مراسم های محرم 1400 هم مانند سال گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. در محرم 1400 عزاداری در فضای باز بلا مانع اعلام شد. 


به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با فارس اظهار داشت: باتوجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان کمیته تخصصی برگزاری مراسم در یک ماه گذشته با هماهنگی مسؤولان بهداشتی کشور، دستورالعملی مبتنی بر نظرات کارشناسان بهداشتی و دغدغه‌های کارشناسان مذهبی تهیه شد و به تصویب کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا نیز رسیده است.

 

وزیر کشور در ابلاغ دستورالعمل عزاداری محرم تسریع کند

وی گفت: این دستورالعمل از روز گذشته برای امضا و ابلاغ به وزیر کشور رسیده است که امیدواریم دکتر رحمانی فضلی هرچه سریع‌تر نسبت به ابلاغ آن اقدام کند تا هیأت‌های سراسر کشور و استانداری‌ها تکلیف خود را برای برگزاری مجالس عزاداری بدانند.

عزاداری در فضای مسقف با شروطی بلامانع است

عزت‌زمانی تصریح کرد: در این دستورالعمل آمده است که برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای ۶ متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوطه بلامانع است. در این مراسم باید ظرفیت یک چهارم با فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر رعایت شود و درهای خروجی کافی برای ورود و خروج تعبیه شود. در فضاهای مسقف حتماً باید تهویه مناسب وجود داشته باشد.

دسته‌ عزاداری امسال امکان‌پذیر است

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دسته‌روی عزاداران حسینی در سطح محلات بلامانع است. البته دسته‌ها نباید از محله‌ای به محله دیگر بروند؛ بلکه در محلات خود به صورت ایستا و یا حرکت کوتاه به عزاداری بپردازند.

برگزاری روضه خانگی با سقف کوتاه و بدون تهویه ممنوع است

وی با اشاره به اینکه برگزاری هرگونه برنامه در فضای مسقف با سقف کوتاه و بدون تهویه مناسب ممنوع است. بر این اساس برگزاری روضه‌ های خانگی در فضاهای کوچک و بدون تهویه مناسب که منظور وسایل سرمایشی مانند کولر نیست، ممنوع است البته در سال گذشته نیز برگزاری روضه‌های خانگی کمتر بود و این مجالس یا به فضای باز رفته بودند و یا نذر خود را در دیگر هیأت‌ها هزینه کرده بودند.

ضمانت شرعی حفظ سلامتی مردم بر عهده مسؤولان هیأت است

عزت زمانی با اشاره به اینکه در تمام هیأت‌های بزرگ و مجالس فضای باز تقاضامندیم افراد دارای بیماری زمینه‌ای و یا دارای علائم اولیه بیماری حضور پیدا نکنند، گفت: ضمانت شرعی حفظ سلامتی مردم بر عهده مسؤولان جلسات است و باید بیش‌ترین دقت را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تدابیر در نظر گرفته شده از سوی مسؤولان پزشکی داشته باشند تا ان‌شاءالله شاهد ابتلای افراد به بیماری نباشیم.

در ایستگاه‌ های صلواتی صف ایجاد نشود

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برپایی ایستگاه‌های فرهنگی به صورت موکب در سطح شهر بلامانع است و برپایی ایستگاه‌های صلواتی با تاکید بر توزیع غیرمتمرکز اقلام و نذورات بسته‌بندی شده نیز مانعی ندارد. مسؤولان ایستگاه‌ها باید از تجمع و تشکیل صف جلوگیری کنند. در این زمینه مدیران هیأت‌ها و رابطان شهرداری توجیه خواهند شد.

اطعام به صورت بیرون‌بر باشد

وی در خصوص توزیع نذورات و اطعام نیز افزود: اطعام حتماً باید به صورت بیرون‌بر و بسته بندی بهداشتی باشد و از پهن کردن سفره و ایجاد صف طولانی باید پرهیز شود.

شهرها سیاه‌پوش می‌شوند

عزت زمانی تصریح کرد: امسال سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری مردم، هیأت‌های مذهبی و نهادهای مختلف با کمک شهرداری‌ها نسبت به فضاسازی محیطی اهتمام ویژه دارد تا چهره شهر را سیاه پوش و محرمی کنیم. در مناطق محروم و حاشیه‌نشین نیز ان‌شاءالله پشتیبانی لازم برای فضاسازی و اطعام را خواهیم داشت.

همکاری نهادهای مختلف با هیأت‌های مذهبی

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه با ابلاغ نهادها و سازمان‌های کشور مانند آموزش و پرورش و ... امسال مدارس، پارک‌ها و ورزشگاه‌ها در اختیار هیأت‌ها قرار می‌گیرد، گفت: از تمام مسؤولان هیأت‌ها تقاضامندیم در صورتی که محل اصلی هیأت ظرفیت اجرای دستورالعمل‌ها را ندارند، حتماً جلسات را به فضاهای باز توصیه شده منتقل کنند. ضدعفونی محل مراسم قبل و بعد مجلس نیز از دیگر توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که باید اجرایی شود.