پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مریم کمالی‌نژاد- اینکه دلمان می‌خواهد دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم یک امر بسیار طبیعی است.

 هیچ انسان سالمی از منفور بودن لذت نمی‌برد و از محبوب شدن روی برنمی‌گرداند. اغلب آدم‌ها به‌دنبال محبوبیت بیشترند‌ اما برخی این مسیر را اشتباه می‌روند یا تنها به یکی از علل محبوب شدن اکتفا می‌کنند. شاید یکی از دلایل استقبال گسترده افراد از جراحی‌های زیبایی همین باشد. مردم می‌خواهند زیباتر شوند تا محبوب‌تر باشند. غافل از اینکه زیبایی تنها یکی از عوامل محبوب شدن است و قابل تأمل اینکه اگر با دیگر رازهای محبوب شدن ترکیب نشود، بسیار ناپایدار است. بسیار دیده‌ایم افرادی که چهره زیبایی دارند اما چندان محبوب نیستند و کسانی که هیچ‌کدام از معیارهای رایج زیبایی را در چهره ندارند اما بسیار محبوبند. در ادامه درباره رازهای محبوب شدن با شما صحبت می‌کنیم؛ رازهایی که به شما کمک می‌کند روابط مؤثر را تجربه کنید تا کمتر از نداشتن دوستان صمیمی، نفوذ کلام، دیده نشدن، اختلافات متعدد خانوادگی و دوستانه نالان باشید.

پیش‌نیاز

قبل از اینکه بخواهید دیگران دوست‌تان داشته باشند و ارتباطی مؤثر با شما برقرار کنند، باید خودتان، خودتان را دوست داشته باشید و ارتباط درونی را تجربه کنید. اگر گمان می‌کنید قیافه‌ای غیرجذاب و زندگی بی‌فایده‌ای دارید، خجالتی، گوشه‌گیر، اخمو و بداخلاق هستید، چطور توقع دارید دیگران نسبت به شما نظری خلاف این داشته باشند. پس قدم اول اصلاح رابطه و گفتمان درونی با خودتان است و قدم دوم تصحیح جملاتی است که روزانه درباره خودتان تکرار می‌کنید. خود را شاد و خوش‌اخلاق بدانید. آنقدر این تصویر ذهنی درباره خود را تکرار کنید تا در رفتارتان هم تأثیر بگذارد. خودتان را دوست داشته باشید و قبل از همه محبوب قلب خود باشید.

رمز عبور چیست؟

ساده و همه فهم‌ترین راز محبوب شدن را خداوند در قرآن گفته است: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان، محبت آنان را در دل‌ها قرار می‌دهد. (مریم/96) مشخص است که انجام اعمال صالح و خوب انسان را محبوب می‌کند. این یک رمز عبور است؛ رمز عبور از قلب آدم‌ها. اما باید قبل از اینکه رمز را وارد کنی، ایمان داشته باشی. باید باور کنی که خداوند می‌تواند محبت تویی که اعمال خوب را برای رضای خدا و نه به نیت محبوب شدن انجام می‌دهی، در دل‌ها قرار دهد. تو خوب باش و بقیه‌اش را به خدا بسپار. اصلا همه نکات محبوب شدن را باید با همین عینک ببینید.منظور از اعمال صالح و کارهای نیک و خوب، تنها ساختن مدرسه و کمک به خانواده‌های نیازمند و کارهایی که نیاز به قدرت و توانایی مالی و جسمی و روحی زیاد دارد، نیست. کارهای کوچک با اثرات بزرگ هم هستند که ما اغلب آنها را به‌حساب نمی‌آوریم همچنین فقط اعمال مادی مدنظر نیست، اعمال عبادی و معنوی هم باعث محبوبیت می‌شود.

آراسته باشید

قرار نیست زیباترین فرد روی زمین باشید و گران‌ترین لباس‌ها را بپوشید تا مورد محبت و احترام دیگران واقع شوید. کافی است تمیز و آراسته باشید. آشفته نباشید و آشفته نپوشید. سعی کنید لباستان چروکیده و لکه‌دار نباشد. استفاده از عطر و مسواک ودوش‌گرفتن صبحگاهی تأثیر حیرت‌انگیزی در محبوب شدن دارد.

صبر کنید

آدم‌ها کاملا مطابق میل ما عمل نمی‌کنند، حتی خود ما دارای افکار و رفتارهایی هستیم که ممکن است برای بقیه آزاردهنده باشد. ضمن اینکه اغلب افراد جامعه و اطرافیان ما مردمی معمولی هستند و نه فیلسوف و روانشناس. آدم‌هایی که مثل خود ما از اینکه مدام مورد انتقاد قرار بگیرند، بیزارند. پس سعی کنید در ارتباط با افراد، صبور و بردبار باشید. رفتارهایی را که مورد پسندتان نیست و دوستشان ندارید، اگر مغایر با شرع یا قانون نیست، با سکوت تحمل کنید. با انتقاد و غرزدن در پی تغییر رفتارهای دیگران مطابق میل شخصی خود نباشید.

