امیراسماعیل آذر عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو و عضو کمیسیون های علمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور   کارنامه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید را چنین تشریح کرد: آنچه به عنوان فرهنگ در کشور ما مطرح شده و آنچه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاده به تحقیق قابل قبول است. 

وی افزود: مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید از چند بعد قابل بررسی است: 

1. موضوع کتاب و داوری های آن اگرچه پیچیدگی های خاص مربوط به خود را دارد اما آنچه مشهود بوده این است که کار سرعت گرفته و وسعت نظر بانیان مربوط محسوس است. 

2. اگرچه مسأله کاغذ همیشه پس از تحریم بحران ایجاد کرده اما در اوج بحران ناشران احساس امنیت نسبی داشته اند البته این به آن مفهوم نیست که وضعیت ناشران خوب شده؛ زیرا خوبی و بدی کار ناشر با وقایع اجتماعی و سیاسی گره خورده است. طبعا ایجاد وضعیت تثبیت شده با هر تلاشی مقدور نیست اما بالا و پستی ها با تلاش فراوان کنترل شده است. 

3. یکی از خوشایند‌ترین اتفاقاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاد، نمایشگاه کتاب بود. تغییر مکان نمایشگاه کتاب و سعی بسیار در به روز کردن محیط برای آرامش بازدیدکنندگان رویداد درخشانی بود. دیگر اینکه در اکثر شهرهای ایران شاهد برگزاری نمایشگاه های کتاب بودیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه های کارشناسی خود را به آنجا اعزام کرد. دایر کردن چنین فضاهایی هم به کتابخوانی و بالا رفتن دانش مردم کمک کرد و هم سبب شد خانواده ها حضور در نمایشگاه های کتاب را نوعی تفریح معنوی به حساب بیاورند. 

عضو کمیسیون هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضور بچه های کوچک در نمایشگاه ها آینده‌نگری و عاقبت خوشی را برای فرزندان ما رقم می‌زند و این کار هم در کارنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌درخشد.

آذر ادامه داد: برعکس آنچه که فکر می‌شد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار خوب درخشید؛ تعامل درست و فرهنگ‌ مدارانه این معاونت سبب شده تا حوزه کتاب و کتابخوانی دوباره قوت بگیرد. 

وی تصریح کرد: در حاشیه باید گفت نهاد کتابخانه های عمومی بسیار نظام مند و پرتلاش ظاهر شده است. اینها نکاتی بوده که ملموس است و البته باید بیشتر هم تقویت شود. 

مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو افزود: نکته پایانی این است که ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان و اهل علم در حد مقدور قابل توجه بود. 

آذر گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان هنرمندان پیشکسوت است که موفق شد، همه هنرمندان بزرگ کشور را در یک جا جمع و در حد مقدور مشکلاتشان را بررسی کند. 

این عضو کمیسیون های علمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: آنچه که من گفتم نفی مشکلات موجود نیست ولی به هر حال هر وزارتخانه یا جامعه کاری مشکلات خویش را دارد.