علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به روند مذاکرات در وین به «پارس نیوز» گفت: باتوجه به مصوبه مجلس در آذرماه سال 99 و پایان دوماه فرصتی که برای بازگشت طرف های برجامی به تعهداتشان در نظر گرفته بودیم، نهایتا در 5 اسفندماه تکلیف قانونی دولت دراین باره مشخص شد و آن کاهش تعهدات برجامی و ازجمله توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود که عملا سرکشی های بازرسان را از طرف مقابل گرفت.

وی افزود: دولت در ابتدا تلاش کرد در آخرین ساعت اجرای این بند از قانون، توافق نامه ای را با آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم کنند و طبق آن سه ماه اطلاعات دوربین های سایت های هسته ای به صورت سه ماه آفلاین ذخیره سازی می شد. این یک اقدام خارج از چارچوب مشخص شده توسط مجلس بود و خلاف قانون اقدام راهبری بود.

نظری عنوان کرد: این کار اتلاف وقتی برای اهداف انتخاباتی بود و بعد از آن نیز مجددا بحث طرح های دیگری برای اجرای نشدن قانون مجلس به شورای عالی امنیت ملی کشور اوردند تا موفق شوند به شکلی مجددا مصوبه مجلس را دور بزنند اما موفق نشد.

نماینده مجلس تاکید کرد: درنتیجه تکلیف کار در مذاکرات کاملا مشخص است. هم قانون اقدام راهبردی این تکلیف را مشخص کرده است و هم رهبر انقلاب موضع قطعی خود را بیان کردند. طبق قانون مصوب و فرمایشات رهبر تاکید شد که اگر طرف مقابل خواستند به تعهدات خود عمل کنند راه باز است و بعد از اجرای تعهدات آن ها اگر ایران به این نتیجه رسید که آن ها تعهدات خود را مجددا نقض نمی کنند به برجام بر می گردد.

*دولت به دنبال استفاده از مذاکرات وین برای تاثیرگذاری در انتخابات است

نظری متذکر شد: بنابراین ایران ابتدا باید اجرای تعهدات آن ها را راستی آزمایی کند و دولت به مجلس لایحه ارسال کند و مجلس نسبت به بازگشت تعهدات برجامی اذن را به دولت دهد. ازطرفی مقام معظم رهبری نیز فرمودند تکلیف روشن است و آن لغو تمام تحریم هاست نه بخشی از تحریم ها. تمام تحریم ها باید یکپارچه حذف شوند. این راهی است که غربی ها می توانند طی کنند. 

او در انتها ابراز کرد که اما آنچه از جلسات وین به گوش می رسد به رغم آنچه مسئولان در مصاحبه ها اعلام می کنند است و در عمل به دنبال تفکیک تحریم ها به تحریم های هسته ای و غیرهسته ای هستند و بنا دارند در یک اقدام فریبکارانه در آستانه انتخابات بخشی از تحریم ها را بردارند و فضای کشور را به دست بیاورند و برای برجامشان که یک خسارت محض بود، دستاورد سازی کنند.