پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز، تخریب فضای سبز شهری و یا قطع درختان به طور جدی از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی و شدید می شود.

برطبق قانون، هیچکس مجاز به قطع حتی یک درخت در فضای سبز شهری نیست و چنانچه درختی در محل احداث بنایی قرار بگیرد بایستی در کمیسیون های مربوطه و بر اساس این قانون بررسی شود ولی در نهایت سعی می شود که با توجه به شرایط پایتخت حتی الامکان از قطع حتی یک درخت در پایتخت جلوگیری شود.

چنانچه درختی در محل احداث بنایی واقع شده باشد در ابتدا بایستی با تغییر نقشه آن بنا، درخت را حفظ کرد، اظهار داشت: اما اگر در نهایت امکان تغییر نقشه وجود نداشت، درخت باید در همان حوالی و در محل همان پلاک ثبتی بازکاشت شود.

درهمین حال، رییس سازمان پارک ها و فضای سبز شهردای تهران با بیان اینکه قطع حتی یک درخت در پایتخت ممنوع است گفت: به جای قطع درختان نقشه ساختمان ها را تغییر دهند.

مختاری تاکید کرد: بنابراین هیچکس مجاز به تخریب فضای سبز و قطع درختان در پایتخت نیست و اگر این اتفاق بیفتد مسلما از طریق مراجع قضایی با وی برخورد قانونی می شود.

ازسوی دیگر، سخنگوی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اخباری در خصوص ریشه کن کردن ۱۸۰ اصله درخت در دارآباد گفت: این موضوع صحت ندارد این زمین دو مصوبه کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون ماده ۷ را دارا است همچنین دو رأی از دیوان عدالت اداری دارد. در گذشته این زمین مزاحمت هایی را برای همسایگان این زمین ایجاد کرده بود که نهایتا زمین اصلاح و متراژ آن به زیر ۲ هزار متر می رسد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، تصمیم گیری در خصوص این نوع زمین ها بر عهده فضای سبز منطقه است و چون این زمین در پهنه باغات قرار داشت، اجازه ۳۰ درصد سطح اشغال به آن داده شد و مجوز ساختمانی ۱۵ طبقه به آن اختصاص پیدا کرد. بر اساس این حکم، ۴۰ اصله درخت باید جابجا می شد که طی بازدید از منطقه این ۴۰ اصله درخت جابجا شده و هیچ درختی خشک یا قطع نشده است.

تندگویان با بیان اینکه این پرونده دوباره در کمیسیون ماده ۷ بررسی می شود، گفت: اگر امکان تغییر نقشه وجود داشت تا درختان کمتری جابجا شود، به آن رسیدگی می شود، اما در حال حاضر تخلفی رخ نداده همچنین سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز در حال بازرسی این پرونده است.