معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز براساس شاخص اقتصاد ، جز ۱۸ کشور بزرگ جهان است.

“محمدباقر نوبخت” معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در برنامه نگاه یک سیما اظهار کرد: ما با استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شروع کردیم و این خواست عمومی بود. این شعارها امروز قابل دفاع است؟ آیا نسبت به وعده ای که دادیم موفق بودیم؟ برای نسل جدید می گویم که در سال ۱۹۷۰ میلادی فضای جهان، دوقطبی بود.

این دوقطبی شامل اتحاد جماهیر شوروی به عنوان قطب شرقی و آمریکا به عنوان قطب غربی بود.

وی ادامه داد: در میان این قطب ها تفکری جدید در ایران معرفی شد. اتفاقی که در ایران رخ داد، کودتا نبود. اتفاقی که در کشور ما رخ داد خواست مردم بود و اگر کسی این تغییرات را انکار کند و بگوید اراده کودتا بود اشتباه است. آیا کسی می تواند بگوید که ما کشور مستقلی نیستیم؟ پیش تر، قدرت ها دستور می دادند و ما اجرا می کردیم، اما پس از انقلاب اسلامی ما مستقل شدیم.

معاون رییس جمهوری توضیح داد: در ۴۲ سال گذشته، باید قبول کنیم بر آرمان های مردمی که به خیابان ها آمدند ایستادیم و توانستیم این استقلال را حفظ کنیم. آیا حفظ استقلال برای ما رفاه آورد؟ اگر رفاه این است که به بازار برویم و خرید بکنیم که حق مردم است، موضوع دیگری است.

نوبخت تاکید کرد: در ۴۲ سال گذشته اتفاقات زیادی به ما گذشت که روی اقتصاد ما اثر گذاشت. با همه مشکلاتی که داریم و رنج و فشار اقتصادی روی مردم، باید بپذیریم براساس معیارهای قدرت اقتصاد، ما جز ۱۸ کشور بزرگ جهان هستیم.

وی ادامه داد: همه شاخص های ما نشان می دهد رشد قابل توجهی داشتیم. اگر رفاه به معنای امکانات دسترسی است باید بگوییم امروز حتی یک روستا هم بدون برق نیست و امروز همه جاده ها آسفالت هستند. چیزی که امروز در اختیار مردم است نسبت به گذشته خیلی بیشتر است. امکانات اینترنتی، بهداشتی، شبکه حمل و نقل و… امروز در اختیار روستاییان قرار دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: امروز برای مقایسه کشورها هدف توسعه یافتگی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در دوره ای رشد ۵ تا ۷ درصدی اقتصادی ملاک توسعه یافتگی بود. در ادامه، رشد اقتصادی به همراه عدالت ملاک توسعه یافتگی قرار گرفت و در ادامه توسعه انسانی ملاک قرار داده شد. اکنون مسائل سیاسی، علمی و زیست محیطی نیز به ملاک و معیار توسعه یافتگی افزوده شده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته با نرخ بالای بیکاری روبرو هستند.

نوبخت گفت: ما اشکالاتی داریم و ۴۲ سال درگیر جنگ و ترور بودیم و مشکلات داشتیم. اگر با معیارهای جهانی شاخص توسعه انسانی را بررسی کنیم درمی یابیم در همه سالها نسبت به سالی که این محاسبه را شروع کردند وضع ما بهتر شده است. شاید این را با قیمت گوشت و مرغ مقایسه کنید، اما این شاخص توسعه انسانی با سه مولفه رشد اقتصادی، آموزش و بهداشت ارزیابی می شود.

