بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی موسسه‌ Strategy Analytics منتشر شده، درآمد بازار جهانی پردازنده موبایل‌های هوشمند در فصل اول سال جاری میلادی در حال رشد بوده است. البته انتظار می‌رفت که شیوع ویروس کرونا منجر به کم شدن درآمد این بازار جهانی شود. اما آمارهای Strategy Analytics نشان می‌دهند که درآمد تولیدکنندگان این بازار ۶ درصد افزایش داشته و به ۴.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است. براساس این گزارش، شرکت‌های کوالکام، هوآوی های‌سیلیکون (Huawei HiSilicon)، اپل، سامسونگ و مدیاتک پنج تولیدکننده‌ برتر چیپ برای گوشی‌های هوشمند در ۳ماهه‌ اول سال ۲۰۲۰ به شمار می‌آیند. در حالی که کوالکام با ۴۰ درصد از مجموع درآمد یادشده جایگاه نخست را دارد، Huawei HiSilicon موفق شده با کسب ۲۰ درصد از این درآمد در جایگاه دوم و بالاتر از اپل قرار بگیرد.

222

هوآوی های‌سیلیکون هم‌چنان در جایگاه دوم

نکته‌ جالب این گزارش، هوآوی های‌سیلیکون است. با وجود فشارهای قابل توجه برای کاهش سرعت رشد هوآوی در حوزه‌های مختلف، HiSilicon همچنان در میان ۵ تولیدکننده‌ برتر پردازنده‌ی موبایل حضور دارد.

درآمدزایی پردازنده‌های پرچم‌دار 5G در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۰

گزارش Strategy Analytics با نگاهی به میزان تولید و ارسال چیپ‌های حافظه به خریداران ادعا می‌کند که در مدت مشابه، در زمینه فروش  چیپ‌های حافظه هم رشد قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. این مرجع می‌افزاید: «برخلاف کاهش عرضه‌ گوشی‌های هوشمند به بازار در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹، بازار پردازنده‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند، رشد درآمد چشم‌گیری را تجربه کرده است؛ رشد درآمدی که ناشی از بیشتر بودن میانگین قیمت فروش پردازنده‌های 5G است. حالا خیلی از تولیدکنندگان پردازنده‌های موبایل، استراتژی‌شان را از تولید پردازنده‌ی پرچم‌دار 4G به 5G تغییر داده‌اند. این در حالی است که 4G هم‌چنان در بازار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده عملکرد خوبی دارد».

بر اساس گزارش Strategy Analytics، تقریبا تمام تولیدکنندگان پردازنده برای گوشی‌های هوشمند، تمرکزشان را روی پردازنده‌های 5G گذاشته‌اند. به گفته‌ این موسسه، پردازنده‌های پرچم‌دار 5G در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۰ رشد درآمدزایی را برای شرکت‌های تولیدکننده به همراه خواهند داشت.