پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تا پایان سال جاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، رهبر معظم انقلاب، احکام اعضای شورای انقلاب را محدود به سال کرده اند. بر همین اساس در سال جاری دوره فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی پایان می یابد و احتمالا افراد جدیدی در این شورا منصوب خواهند شد.

اعضای فعلی در 26 مهر سال 1393 منصوب شدند.

گفته می شود در دوره جدید تعدادی جوان به ترکیب شورا اضافه خواهند شد و دبیر شورای عالی نیز تغییر خواهد کرد.

برخی معتقدند ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی دولت زده و تحت تاثیر آمد و شد دولت هاست و بر همین اساس بایستی ساختار آن، تغییر کند.

در سال ۱۳۶۱ در پی ناهماهنگی‌هایی که در اثر تداخل وظایف ستاد انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیش می‌آمد، طرحی از سوی وزیر وقت تقدیم هیئت دولت شد که پس از تصویب در دولت، به‌صورت لایحه با قید یک فوریت تقدیم مجلس شد. اما تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً به ۱۹ آذر ۱۳۶۳ بازمی‌گردد. امام خمینی(ره) در این روز، طی پیامی فرمان تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر نمود. در بخشی از این پیام چنین آمده است:

«خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه دار غرب مبارزه کرد. اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم سه قوه، حجج اسلام آقای خامنه‌ای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجت‌الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سید کاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم.»

شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را در دوران رهبری امام خامنه‌ای مانند قبل ادامه داد و اعضای خود را کمابیش با همان ترکیب قبلی حفظ نمود. در سال ۱۳۷۵ آیت ا… خامنه‌ای ترکیب جدیدی برای شورا انتخاب کرد.

آخرین بار در تاریخ 26 مهر سال 1393 امام خامنه‌ای اعضای شورا را را منصوب کرد. در این فهرست دو عضو افتخاری (احمد جنتی و حسن حبیبی) و دو عضو تازه نیز حضور داشتند. در بخش حقوقی نیز تغییراتی اعمال شد، از جمله وزارت ورزش و جوانان افزوده شد.