وی یادآور شد: ما براساس شاخص های اشاره شده، در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به گذشته وضع بهتری داریم. ما جز گروه های بالای توسعه یافتگی هستیم و در منطقه از توسعه انسانی در جایگاه خوبی قرار داریم. از منظر علمی نیز در میان ۱۵ کشور دنیا قرار داریم؛ باید با نسل جوان صادق باشیم و دید واحد و گفتمان واحد درباره مسائل داشته باشیم اما ما جز کشورهای عقب مانده نیستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اگر از منظر فردی به اقتصاد کشور نگاه کنیم نخستین موردی که مطرح می شود درآمد و هزینه است. این نابرابری با توجه به نوع نیازها وجود دارد. واقعیت این است که دولت به دلیل آنکه درآمدش به عوامل بیرونی بستگی دارد قدرت درآمدی اش کاهش یافته است و بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری ملاحظات و مناسباتی دارد، از این رو از سوی دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری کافی صورت نمی گیرد و با رشد منفی سرمایه گذاری روبرو هستیم.

نوبخت توضیح داد: تلاش کردیم طرح های عمرانی خود را رها نکنیم و بالغ بر ۶۶۴۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی سرمایه گذاری کردیم و اگر این سرمایه گذاری انجام نمی شد دچار مشکل می شدیم. سال گذشته نتوانستیم ۵۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم اما این چند ماه تلاش کردیم این موضوع جبران شود.

وی عنوان کرد: بین سال های ۹۲ تا ۹۵ قیمت ارز را تا زیر ۴ هزار تومان تثبیت کردیم. برخی می گویند باید سالی ۳۰ درصد به نرخ ارز می افزودید درصورتی که ما نرخ ارز را تثبیت کردیم و مدیران امروز مدیران همان دوره بودند.

دولت در آن دوره توانست نرخ دو رقمی تورم را یک رقمی کند و مدت ها زیر یک رقم این تورم ثابت بود. در همان سال ها رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تبدیل کردیم. ما انتقاد مردم را به جان می خریم اما همین دوستان در همان سالها این شرایط را ایجاد کردند اما با اعلام تحریم و خروج آمریکا از برجام، همه دیدند چه اتفاقی رخ داد و تقاضای صوری برای تبدیل ریال به دلار رخ داد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: تلاش کردیم نیازهای مردمی را با قیمت دلار جدا کنیم از این رو دلار ۴۲۰۰ تومانی را ایجاد کردیم و این در شرایطی بود که قدرت ارزی بالایی داشتیم. امروز درآمد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ما به چند میلیارد دلار تقلیل یافته است و ایا می توان توقع داشت با این چند میلیارد دلار با قدرت ۱۰۰ میلیارد دلار بازار را تنظیم کنیم؟

اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی را برداریم چه اتفاقی رخ می دهد؟ باید نسبت به افراد خدمتگزار انصاف داشته باشیم و این ها در دولت یازدهم امتحان خود را پس دادند. این رضایت حاصل شد و مردم بیش از گذشته به دولت تدبیر و امید رای دادند. ما چقدر منابع مالی داریم و مگر نمی دانند ما به چه دلیلی درآمدهایمان کم است؟ قصد توجیه نداریم و برخی سیاست ها نیز اشتباه بوده است.

نوبخت تاکید کرد: به خیلی از اسرار کشور دسترسی دارم اما نمی توانم درباره محدودیت ها با مردم صحبت کنم. اگر قرار است به دولت نمره بدهیم باید به این ۸ سال نمره بدهیم.

وی گفت: تلاش می کنیم در بخش زیر پوشش دولت، دهک های پایین جامعه را پوشش دهیم و گاه رقم دریافتی این دهک به ۵ تا ۶ برابر رسید. تلاش می کنیم به مردم کالاهای اساسی را بدهیم.

ما ۱۲ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه سرمایه گذاری کردیم و سدی را احداث کردیم و باید۳۶ کیلومتر تونل زیر زمین بزنیم و ۲ کیلومتر به آبرفت خوردیم و پیشرفت ما کند است. در این تونل حضور یافتم و بازبینی کردم.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: قول دادیم راه آهن سنندج را قبل از پایان کار دولت به پایان برسانیم. ۲۶ طرح و پروژه در استان کردستان وجود دارد که ۲۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می خواهد و ۱۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم. بسیاری از این طرح ها را اگر انجام نمی دادیم در آینده باید با قیمت های بالاتر آنها را اجرا می کردیم و این طرح ها را با قیمت های پایین تری انجام دادیم.

