در ماه ژانویه، درست قبل از انتقال دولت جدید به کاخ سفید، شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت. این شرکت اکنون با بهره‌گیری از سقوط هواوی، سومین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان شده است.

سرمایه‌گذاران آمریکایی اکنون از سرمایه‌گذاری در این شرکت منع شده‌اند و کسانی که قبلاً در شیائومی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید تا ۱۱ نوامبر وضعیت خود را روشن کنند. سهم شیائومی با قیمت فعلی ۱۵.۳۴ دلار، از زمان اعلام ورود به لیست سیاه، ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وزارت دفاع آمریکا شیائومی را به همراه هشت شرکت چینی دیگر به دلیل ادعای ارتباط با ارتش چین، در لیست سیاه قرار داد.

البته در مقابل، شیائومی هم بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود: "این شرکت کار خود را مطابق با قوانین و مقررات مربوط به حوزه‌های قضایی انجام می‌دهد. شیائومی محصولات و خدمات خود را برای استفاده غیرنظامی و تجاری ارائه می‌دهد. این شرکت تأیید می‌کند که متعلق به ارتش چین و تحت کنترل یا وابسته نیست. "

دلیل اصلی قرار گرفتن شیائومی در لیست سیاه آمریکا

دیروز، وال استریت ژورنال با استناد به یک پرونده حقوقی با وزارت دفاع ایالات متحده برای اجرای گزارشی، ادعا کرد دلیل واقعی قرار گرفتن شیائومی در لیست سیاه را فاش می‌کند.

شیائومی لیست سیاه

در پرونده قانونی شیائومی، به سرمایه گذاری این شرکت در فناوری‌های پیشرفته از جمله ۵G و هوش مصنوعی اشاره شده است. شیائومی در تلاش است تا از دادگاه‌ها برای خروج از لیست سیاه استفاده کند و به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در واشنگتن دی سی شکایت کرده است.

دلیل تحریم شیائومی شاید این باشد که مدیرعامل آن در سال ۲۰۱۹ جایزه‌ای از MIIT چین دریافت کرد که در سایت و خود شرکت هم موجود است. اما وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید این آژانس "همجوشی نظامی" چین را مدیریت می‌کند. بر اساس این برنامه، چین برای ایجاد فناوری برای ارتش، با مشاغل خصوصی همکاری می‌کند.