مهر و محبت‌تان را کلمه کنید

به آدم‌ها بگویید که دوستشان دارید. عده زیادی قدرت کلمه کردن احساسشان را ندارند درحالی‌که آدم‌ها دوست دارند دوست داشته شدن را بشنوند. روزی امام باقر(ع) با جمعی در مسجد نشسته بودند. فردی از کنار آنها عبور کرد. یکی از اهل مجلس گفت: من این شخص را دوست دارم. امام باقر(ع) به آن شخص فرمودند اگر دوستش داری به او بگو و او را از دوستی و علاقه خود آگاه کن. این کار موجب دوام دوستی و تقویت پیوندها می‌شود.

واقعا عشق بورزید

«تا دوست نداشته باشید، دوست داشته نمی‌شوید»؛ این یک قانون است. تنفر و بی‌علاقگی، نفرت افراد را جذب می‌کند و عشق و محبت، مهربانی و محبوبیت را. 

آدم‌ها را دوست داشته باشید، برای این‌کار لازم است به جای تمرکز کردن روی نقاط ضعف یا رفتاری که مورد علاقه‌تان نیست، روی نکات مثبت و خوب آنها متمرکز شوید و بعد شروع کنید به محبت کردن به دیگران. حضرت علی(ع) در همین ارتباط می‌فرمایند: «بالتودد تکون المحبه؛ با آشکار کردن مهربانی، محبت شکل گرفته و پدید می‌آید» اما اگر در برابر محبتی که به دیگران دارید توقع محبت داشته باشید، زندگی برایتان سخت می‌شود و مهربانی‌تان تأثیر خودش را نمی‌گذارد. پس محبت کنید اما بدون چشمداشت و مدام منتظر نباشید که پاسخ آن محبت را دریافت کنید. در این صورت اگر پاسخی هم دریافت نکردید سرخورده نمی‌شوید تا می‌توانید باز هم ادامه دهید.  محبت بی‌منت و توقع، شما را آرام می‌کند و همین آرامش به جذابیت شما کمک می‌کند.

آنچه برای خود می‌پسندی

این جمله را از کودکی بسیار شنیده و تکرار کرده‌ایم: «آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند» اما آیا واقعا به آن عمل می‌کنیم؟ آدم‌های محبوب، آدم‌های منصف و بخشنده‌ای هستند که خوب‌ها را برای خودشان و بدها را برای دیگران جدا نمی‌کنند. آنچه خوب است را برای همه می‌خواهند و آنچه بد است را برای هیچ‌کسی نمی‌خواهند و این در رفتارشان مشهود است. همانطور که پیامبر محبوب اسلام فرمودند: «هیچ‌یک از شما مؤمن نیست مگر اینکه برای دیگری آن را بخواهد که برای خود می‌خواهد» و در جایی دیگر می‌فرمایند: «دست خود را بر سر هر کس که می‌خواهی بگذار و برای آن همان بخواه که برای خود می‌خواهی».

کمک کنید، هدیه دهید، بخشنده باشید

شما می‌توانید روش خود را در ابراز محبت و مهربانی داشته باشید. اما توجه کنید که طرف مقابل شما به چه نوع مهربانی کردنی نیاز و علاقه بیشتری دارد. گاهی دوست شما به کمک کردن نیاز دارد. گاه از مسیری می‌گذرید و به عابری کمک می‌کنید که سنگینی بارهایی که دستش گرفته را کم کند. در مترو و اتوبوس به افراد مسن‌تر صندلی‌تان را تعارف می‌کنید. به کودکی که روبه‌رویتان نشسته یک شکلات می‌دهید. برای خواهر، همسر، دوست یا مادرتان هدیه می‌خرید. بی‌مناسبت شادش می‌کنید تا بگویید که دوستش دارید و به یادش بوده‌اید. همه اینها روش‌هایی است که شما را محبوب قلب دیگران می‌کند. در عین حال سعی کنید فرد سخاوتمند و بخشنده‌ای باشید. آدم‌های خسیس که آب از دستشان نمی‌چکد، جذابیتی ندارند در عوض دست و دلبازها، محبوبیت خاصی دارند. البته حواستان باشد که تعادل آن چیزی است که نباید قربانی محبوبیت شود. پس حتی در دست و دلبازی هم متعادل باشید. امام‌صادق(ع) می‌فرمایند: 3 چیز است که محبت می‌آورد: قـرض دادن و فـروتنـی و بخشـش.

متواضع باشید

هیچ‌کس، آدم‌های متکبر و خودبرتربین را دوست ندارد. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با آدمی وقت بگذراند که مدام از بالا به دیگران نگاه می‌کند و در پی به رخ‌کشیدن افتخارات و معلوماتش است. پس سعی کنید تا می‌توانید متواضع باشید. زودتر سلام کنید. از عذرخواهی‌کردن، فراری نباشید. انتقادپذیر باشید. خود را یکی یکدانه خلقت نپندارید. مطمئنا آدم‌های فروتن و متواضع جذابیت بیشتری دارند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «سه چیز موجب محبت است: اخلاق خوب، همراهی و رفاقت نیکو و فروتنی».

