نشست بررسی سریال «بیمار استاندارد»‌، با حضور عوامل و بازیگران سریال در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست مسعود ردایی (تهیه‌کننده)،‌ حسین محب‌اهری، علیرضا خمسه، هومن حاجی‌عبداللهی و نعیمه نظام‌دوست(بازیگران) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم علیرضا خمسه بازیگر این سریال گفت: عادت ناپسندی در برنامه‌سازی تلویزیونی مرسوم شده که به محض محبوب شدن یک سریال نزد مخاطب مدام می‌گویند دوباره شبیه به آن سریال بسازید. حتی یادم است همان سال‌های ابتدایی که ما سریال «پایتخت»‌ را کار می‌کردیم شبکه دیگری اغلب سکانس‌های سریال ما را تکرار می‌کرد. شاید اگر امسال هم سریال «پایتخت»‌ از تلویزیون پخش می‌شد بهترین گزینه نوروزی بود.

وی ادامه داد: یکی از محاسن «بیمار استاندارد»‌ این بود که به هیچ سریالی ربطی نداشت و مهمترین ویژگی‌اش این بود که شبیه به هیچ سریال دیگری نبود و به عبارتی خیلی خاص بود. از همان ابتدا عوامل به این فکر کرده بودند که باید سریالی متفاوت بسازند.

این بازیگر ادامه داد: هدف گروه تهیه و تولید این سریال، ساخت اثری خوب بود و ما اصلاً به رقابت فکر نمی‌کردیم که فلان کارگردان در ایام نوروز اول می‌شود یا نه. باید نوعی فرهنگ‌سازی شود که همه نوع خوراک روحی روانی و فرهنگی مردم در سریال‌ها ارزش‌گذاری شود و مخاطبان از هر نوع سلیقه‌ای سریال مورد علاقه خود را برای تماشا کردن انتخاب کنند. اما ما در مسائل فرهنگی خود را از مسائل رقابتی منزه می‌دانیم برای مثال من به عنوان یک بازیگر چه تفاوتی با مهدی هاشمی دارم که برخی مجله‌ها ما دو نفر را در گوی رقابت قرار می‌دهند؟‌!

 علیرضا خمسه در ادامه در همین زمینه گفت:‌ متأسفانه فضایی در جامعه ما ایجاد شده که حتی مسائل فرهنگیمان تحت تأثیر سیاست‌ قرار می‌گیرد و جامعه‌ای سیاست‌زده داریم در صورتیکه هر فردی برای رفع نیازش به سمت سریال مورد علاقه خود می‌رود. با وجود این شرایط و بازی در سریال «بیمار استاندارد»‌، باید بگویم که اصلاً احساس کم‌فروشی نمی‌کنم چرا که از جان و دل مایه گذاشتیم.

بازیگر سریال «پایتخت»‌در ادامه افزود: این سریال می‌توانست یک فیلم سینمایی خوب باشد و فشرده کردن آن در 14 قسمت کار اشتباهی بود. گاهی که سریال‌های خارجی را نگاه می‌کنم می‌بینم که تا 213 قسمت ادامه پیدا می‌کنند و در دلم می‌گویم خوش به حال آنها. در تلویزیون تنها سریالی که با تعداد قسمت‌های بالایی تولید شد، «پایتخت»‌، بود که آن هم 72 قسمت بود! شاید اگر نوروز امسال هم «پایتخت» از تلویزیون پخش می‌شد با استقبال بی نظیری از سمت مخاطبان مواجه می‌شد.

خمسه در ادامه گفت:‌ این سریال قصه خوبی داشت اما باز هم می‌توانست در قصه‌پردازی، قوی تر عمل کند، اما به عبارتی باید بگویم در مورد این سریال ظرف و مظروف با یکدیگر تناسبی نداشت. شخصیت‌های این سریال پردازش بیشتری می‌خواستند و در تعداد قسمت بیشتری سریال ساخته می‌شد.

وی افزود:چنین کارهایی که نیاز به مخاطب خاص دارد  باید از شبکه‌های خاصی پخش شود.متأسفانه در حال حاضر جایگاه شبکه‌ها مشخص نیست. برای مثال شبکه یک، شبکه خانواده ایرانی نامگذاری شده اما این نامگذاری را در مورد سایر شبکه‌ها نمی‌بینیم.

این بازیگر ادامه داد: شاید باور نکنید اما روزی که به من گفتند بازی تو در این سریال به پایان رسیده واقعاً‌ ناراحت شدم چرا که هم گروه را به شدت دوست داشتم و هم معتقد بودم این سریال و نقشم جای کار بیشتری داشت.

خمسه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم این سریال علاوه بر کارگردان، نویسنده، قصه و بازیگر تلفیق کارگردان و نویسنده بود که برای من از همان ابتدا جذابیت بسیار بالایی داشت چرا که آقاخانی تا به حال سبک دیگری را در تلویزیون تولید کرده بود و بهرام توکلی نیز با آثار قابل قبول سینمایی‌اش تا به حال حضوری در تلویزیون نداشت و برای بازیگری مثل من تجربه تازه‌ای بود. برایم جالب بود متنی که می‌توانست خیلی خشک و غیرکمیک باشد، با کارگردانی آقاخانی کمیک درآمد.

