به گزارش پارس نیوز، 

می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ *******

** انتقاد روزنامه اصلاح طلب به عمامه گذاری لاکچری

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «حسینیه جماران روز نیمه شعبان، مصادف با میلاد امام زمان، شاهد برگزاری جشنی بود که چهره‌های سیاسی و غیرسیاسی و حتی ورزشی در آن حضور داشتند؛ از محسن و مهدی هاشمی گرفته تا علی پروین و علیرضا منصوریان... سایت جماران که این مراسم را در دو قسمت به صورت تصویری پوشش داده بود، عنوان کرد که مراسم، برگزاری جشن میلاد امام زمان بوده و در انتهای مراسم، عمامه‌گذاری احمد خمینی هم برگزار شده است.

این توضیح البته نمی‌توانست برای کاربران فضای مجازی قانع‌کننده باشد. این کاربران با مقایسه مراسم مرسوم عمامه‌گذاری در حوزه‌های علمیه، آنچه را در جماران به وقوع پیوسته مراسمی اختصاصی و بعضاً «لاکچری» {اشرافی} توصیف کردند که فقط برای نتیجه امام خمینی برگزار شده است. در حوزه‌های علمیه رسم است که در برخی از اعیاد، طلبه‌هایی که در شرف ملبس‌شدن هستند، نزد یکی از مراجع حاضر می‌شوند و مراسم عمامه‌گذاری به‌طور دسته‌جمعی برای آنها برگزار می‌شود. نقد کاربران فضای مجازی این بود که چرا احمد خمینی هم مانند سایر طلبه‌ها نزد مرجع مورد قبول خود نرفته و در مراسم مرسوم شرکت نکرده است. سؤال آنها این بود که چرا باید مراسمی اختصاصی در حسینیه جماران که به طور تاریخی در اختیار بیت امام قرار دارد، آن هم با دعوت از چهره‌های سیاسی و غیرسیاسی برگزار شود. نقدها تا جایی پیش رفت که هشتگ تاج‌گذاری برای این مراسم پانویس برخی از توییت‌ها شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «سیل انتقادات در فضای مجازی اگرچه سیداحمد خمینی را وادار کرد تا به منتقدان پاسخ دهد اما ظاهراً این پاسخ هم نتوانسته مخاطبان سیداحمد خمینی را قانع کند. برخی از ارائه این پاسخ هم انتقاد کرده و باز هم تأکید کردند که در سنت عمامه‌گذاری، این طلبه‌ها هستند که به خدمت مراجع می‌رسند و نه بالعکس.»

چندی پیش یکی از فعالین فضای مجازی در واکنش به اقدامات حاشیه ساز فرزند سید حسن نوشت: «آقازادهٔ جوان!...مدت‌هاست عکسهای منتشره در فضای مجازی‌ات، سبک زندگی لاکچریت و تلاش برای سلبریتی سازی از خودت که کمترین نسبتی با امامِ ساده زیست ندارد را فریاد می‌زند. غافل از اینکه از نسل بزرگمردی چون امام خمینی بودن باید مسئولیت ما را بیشتر کند، نه اشرافیتمان را».

** کلیدواژه «صدای واحد»، اسم رمز تحمیل برجام منطقه‌ای

«داود هرمیداس باوند» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برخی شعارها و موضع‌گیری برخی افراد غیرمتخصص در این مدت هزینه افزاست. تنها مرجعی که باید در سیاست خارجی اظهار نظر کند، وزارت خارجه است اما در ایران برخی افراد در مورد سیاست خارجی اظهار نظر می‌کنند و متاسفانه طرف مقابل نیز از سخنان نسنجیده به لحاظ مادی و معنوی به نفع خود با دروغ‌پردازی استفاده کرده و سلاح‌های تهاجمی پیشرفته درخواست می‌کند... ایران باید در درون برای عبور از فشارها نوعی وحدت استراتژیک بین سه قوه داشته باشد. در این صورت است که نوعی "صدای واحد" از ایران به بیرون مخابره خواهد شد که آن صدا بر منافع ایران تاکید دارد».

