پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی مسائلی مدرس حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای «پارس» نوشت:

تقابل عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و دولت سعودی تمام ظرفیت‌های مالی و سیاسی خویش را در این جهت به کار بسته است. اما در داخل کشور برای بعضی، اولین گزینه‌ تقابلی با عربستان سعودی تحریم حج از سوی جمهوری اسلامی است. این افراد با تصویرگری جنایات آل سعود در یمن، عواید حج را نوعی کمک مالی به استمرار این جنگ می‌دانند. بعضی نیز با یادآوری حادثه تلخ منا شرایط امنیتی زائران ایرانی را در حج بحرانی جلوه می‌دهند و حفظ عزت زائر ایرانی را در تحریم حج می‌بینند. 

در برابر این اعتراضات توجه به چند نکته قابل تأمل است:

1. چرا باید در برابر اقدامات سیاسی و مذهبی عربستان بر ضد جمهوری اسلامی ایران منفعل عمل کنیم؟! 

در شرایطی که عربستان تمام تلاش خویش را به کار بسته تا ایران را از بدنه امت اسلامی جدا کند و در انزوای کامل قرار دهد، خود تحریمی حج توسط ایران به نفع کیست؟!

امروز افزون بر قدرت مالی عربستان سعودی، که با آن به تطمیع سران کشورهای می پردازد، امکانات رسانه‌ای کشورهای اسلامی نیز در خدمت سعودی هاست تا به کمک آن، افکار امت اسلامی را مدیریت کنند، پس اینگونه نیاندیشیم که تحریم حج توسط ایران، ماهیت مزدورانه عربستان سعودی را بر مسلمانان آشکار می کند! 

2. از نگاه مذهبی هم سفر حج تبلیغی گران بها برای شیعه است که بدون هیچ هزینه و حتی تبلیغ علنی، و تنها با رفت و آمد به اماکن مقدس اسلامی و حضور در اجتماعات عبادی مسلمانان، می تواند بسیاری از حجاب ها و دشمنی های مذهبی و فرقه ای را مرتفع کند. 

اما تحریم حج توسط ایران به نوعی تایید سخنان عربستان درباره ایران و شیعه است، آنها در صددند شیعه را فرقه ای جدا شده از اسلام نشان دهند و با خودتحریمی حج ما نیز با آنها در این مسیر همراهی خواهیم نمود. آن‌گونه که مراسم اربعین را که اختصاصی شیعه است هر سال با شکوه تر برگزار نموده و در مقابل مراسم حج را تحریم می کنیم و این چنین به غرض ورزان اجازه می دهیم تا این شایعه را گسترش دهند که شیعیان کربلا و اربعین را جایگزین مکه و حج کرده‌اند!

3. حج فریضه‌ای است که قرآن بارها از مناسک آن با عنوان شعائر الهی یاد کرده است و عظمت آن بر آگاهان پوشیده نیست.  چنان چه پیامبراسلام صلی الله علیه و آله در جریان صلح حدیبیه، در شرایطی که مکه در اختیار مشرکین بود و مسلمانان با آنها در شرایط جنگی بودند، قصد انجام حج عمره نمودند. ولی با ممانعت مشرکین روبرو شده و پس از کشمکش‌های فراوان، با مشرکین پیمان صلحی را منعقد نمودند که به‌موجب آن، مسلمانان در آن سال بدون زیارت خانه خدا به مدینه بازگشتند و سال بعد با شرایط امنیتی خاص  و محدودیت‌های فراوان، وارد مکه شدند و عمرة القضا را به جای آوردند. 

در شرایطی که با مذاکرات انجام شده عربستان سعودی متعهد به حفظ امنیت زائران ایرانی است و مسئولان نیز تمهیدات لازم را برای دوری زائران ایرانی از حوادثی همچون حادثه منا به کار بسته‌اند، آیا می‌توان با القای عدم امنیت زائران ایرانی فریضه مهم حج را تعطیل نمود؟! بی‌تردید اگر مسئولین حج ایران، مدیریت لازم را در نقل و انتقال زائران و برگزاری حج به کار ببندند، عربستان سعودی طبق تعهدات موجود نمی‌تواند مشکل امنیتی برای زائران به وجود آورد.

4. خدمات حج معمولا توسط شرکت خصوصی انجام می‌گیرد و عواید عمومی حج نیز معمولاً صرف توسعه حرمین مکه و مدینه می‌شود.

 افزون بر این، حکومت پادشاهی عربستان سعودی در راستای تشدید خصومت‌ها و جنگ‌های فرقه ای دنیای اسلام و مقابله با ایران هزینه‌های هنگفتی می کند که عواید سفر حج ایرانیان نسبت به آن بسیار اندک است. پس تحریم حج نمی‌تواند مانعی در برابر سیاست جنگ‌طلبانه آل سعود باشد، بلکه همان‌گونه که پیش از این بیان شد، نوعی همراهی با سیاست های دولت سعودی است.