به گزارش پارس نیوز، 

حضور تیم ملی بسکتبال در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین باعث وقفه در پیگیری منظم مسابقات باشگاهی شده است. بیست و هشتمین دوره این رقابت ها که از سوم آبان ماه آغاز شد، بعد از چهار هفته متوقف شد تا تیم ملی برای شرکت در پنجره پنجم مسابقات انتخابی جام جهانی وارد اردوی آماده سازی شود.

در چارچوب این پنجره از مسابقات، تیم ملی بسکتبال ایران ۹ آذرماه در ملبورن به مصاف استرالیا می رود. سپس به مانیل سفر می کند تا دیدار برابر فیلیپین را ۱۲ آذرماه برگزار کند. برای برگزاری این دو دیدار مهم و تعیین کننده و به خاطر پیگیری تمرینات اردونشینان تیم ملی بسکتبال، مسابقات لیگ برتر از ۲۴ آبان ماه تعطیل شد. این تعطیلی تا ۲۲ آذرماه که دیدارهای هفته پنجم لیگ برگزار شود، ادامه دارد. 

همین مسئله یعنی وقفه یک ماهه لیگ برتر، انتقاداتی را به نحوه برگزاری مسابقات موجب شده است. به خصوص اینکه برای پنجره ششم و پایانی رقابت های انتخابی جام جهانی نیز، مجددا پیگیری منظم مسابقات باشگاهی با وقفه مواجه خواهد شد. 

در این مرحله از رقابت ها، تیم ملی بسکتبال طی روزهای ۳ و ۵ اسفندماه به ترتیب با ژاپن و استرالیا دیدار خواهد داشت به همین دلیل دیدارهای لیگ برتر در بازه زمانی ۲۰ بهمن ماه تا ۸ اسفنده برگزار نمی شود. 

مهران حاتمی سرمربی تیم پتروشیمی بندرامام که پیش از این هم هدایت تیم ملی بسکتبال را بر عهده داشت، با تاکید بر اینکه اینگونه وقفه ها در برگزاری مسابقات، باعث فرسایشی شدن لیگ و خستگی بیش از حد بازیکنان شرکت کننده می شود، گفت که بهتر است فدراسیون، به جای هفته ای یک بار، در هفته دو دیدار از لیگ برتر را برگزار کند. وی همچنین پیشنهاد داد که کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال، برگزاری رقابت های جام حذفی را هم در دستور کار قرار دهد. 

مهران حاتمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پتروشیمی در این روزها که لیگ برتر در تعطیلی به سر می برد، گفت: بعد از دیدارهای هفته چهارم به بازیکنان چند روز استراحت دادیم اما مجدداً تمریناتمان را از سر گرفتیم تا تیم از آمادگی دور نشود.

حاتمی با یادآوری اینکه نوید رضایی فر، روزبه ارغوان، میثم میرزایی و بهنام یخچالی به دلیل حضور در ترکیب تیم ملی در تمرینات این روزهای پتروشیمی حضور ندارند، خاطرنشان کرد: با این شرایط تلاشمان این است که کماکان تیم را سرپا نگه داریم و بتوانیم در آغاز دوباره لیگ حضوری قدرتمند در مسابقات داشته باشیم و روند دیدارهای بدون باختمان را ادامه دهیم.

وی در ادامه به نحوه برگزاری مسابقات باشگاهی انتقاداتی را وارد کرد و گفت: اینکه تیم ملی باید در مقاطع زمانی مختلف دیدارهای خود را در رقابت های انتخابی جام جهانی برگزار کند، امری عادی است و جزء برنامه هایی به حساب می آید که اجرای آن لازم و ضروری است. همه هم باید به این تیم برای آمادگی بیشتر و حضور بهتر در مسابقات کمک کنند اما این مسئله نباید به برگزاری لیگ آسیبی وارد کند. آنچه مسلم است وقفه چند هفته ای مسابقات که در دومرحله تکرار می شود، باعث فرسایشی شدن مسابقات می شود در حالی که با ارائه برنامه های بهتر می توان از این موضوع جلوگیری کرد.

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده برای لیگ جدید مبنی بر انجام یک بازی در هفته است، خاطرنشان کرد: برگزاری این تعداد بازی در هفته خیلی کم است. باید به سمت حرفه ای شدن حرکت کنیم و این موضوع هم مستلزم درگیری بیشتر در مسابقات باشگاهی است. باید با هفته ای دو بازی، مسابقات پیگیری شود.

حاتمی با بیان اینکه انجام یک بازی در هفته باعث طولانی شدن مسابقات می شود، تصریح کرد: باید وقفه های ایجاد شده به خاطر حضور تیم ملی در مسابقات را هم لحاظ کرد و این موضوع واقعا خسته کننده است. این مسئله برای تیم هایی که قصد جذب بازیکن خارجی دارند، به مرور مشکل سازتر می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از تیم ها برای مرحله پلی آف به بعد مسابقات باشگاهی، بازیکن خارجی جذب می کنند در حالی که خیلی سریع بعد از آن ما به ایام نوروز و وقفه ای که به خاطر آن در مسابقات خواهیم داشت، بر می خوریم. این باعث می شود تیم ها از بازیکنان خارجی که بابت آن هزینه کرده اند، باز هم نتوانند برای مدتی استفاده کنند. همین موضوع بخشی از مشکلات تیم ها خواهد بود.

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، دو یا سه مسابقه باشگاهی در برنامه فدراسیون قرار دارد، اظهار داشت: در ایران فقط مسابقات باشگاهی به لیگ برتر ختم می شود که آن هم طولانی و خسته کننده است. بهتر است که این رقابت ها با انجام دو بازی در هفته کوتاه تر شود و برای ایام بعد از عید، رقابت هایی مثل جام حذفی در دستور کار قرار بگیرد.

حاتمی گفت: نمی دانم چرا مسئولان فدراسیون تا به امروز فقط به برگزاری لیگ برتر اکتفا کرده اند و تا کنون انجام دو مرحله مسابقات باشگاهی با عنوان های مختلف در طول یکسال را نداشته اند اما اگر قرار بر حرکت به سمت حرفه ای شدن است و اینکه در طول سال بازیکنان خود را در کوران مسابقات حفظ کرده اما در عین حال مانع از خستگی آنها شویم، باید چنین برنامه هایی را جایگزین کنیم.