متاسفانه در ماههای اخیر برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب و فعالین این جریان همنوا با دشمن، با اسم رمز «صدای واحد» به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سپاه پاسداران حمله کرده و مدعی هستند که تنها مرجع اظهارنظر درباره مسائل خارجی، وزارت خارجه است.

این جریان حتی پا را از این فراتر گذاشته و مدعی است که باید پرونده منطقه به وزارت خارجه سپرده شود تا این وزارتخانه با «الگوی برجام» یک توافق برد-برد دیگر بسازد!

این در حالی است که تجربه برجام پیش روی ماست. توافقی که تعهداتمان را یکطرفه انجام دادیم و به قول معروف وقتی دستمان خالی شد، طرف مقابل دبه کرد و به همین دلیل تاکنون و به اذعان مقامات ارشد دولت، هیچ دستاوردی از این توافق عاید مردم کشورمان نشده است.

** قریب به سه سال از برجام گذشت، هنوز مشکل سوئیفت حل نشده است

«سیدرسول رنجبران» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در مصاحبه با روزنامه ابتکار با اشاره به آثار اقتصادی خروج آمریکا از برجام گفت: «در مدتی که برجام برقرار بود، ما نتوانستیم از ظرفیت‌های برجام به درستی استفاده کنیم. بخشی از این نتوانستن به دلیل ناتوانی داخلی و برخی نیز به دلیل عدم عملکرد کامل کشورهای اروپایی و آمریکا بود. مهم‌ترین عاملی که این موضوع را تقویت می‌کند، بازنشدن سوییفت‌ها بود که مانع از انجام مبادلات ارزی می‌شد. اگر آمریکا از برجام خارج شود، به تبع آن کشورهای اروپایی هم عملاً خارج خواهند شد، هرچند آن را به زبان نیاورند و رسماً اعلام نکنند».

گفتنی است در دی ماه 94 چند ساعت از اجرای برجام نگذشته بود که بانک مرکزی و به دنبال آن برخی رسانه‌های همسو با دولت ادعا کردند که تحریم سوئیفت لغو شده است، مقامات دولت یازدهم در حالی که روز پس از اجرای برجام مرکز سوئیفت در کشور بلژیک تعطیل بود و امکان هر نوع نقل و انتقال پیام سوئیفتی در این روز میسرنبود از انجام سوئیفت هزار درخواست بانکی سخن گفتند که پس از مشخص شدن نادرست بودن آن، ارسال این سوئیفت‌ها را نمادین دانستند!

اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی ادامه یافت و برخی از مقامات از لغو تحریم سوئیفت خبر دادند و برخی دیگر اعلام کردند که تحریم سوئیفت فعلاً لغو نشده است!

فارغ از اظهارات متناقض مقامات دولتی، شواهد موجود نشان می‌دهد که بعد از اجرای برجام بانک‌های ایرانی باز هم امکان دسترسی به سوئیفت را نخواهند داشت و این بانک‌های خارجی هستند که به عنوان کارگزاری شرایط را برای ایجاد ارتباط با سوئیفت فراهم می‌کنند. اما با توجه به اینکه بر طبق مفاد برجام امکان فوری بازگشت تحریم‌ها (SNAP BACK) با درخواست هر یک از 5 کشور طرف مذاکره با ایران پیش بینی شده و به دلیل آنکه در صورت این اقدام کلیه بانک‌های طرف سوئیفت مجدداً مشمول تحریم و جریمه‌های ناشی از همکاری با ایران می‌شوند، عملاً هیچ یک از آنان تمایلی برای همکاری با ایران نخواهند داشت.

در حال حاضر علیرغم سپری شدن قریب به سه سال از امضای برجام، هیچ یک از بانک‌های اروپایی برای اتصال به سوئیفت و یا بازگشایی آل سی با بانک‌های ما همکاری نمی‌کنند و منتظرند تا آمریکا برای همکاری مجدد با ایران تضمین‌های لازم را به آنها بدهد.