنگل و مناظر سبز، می‌توان انتظار پاییز زیبا را داشت. ناگفته پیداست که شهرهای شمالی ایران هر گوشه کنارش درخت و طبیعتی زنده خوابیده پس تا مراحل انتهایی همراه کمپین بودند!

شاه میوه پاییز / بی رحم برای سرماخوردگی تا افسردگی زدایی و رفع کم خونی و آسم

در انتهای کمپین، گلستان و کردستان به مرحله نهایی راه‌ پیدا کردند و از میان این دو با اختلاف بسیار اندکی، گلستان برنده این رقابت شد. البته از رقم‌های نزدیک رای میان این دو استان زیبای پاییزی، کاملا معلوم است که تصمیم سختی بوده، احتمالا هنگام رای دادن دلتان هم سفری کرده به جنگل‌های بی‌انتها و متراکم نهارخوران! با خودتان فکر کرده‌اید که احتمالا پاییزش معرکه می‌شود. امّا میان گشت و گذار در طبیعت گلستان، ناگهان یاد روستاهای پنهان میان طبیعت شکوهمند اورامانات تخت هم افتاده‌اید، آنجایی که همه عناصر طبیعت دست به دست هم می‌دهند تا هماهنگی لطیفی میان رنگ و نقش چشم‌اندازها ایجاد کنند. ولی در نهایت با تمام شدن فرصت رأی‌گیری در استوری‌ها، گلستان با حدود 50 هزار رأی، عنوان زیباترین استان پاییزی ایران را گرفت.پاییز زیبا

کلام آخر

در انتها باز هم لازم است تأکید کنیم که این رای گیری و انتخاب به معنی خاتمه کلام نیست و مقایسه طبیعت‌های متنوع ایران بسیار سخت است، ما فقط سعی کردیم در کمپین زیباترین استان پاییزی ایران کمی این انتخاب را ساده‌تر کنیم و ببینیم کدام استان ها از نظر مردم در پاییز زیباتر هستند. این همفکری با مشارکت همه همراهان لست سکند در این 10 روز ممکن شد. حالا شما بگویید که آیا به این 4 استان و مخصوصا استان گلستان، در پاییز سفر کرده‌اید؟ طبیعت پاییزی‌شان را از نزدیک لمس کرده‌اید؟