علی شریفی زارچی رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورد تغییرات رنگ‌بندی شهرها و مقایسه آمار کرونا با توجه به واکسیناسیون اظهار کرد: از اسفند ٩٨ تاکنون ۵ موج را پشت سر گذاشته ایم و بزرگترین آن  موج پنجم بوده است؛ بهمن و اسفند ٩٩ در همه استان‌ها به جز خوزستان وضعیت آرامی داشتیم. روند اکثر استان‌ها نزولی است و سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در ٢ هفته اخیر روند افزایشی نگران کننده دارند.

کرونا در این ۴ استان کشور روند افزایشی دارد

وی ادامه داد: ٢٣ مرداد در اوج قله پنجم بودیم و پس از آن روند کاهشی شد و به همین دلیل رنگ شهرها تغییر کرد و اکنون در لبه پایین رونده موج پنجم هستیم و در ١٧ مهرماه همه کشورها در وضعیت آبی و زرد قرار گرفتند و تنها چند شهر وضعیت قرمز داشتند.

کشف شدن علت مرگ در اثر کرونا

شریفی اظهار کرد: در آبان ماه در برخی شهرها ما روند کرونا افزایشی شد و در سمنان، سیستان و بلوچستان، جنوب یزد برخی شهرها وضعیتشان قرمز شده است و اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات نکات را رعایت کنند؛ وضعیت خطرناک نخواهد شد و باید توجه داشت که اکنون نمی‌توان تصور کرد در شهرهای قرمز مدارس باز شوند.

شریفی بیان کرد: زمانی که سه موج اول را گذراندیم سویه کرونا تغییر کرد و با ورود سویه بتا آتش کرونا به خوزستان افتاد و این آتش گویی در خرمن بیفتد و اوج بگیرد، کرونا در کشور اوج گرفت و بعد از آن سویه دلتا را داشتیم و از متخصصان ژنتیک و عفونی درخواست داریم که این ویروس را در سمنان، یزد، زابل رصد و پایش کنند و بیماری تحت کنترل قرار گیرد تا تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها کم باشد.

انجام دادن واکسیناسیون توسط ربات بدون سوزن

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اظهار کرد: روند کلی کشور نزولی است و به همین دلیل تعداد شهرهای آبی افزایش پیدا کرد و از طرفی در برخی نقاط افزایش کرونا را داریم و به همین دلیل تعداد شهرهای قرمز هم افزایشی است.

بیانات شریفی در مورد افزایش کرونا

شریفی بیان کرد: در استان گیلان به نسبت کل جمعیت بیشتر میزان افراد واکسینه شدند؛ کمترین میزان واکسیناسیون را در سیستان و بلوچستان را داریم و اکنون که روند واکسیناسیون به جوانان و نوجوانان در این استان رسیده روند واکسیناسیون نزولی است و با پدیده قرمز شدن شهرها در این استان‌ مواجه هستیم.