پايگاه خبري تحليلي «پارس»- با وجود آنكه سرافراز خواستار پايان كار مديران بازنشسته از سازمان صدا و سيما شده است همچنان در بخش هاي مختلف اين سازمان مديراني بازنشسته منصوب و ادامه كار مي دهند.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در مراكز استاني صدا و سيما، مديراني كه بازنشستگي آنها به تعويق افتاده بود يا بازنشسته بودن اما ادامه كار مي دادند به دستور رييس سازمان، به تدريج در حال خارج شدن از سيستم هستند كه در روزهاي اخير، اصفهان، مازندران، اروميه و.. در اين جهت تغيير كرده اند.
 
تعديل 12 هزار نفري
همچنين قرار است براي كاهش تعداد كاركنان سازمان صدا و سيما، علاوه بر خروج بازنشستگان، افرادي كه از سال 1390 جذب شده اند مورد بازبيني قرار گيرند و افرادي كه به مرحله استخدام رسمي نرسيده اند اعم از پاره وقت، شركتي و.. به نحوي از سازمان خارج شوند.
 
برخي برآوردها نشان مي دهد سازمان صدا و سيما تا پايان سال 94، 12 هزار نفر از نيروهاي خود را تعديل خواهد كرد.
 
بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، 2150 پست مديريتي در اين سازمان حذف خواهد شد. تاكنون صرفا در معاونت سيما، 40 مديريت حذف شده است. به عنوان نمونه گروه اجتماعي و فرهنگي شبكه ها در هم ادغام شده اند. گروه مستند و جهاد حذف شده اند.
 
چابك سازي راديو و برخي حذف هاي سوال برانگيز
در راديو، شبکه‌های جهانی صدای آشنا که سه کانال آسیا، اروپا و آمریکا داشتند و به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کردند، به کلی حذف شدند. کارمندان این سه شبکه اکنون زیر نظر واحد اداری مشغول به فعالیت هستند تا محل جدید کار آنها بعد از منحل شدن شبکه ‌هایشان مشخص شود. کامران کاظم‌ زاده از مديران بازنشسته، مدیر این شبکه بوده است.
 
بعد از تذكر يك مقام عالي رتبه به عزت ضرغامي جهت توجه بيشتر به مقوله كتاب، راديو كتاب ايجاد شد، ليكن قرار شده است شبکه‌ای که از ۲۷‌آبان ۹۱ همزمان با هفته کتاب، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده بود با رادیو فرهنگ ادغام شود.
 
از این پس، رادیو سراسری معارف زیر نظر صداوسیمای مرکز قم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین قرار شده تا در ساختار جدید، رادیو گفت‌وگو زیرمجموعه رادیو اقتصاد قرار بگیرد. شبکه رادیویی دانش در زیرمجموعه رادیو البرز(راديو استان البرز- كرج) قرار می‌گیرد یا رادیو گلچین با رادیو فرهنگ ادغام می‌‌شود. همچنین قرار است شبکه رادیویی نوا با شبکه قرآن ادغام شود و شبکه آوا نیز با از دست دادن فرکانس خود در زیرمجموعه رادیو پیام قرار می‌گیرد.
 
در عين حال، تحولات يك شبه در سازمان صدا و سيما موجب بلاتكليفي كاركنان و برنامه سازان شده است.

تکلیف برخی شبکه‌ها همچون ایران صدا هنوز مشخص نیست. فعالان برخی شبکه‌های رادیویی نیز در رایزنی‌هایی که داشته‌اند پای کمیسیون مرتبط با شبکه‌شان در مجلس را پیش کشیده‌اند و از حذف شبکه‌شان جلوگیری کردند. ازجمله رادیو ورزش که اهالی آن با کمیسیون ورزش مجلس جلسه داشتند و رادیو سلامت که برنامه‌سازانش سراغ کمیسیون سلامت مجلس رفتند و موفق شدند شبکه خود را حفظ کنند. شبکه‌های دیگری چون ایران، جوان، پیام، تهران و نمایش درحال فعالیت هستند و جز تغییر مدیرانشان با حذف یا ادغام روبه‌رو نبوده‌اند و درباره شبکه‌هایی چون خانواده و فصلی نیز چیزی اعلام نشده است.
 
بازنشستگان رسانه اي در تلويزيون
با این وجود همان‌طور که معاونت سیما با ریزش نیرو از حذف و بازنشستگی مدیران تا تعدیل نیروها و قطع همکاری با نیروهای غیررسمی و غیرپیمانی روبه‌رو بوده است، معاونت صدا نیز سه‌هزار نیرو دارد که‌ هزار نفر از آنها رسمی یا پیمانی  نیستند.
 
برخلاف رييس جديد صدا و سيما كه رويه اي جوانگرا دارد وي در انتصابي سوال برانگيز، علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما؛ كه 57 سال سن و بازنشسته تعويقي است را به اين معاونت گمارده است. كه پورمحمدي همين رويه را در انتصابات خود ادامه داده است.
 
رضا پورحسین، قائم مقام معاونت سیما نيز 55 سال دارد و با بيش از 30 سال سابقه كاري، دارای دفتر مشاوره روانشناسی در خارج از سازمان صداوسیما است. وی همزمان، مدیرمسئول و سردبیر يك فصلنامه روانشناسی و صاحب امتیاز و مدیرمسوول يك ماهنامه ويژه كودكان نیز هست.
  
محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو نيز 55 ساله است. وي 35 سال قبل وارد سازمان صدا و سيما شد و 10 سال قبل، مدير شبكه يك بود. جعفری جلوه دارای سابقه طولانی بازنشستگی است.
 
گودرزی، قائم مقام مدير شبكه دو نیز از بازنشستگان سازمان صداوسیما محسوب می شود.
 
حسین ساری، مدیر شبکه آموزش نیز سالهای متمادی است که بازنشست شده است.
 
بهرام محمدی نیا، مدیر شبکه قرآن، 58 سال سن دارد. بهرام محمدی نیا دارای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت است و 8 سال است که بازنشست شده است.
 
حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم، از ديگر مديران بازنشسته نيز 52 سال سن دارد. وی تا قبل از این، همزمان مدیر دو شبکه نمایش و نسیم بود که با ادغام شبکه نمایش و تماشا، همینک نیز به عنوان مدیر دوشبکه نسیم و نمایش مشغول فعالیت است. کرمی نیز در تعلیق بازنشستگی به سر می برد و همزمان، به تدریس در دانشگاه هم می پردازد. همین مساله باعث شده تا نتواند به صورت کامل و تمام وقت در محل کار خود حضور داشته باشد.

در هرصورت اميدواريم چابك سازي و جوانگرايي رييس جديد سازمان صدا و سيما موجب آن نشود كه آن بخش از بدنه كارآمد و چابك سازمان نيز دستخوش بحران شود و معاونت سيما نيز به جاي اينكه محلي براي كهنسالان صدا و سيما باشد از حضور نيروهايي نوگرا، چابك و كارآمد بهره مند شود.