نوبخت یادآور شد: ما برای آیندگان دارایی گذاشتیم. تمامی اوراقی که منتشر کردیم و ارزشی که ایجاد کردیم بررسی کنید و بعدها این را اعلام می کنیم که به دولت آینده دارایی تقدیم می کنیم و در عین حال مردم نیز به راه آهن و آزادراه و دیگر زیرساخت ها رسیدند.

وی تاکید کرد: درآمد ما در سال ۵۶ از نفت را با درآمدهای امروز مقایسه کنید و خیلی مسائل در آن دوره قابل سرمایه گذاری بود اما امروز ما با درآمد کمتر، این امور را انجام می دهیم. این درحالی است که درآمد ما چند دهم درآمد سال ۵۶ از نفت است. ما از همین منابع محدود در جهت جبران کاهش قدرت خرید و طرح های زیربنایی استفاده کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی برق بود اما روستاها برق نداشت و چرا جاده ها آسفالت نمی شد درصورتی که آسفالت وجود داشت؟ سیاست بر این بود روستایی نباید به شهر دسترسی داشته باشد. بردن امکانات رفاهی به روستاها کار بزرگی بود که پس از انقلاب اسلامی رخ داد.

نوبخت گفت: ما تلاش کردیم مسکن مهر را تمام کنیم و بخش بزرگی از این مسکن را همکاران ما به پایان رساندند. در کنار این مهم، بنیاد مسکن طرحی را برای احداث واحدهای روستایی در دست کار قرار داد و هرسال با قیمت مناسب مسکن ساخته و در اختیار روستاییان قرار داده می شود. در کنار این مهم، برای افراد محروم اقدام کردیم و با همکاری کمیته امداد و بهزیستی، تعدادی مسکن ساخته و تقدیم شد. ۱۷۰۰ کلید را اخیرا به این گروه از جامعه تقدیم کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه کادر درمان، علاوه بر حقوق، باید کارانه ای را از درآمد اختصاصی می گرفتند اما با کرونا این درآمدها متوقف شد و ماه گذشته ۵۵۰۰ میلیارد تومان کارانه ها را پرداخت کردیم. ما فوق العاده ویژه کرونا را نیز برای عزیزان دیدیم. مقام معظم رهبری این اجازه را به دولت داد که یک میلیون یورو از صندوق استفاده کند. این هزینه به ریال تبدیل و برای تجهیزات بیمارستان ها استفاده شد و امروز چند هزار میلیارد تومان طی یکی – دو ماه اول پرداخت شد.

معاون رییس جمهوری توضیح داد: امروز به نسبت، وارد مرحله ای شدیم که کادر درمان باید تازه نفس شود و باید آن را تقویت کنیم. ما بیمارستان های بسیاری ساختیم. در ارومیه بیمارستان ۳۰۰ تختی با ۱۰ اتاق عمل آماده بهره برداری شده است. تلاش کردیم امکانات بیشتری در اختیار کادر درمان قرار بگیرد و ۵۳ هزار مجوز استخدام کادر درمان صادر کردیم و البته باید برای این گروه بودجه ای را نیز درنظر بگیریم.

نوبخت عنوان کرد: مشکل مالی برای خرید واکسن کرونا نداریم و به حد نیاز از خارج کشور واکسن وارد می شود و کشور را بدون واکسن نمی گذاریم و با همه کمبودها، برای واکسن کرونا کسری نداریم.

وی توضیح داد: قبل از اتمام کار دولت، بخش دوم آزادراه تهران – شمال افتتاح می شود. تنها قطعه سوم می ماند که دولت بعدی آن را افتتاح می کند.

معتقدیم باید کارهایی که برای بازنشستگان لشگری انجام دادیم برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام دهیم و در این باره جلساتی برگزار کردیم و امیدواریم عدالت اتفاق بیافتد. درباره رتبه بندی نیز اعتبار درنظر گرفتیم و لایحه دائمی شدن رتبه بندی را نیز آماده کردیم که به مجلس شورای اسلامی برسد. اعتبار این بخش در بودجه دیده شده است.