به گزارش پارس نیوز، 

احتمالاً می دانید AMD نیز همانند اینتل خط تولید اختصاصی خود را داشت اما در نهایت آن را واگذار کرد که به تأسیس کمپانی GlobalFoundries انجامید. با این حال هنگامی که به فناوری ساخت پیشرفته می‌رسیدیم، اینتل همواره دست بالا را داشت و چند گام از سازندگانی چون GlobalFoundries جلوتر بود. حالا مهدی حسینی، تحلیل گر کمپانی Susquehanna، می‌گوید آن روزها تمام شده‌اند و دیگر اینتل یکه تاز صنعت نیمه هادی نیست. به گفته این تحلیل گر حتی اگر فناوری ساخت 10 نانومتری اینتل پیشرفته‌تر و بهتر از فناوری ساخت 7 نانومتری رقبا باشد، این چیزی را عوض نمی‌کند و غول آبی دیگر رهبر صنعت نیمه هادی نیست.

گفته می‌شود عملکرد فناوری ساخت 10 نانومتری اینتل بهتر از فناوری‌های کوچک‌تر رقبا چون 7 نانومتری است که حتی در صورت صحت آن، باز هم این کمپانی در حوزه‌های دیگری از رقبا عقب است. یکی از این حوزه‌ها لیتوگرافی با استفاده از نور فرابنفش شدید یا همان EUV است.

بر پایه شنیده‌ها از دل صنعت نیمه هادی، اینتل تصمیم گرفته به‌کارگیری لیتوگرافی مبتنی بر EUV را به تعویق بیندازد و تا آن زمان از روش‌های فعلی استفاده کند. هرچند این کار در صرفه جویی در هزینه‌ها به اینتل کمک می‌کند، اما می‌تواند فرصت طلایی برای سازندگانی چون سامسونگ و TSMC باشد تا با فاصله چشمگیر اینتل را پشت سر بگذارند. TSMC توسعه دو فناوری ساخت 7 و +7 نانومتری را دنبال می‌کند اما فقط دومی از EUV بهره خواهد گرفت که به این سازنده امکان کاهش هزینه‌ها و وابستگی به چنین فناوری گران قیمتی را می‌دهد. علی رغم آنچه که گفته شد، هر دو سامسونگ و TSMC به‌کارگیری EUV را برای سال 2019 دنبال می‌کنند اما دست کم اینتل تا سال 2021 میلادی سراغ این فناوری پیشرفته نخواهد رفت.

به گفته مهدی حسینی، TSMC می‌تواند به لطف فناوری ساخت پیشرفته 7 نانومتری خود و برتری‌هایی چون کارایی بالا، مصرف پایین انرژی و چگالی بهتر، جایگاه رهبری صنعت نیمه هادی را از اینتل برباید.