به گزارش پارس نیوز، 

امام صادق(ع) در حدیثی در مورد ثواب روزه در عید غدیر فرموده اند: صِیَامُ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیَامَ عُمُرِ الدُّنْیَا لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ ثُمَّ صَامَ مَا عَمَرَتِ الدُّنْیَا لَکَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِکَ وَ صِیَامُهُ یَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ عَامٍ مِائَةَ حَجَّةٍ وَ مِائَةَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ وَ هُوَ عِیدُ اللَّهِ الْأَکْبَر...».

 روزه عید غدیر خم برابر است با روزه عمر دنیا، اگر انسانی زندگی کند سپس تمام طول دنیا روزه گیرد برای او ثواب آن است. و روزه آن در نزد خدای بزرگ و بلند مرتبه در هر سال برابر است با صد حج تمتع و صد حج عمره قبول شده و آن عید بزرگ خداوند است(1).      

 

حسن بن راشد گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم فدایت شوم براى مسلمانان عیدى غیر دو عید فطر و قربان هست؟

فرمود: آرى اى حسن بزرگتر و شریفتر از آنها گوید:

عرض کردم: آن چه روزیست؟

فرمود: روزى که امیر المؤمنین (ع) به‌خلافت نصب شد، و سیّد و سالار و پیشواى مردم گردید.

پرسیدم: آن کدام روز از ایّام هفته است؟

فرمود: روزها می گردد و آن در روز هیجدهم ذى الحجّه است.

گوید: عرض کردم فدایت گردم چه عملى سزاوار است در آن روزانجام دهیم.

فرمود: اى حسن آن روز را روزه گیر و بسیار صلوات بر محمّد و اهل بیتش فرست و بیزارى جو بسوى خدا از کسانى که درباره آنها ظلم کردند و حقّشان را انکار نمودند، زیرا همه پیغمبران را رسم چنین بود که امر می کردند اوصیاء خود را که روزى که وصى خود را معرّفى کرده و به جانشینى نصب نموده ‌اند آن روز را عید گیرند.

گوید: پرسیدم چه پاداشى است براى کسى از ما که آن روز را روزه بگیرد؟

حضرت فرمود: ثواب روزه شصت ماه، و ترک مکن روزه روز بیست و هفتم ماه رجب را زیرا آن روزیست که در آن نبوّت بر محمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرود آمد و ثواب روزه‌ایش مثل ثواب روزه شصت ماه است براى شما(2).

منبع : منبع حدیث: بحارالأنوار،مجلسی، جلد37،صفحه156،حاشیه 40

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،محمد بن علی ابن بابویه ، ترجمه غفارى، صفحه 171

انتهای پیام/