بازیگر سریال «میهمانان ویژه»‌، ادامه داد: برای مثال زمانی که پدر همسرم به منزلمان می‌آید می‌گوید که دختر من بعد از زندگی با تو کاملاً تغییر کرده و این نشان‌دهنده این است که آدم‌ها هر چقدر به یک موضوعی عشق و علاقه داشته باشند ناخودآگاه تغییر می‌کنند. زمانی که در سریال «پایتخت» بازی می‌کردم مردم در بازخوردها از من می‌پرسیدند شخصیت باباپنجعلی را خودتان خلق کردید و من مدام می‌گفتم خلق این شخصیت حاصل تفکری جمعی بود در صورتی که ما عادت داریم زمانی که نتیجه اثری خوب می‌شود می‌گوییم من آن را خوب اجرا کردم و اگر بد شود، می‌گوییم مقصر تهیه‌کننده است. معتقدم وقتی کاری را انجام می‌دهیم باید مردانه پای کاری که هستیم بایستیم و از آن دفاع کنیم. از طرفی معتقدم این سریال مبتنی بر 14 قسمت ساخته می‌شد و باید بیشتر از این به آن پرداخته می‌شد. فکر می‌کنم مدیران تلویزیون هم باید برای ایامی مثل نوروز برنامه‌هایی نظیر «دورهمی» و «خندوانه» را پخش کنند که مردم راحت‌تر بتوانند آنها را تماشا کنند.

وی ادامه داد: شخصیتی که من بازی می‌کردم فضایی برای ادا و حرکات کمیک نداشت اما سعید آقاخانی عنصر طنز را به گونه‌ای حساب شده به این قصه اضافه کرد که مخاطب نوروزی با دیدن آن لبخند بر لبانش بنشیند.

خمسه درباره شباهت بین شخصیت‌ آقاخان (سریال میکائیل) و نصرت در سریال «بیمار استاندارد»‌ گفت:‌ در حقیقت باید بگویم 10 روز از شروع تولید سریال گذشته بود که از من دعوت به همکاری کردند و در این مدت زمانی فرصتی نبود تا شخصیت جدید را خلق کنیم. از طرفی سعید نعمت‌الله (نویسنده سریال میکائیل)، از ابتدا نقش آقاخان را برای شخصیت من نوشته بود و روز اولی که قرار بود مقابل دوربین «بیمار استاندارد»‌، بازی کنم با بهرام توکلی این موضوع را در میان گذاشتم که می‌توانم برخی از خصیصه‌های آقاخان را در اینجا بیاورم. مشابهت این دو نقش شاید به این دلیل بود که زمان کافی برای پرداخت شخصیت‌ها نداشتیم. همچنین این دو شخصیت دارای موقعیت‌های مشابه، از یک جنس و بدمن بودند و این تشابه زائیده عدم زمان کافی بود. در ادامه یک بازیگر هر دوی این شخصیت‌ها را بازی می‌کرد چه بسا اگر بازیگر دیگری این نقش را بازی می‌کرد به اینگونه نبود.

بازیگر سریال «میکائیل» گفت:‌ «بیمار استاندارد»‌ از قصه‌ای نو بهره می‌برد اما به دلیل کمبود زمان نتوانست روی آن متمرکز شود در حال حاضر سریالی را برای ماه رمضان ضبط می‌کنند که در اواسط کار یکی از بازیگرهای آن قهر کرد و پروژه را تنها گذاشت و کارگردان مجبور شد بازیگر دیگری را جایگزین آن کند اما در «بیمار استاندارد»‌ هیچگاه چنین اتفاقی نیفتاد و زمانی که کارم در این سریال تمام شد بسیار ناراحت شدم.

وی درباره ناراحتی بابک حمیدیان از گروه تولید سریال «گذر از رنج‌ها»، گفت:‌ درست است که حمیدیان از پشت صحنه این سریال ناراضی بود، اما در «بیمار استاندارد»‌ ما دقیقاً بر خلاف این را شاهد بودیم. وقتی می‌گوییم گروهی حرفه‌ای هستند، یعنی این حرفه‌ای بودن در تمام بخش‌های آن وجود دارد. برخی تهیه‌کننده‌ها هستند که با وجود میلیاردر بودن خاطره بدی را در ذهن بازیگرانشان می‌گذارند.

بازیگر سریال «دارا و ندار»،‌ ادامه داد: اگر من جای مسئولین صدا و سیما بودم به بهرام توکلی و سعید آقاخانی فرصت بیشتری می‌دادم تا در فرصتی مناسب این سریال را تولید کنند. بسیاری از مخاطبان بودند که بازی من را در این سریال ندیدند چرا که مخاطب غیرمتمرکز بودند و برای این دست از مخاطبان ساخت چنین سریال‌هایی به مثابه تزریق سم به بدن آنها است. حتی رامبد جوان و مهران مدیری که جزو برنامه‌سازان موفق نوروزی بودند نیز از کمبود زمان برای تولید برنامه‌هایشان گله‌مند بودند. در حال حاضر که در فروردین ماه به سر می‌بریم مدیران باید برای نوروز سال 96، از الان به من پیشنهاد بازی بدهند، نه اینکه روزهای پایانی اسفند تازه یادشان بیفتد.

این بازیگر در ادامه افزود: دوره‌‌ای که به تدریس مشغول بودم اغلب افراد علاقه‌مند به بازیگری پیش من می‌آمدند و می‌گفتند من خیلی استعداد بازیگری دارم. برایم کاری کنید تا استعدادم کشف شود و من برای آنها همیشه مثالی می‌زدم که پنجره‌ای را باز کن و آشغالی به سمت بیرون پرتاب کن محال است کسی به تو ناسزا نگوید اما اگر به جای آشغال سکه به سمت بیرون پرتاب کنی همه از تو تشکر می‌کنند. همیشه می‌گویم که اگر فردی به بازیگری علاقه‌مند است باید تلاش کند تا سکه پرتاب کند. مشکل ما این است که همیشه با سلیقه مخاطب همسو می‌شویم.