مودب باشید

افراد مودب، دوست‌داشتنی‌اند. ادب، خواستنی‌ است. حتی با صمیمی‌ترین آدم‌های زندگی‌تان مودب برخورد کنید. کلمات را درست انتخاب کنید. بلند شدن از پشت میز و فشردن دست دیگران کار زیاد سختی نیست اما اثری شگرف در ارتباطات اجتماعی دارد. برخی گمان می‌کنند که مودب بودن با صمیمیت و گرم گرفتن منافات دارد و صمیمیت را در دادن لقب‌های زشت، به‌کار بردن کلمات رکیک و شوخی‌های آزاردهنده می‌دانند. ممکن است افراد در قبال اینگونه رفتار به شما چیزی نگویند اما مطمئن باشید در دلشان شما را بابت رفتار بی‌ادبانه‌تان نکوهش می‌کنند و محبتشان نسبت به شما کم می‌شود. ضمن اینکه باید حواستان باشد همیشه مودب باشید نه‌تنها در مواقعی که همه‌‌چیز در صلح و آرامش است. کسی که هنگام عصبانیت هم جانب ادب را نگه می‌دارد، محبوبیت بیشتری دارد. در سیره پیامبر‌اکرم(ص) آمده است که مردم را با نامی می‌خواند که بیشتر دوست می‌داشتند و سخن هیچ‌کس را قطع نمی‌فرمود.

اصلاح رابطه با خدا

تا محبوب خدا نشوید محبوب خلق خدا نخواهید شد. خداوند منشـأ مهر و مهربانی و خوبی است. کسی که خدا را دوست داشته باشد، مطابق میل خداوند عمل می‌کند و کسی که مطابق میل خدا عمل کند، حتما انسان خوبی می‌شود و انسان خوب محبوب اهل زمین و آسمان است «محبوبک فی ارضک و سمائک...». در مقابل، گناه باعث کم شدن محبت و محبوبیت می‌شود. امام صادق(ع) فرمودند: اگر دیدی محبت و علاقه‌ات به برادر مؤمن تو کاهش یافته، بدان که یکی از شما 2 نفر گناهی مرتکب شده و همین باعث کم شدن محبوبیت بین شما شده است.

دکتر فروغ نیلچی‌زاده استاد دانشگاه و مشاور خانواده- ما در یک ساختمان 4 طبقه زندگی می‌کنیم. یکی از همسایه‌ها در این ساختمان بسیار فخر فروشی می‌کند و مدام از خودش و زندگیش تعریف می‌کند. بارها درخصوص تحصیلاتش، وضع مالی خانواده‌اش و همسرش به من فخر فروخته است. این موضوع برای من خیلی غیرقابل تحمل شده است. احساس می‌کنم اعتماد به نفس قبل را ندارم. هربار که می‌آید دلم می‌خواهد در خانه را به روی او باز نکنم. لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه با او برخورد کنم؟

این دوست عزیز در ابتدا باید در خود احساس بی‌نیازی کند. در واقع باید خود را نسبت به تفاخر دیگران واکسینه کرده و ایمنی درونی خود را بالا ببرد و این ایمنی تنها زمانی میسر می‌شود که عزت‌نفس شما بالا رود. وقتی که فرد تفاخر می‌کند به اینکه من فلان مدرک تحصیلی را از فلان دانشگاه دارم یا اینکه من از فلان خانواده اصیل هستم، این تفاخر در یک جا ارزشمند است؛ جایی که آن موضوع باعث شود که به یک خودشکوفایی برسد و از جهت شخصیتی، رفتاری و منش در یک افق مثبت اخلاقی قرار بگیرد. این مسئله هم درخصوص اصالت خانوادگی است و هم درخصوص تحصیلات. اما درصورتی که این فرد از این ویژگی‌ها استفاده کند برای اینکه دیگران را تحقیر کند، در این حالت مهم این است که شما اعلام بی‌نیازی نسبت به این فرد کنید. یادتان باشد آدم خوشبخت کسی است که به آن چیزی که دارد راضی است اما آدم موفق دنبال چیزی می‌گردد که او را راضی کند. موفقیت خوب است اما نه به این قیمت که من خوشبختی خود را از دست بدهم. آدمی که خوشبخت است شادی درون وجود او است و شادی او وابسته به این نیست که حس ‌کند که چقدر خوب است من چیزی را دارم که بقیه ندارند.

پس اعلام بی‌نیازی در رفتار و برخورد و احساس عزت‌نفس درون این فرد موجب می‌شود که بعد از مدتی فردی که اهل تفاخر است ببیند که اصلا فایده‌ای ندارد؛ یعنی هر چقدر فخرفروشی می‌کند نمی‌تواند شما را کوچک کند و نتوانسته عزت نفس شما را بگیرد. این یک ویژگی خیلی مثبت و مؤثر است.شما باید مدام رفتارهای مثبت خود را تقویت کنید و به این فرد نشان دهید که رفتار خوب پایه‌های یک زندگی خوب را می‌سازد.