حزب ندای ایرانیان در پی رونمایی از منشور حقوق شهروندی از  سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، بیانیه‌ای صادر کرد.

حزب ندای ایرانیان در این بیانیه با تأکید بر اینکه دولت‌ها وظیفه دارند حقوق شهروندان را محترم شمرده و همیشه با استفاده از ابزارهای لازم مثل تصویب قانون، مقررات و برنامه‌ریزی‌های مستمر، زمینه رشد مردم را در گرایش‌های مختلف مورد نظر آنان فراهم کنند، خاطرنشان کرده است: امروز هیچ حکومتی نمی تواند ادعا نماید که حقوق بشر را قبول ندارد، هر چند که اختلاف نظر و سوء‌استفاده از واژه «حقوق بشر» همیشه موجبات رنجش انسان ها وملت ها را فراهم آورده است.

این حزب در ادامه بیانیه خود در پی رونمایی از منشور حقوق شهروندی با اشاره به تمایز و تضاد میان دو مفهوم «حق بودن» و «حق داشتن» که تقریباً همه چیز را در عالم حقوق متحول کند عنوان داشته است: ایمانوئل کانت گفته بود: «من شهروند جهان هستم» بنابر این هر کس که مفاد اسناد حقوق بشری را حق می داند، حق دارد آن حق ها را در دسترس داشته باشد. شاید بتوان در اینجا با اشاره به ثنویت دکارتی که گفت: «من حق دارم، پس هستم» تفکیک میان حق در مرحله ثبوت و اثبات درباره حقوق طبیعی در متون میثاقین حقوق مدنی ـ سیاسی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. دسته  اول را می شود ملهم از لیبرال دموکراسی و طیف دوم را متاثر از سوسیال دموکراسی دانست.

حزب ندای ایرانیان در ادامه بیانیه آورده است: تصویب کنوانسیون های متعدد بین المللی نظیر: «ممنوعیت مجازات اعدام»، «منع شکنجه»، «رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان»، «حقوق کودک»، «منع برده داری» و ... در کنار مقاوله‌نامه‌های متعدد سازمان بین المللی کار می تواند مصداقی بارز برای رشد و بالندگی مداوم حقوق انسانی در تاریخ معاصر باشد.

این حزب در بیانیه خود افزوده است: ظهور پدیده ای پست مدرن مثل: «حقوق همبستگی» در کنار نسل اول و دوم حقوق بشر نشانی از نمود عقلانیت در جهان جدید است؛ جهانی که ترجیح بر استواری بر پایه های آینده‌پژوهانه دارد . . . به‌عنوان حق های نسل اول می توان به : حق حیات، حق مالکیت، حق آزادی عقیده، حق آزادی بیان، حق آزادی رفت و آمد، حق تابعیت، حق رای، حق مالکیت معنوی و به عنوان حق‌های نسل دوم می‌توان به حق مشارکت در انتخابات، حق کاندیداتوری در انتخابات، حق حضور در اجتماعات و تظاهرات، حق آزادی حزبی، حق ایجاد تشکل مدنی، حق انتخاب شغل، حق اعتصاب و . . . به عنوان نسل سوم می توان به حق بر محیط زیست، حق بر صلح و . . . اشاره نمود.

حزب ندای ایرانیان در این بیانیه، ضمن استقبال و ابراز خرسندی از «توجه و اهتمام دولت به موضوع حقوق شهروندان» اعلام آمادگی برای همکاری در مباحث آموزشی و جلب مشارکت بیشتر شهروندان در این زمینه، نکات و ملاحظاتی اعلام داشته است.

این حزب در بیانیه خود از عدم پیش‌بینی راهکارهای اجرایی نظیر تشکیل سازمانی مستقل جهت پیگیری و اجرای حقوق شهروندی یا نهاد متولی مستقیم این موضوع و بلاتکلیفی شهروندان جهت ارائه گزارش نقض حقوق شهروندی شان سخن گفته و تصریح کرده است: حذف مواردی چون  «متناسب‌سازی قوانین و مقررات خدمت سربازی وظیفه» و  «کاهش مواد مربوط به حقوق زنان، حقوق مفصله جوانان و سالمندان» از متن اصلی‌ای که نگارش یافته بود محل تامل جدی می باشد.

حزب ندای ایرانیان با طرح این پرسش که نظر مقام معظم رهبری و سایر قوا و ارگان ها در باره این منشور چیست و با توجه به این که رعایت حقوق شهروندی بستگی به همکاری همه نهاد ها و ارگان ها به‌ویژه قوه قضائیه دارد، چه تأملاتی در این مورد پیش‌بینی شده است؟ خاطرنشان کرده است: با توجه به اهمیت نقش این دستگاه در اجرای حقوق شهروندی امید می رود جلب همکاری و مشارکت قوه محترم قضائیه هم در دستور کار مسئولان دولتی قرار داشته باشد.

این حزب در ادامه ملاحظات خود درباره منشور حقوق شهروندی از چگونگی راه‌کارهای اندیشیده شده برای اجرای این منشور در سطح کشور و در ابعاد منطقه‌ای و نیز پاسخ‌گو بودن ستادهای کنونی حقوق شهروندی ایجاد شده از دولت قبل سؤال کرده و افزوده است: به نظر می رسد که جای درس «حقوق شهروندی» و «حقوق بشر» در سر فصل دروس دانشگاه ها و مدارس و حوزه ها در رشته های تخصصی و نیز در میان دروس عمومی دانشجویان در کنار دیگر واحدها بسیار خالیست.

حزب ندای ایرانیان در ادامه بیانیه خود در پی رونمایی از منشور حقوق شهروندی پیشنهاد کرده است که در آینده نزدیک و با توجه به همسویی بیشتر مجلس با دولت، این متن از حالت اعلامی خارج شده و تبدیل به یک قانون در کشور شود.

این حزب همچنین در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرده است: این پرسش وجود دارد که چه میزان مشارکت اجتماعی مردم در تدوین متن نهایی لحاظ شد؟ و به صورت مشخص، نظرات مردم که در سایت ریاست جمهوری پس از نشر پیش‌نویس متنِ منشور دریافت شده بود در تدوین متن نهایی چقدر مورد استفاده قرار گرفت؟

حزب ندای ایرانیان در پایان بیانیه خود در پی رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده است که موضوع، صرفاً به انتشار این سند محدود نمانده و دولت تدبیر و امید در ادامه مسیر حرکت خود، توجه به حقوق شهروندی را در دستور کار جدی خود قرار دهد و راهکارهای اجرایی جهت پیگیری موارد نقض حقوق شهروندی و مکانیزم ثبت و پیگیری موضوعات را هم مشخص کند.