به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه «ایندیپندنت» روز دوشنبه گزارش داد که یکی از مفتی‌های برجسته عربستان سعودی طرحی را برای تخریب کامل مسجد النبی و نبش قبر پیامبر اسلام به مقامات عربستانی ارائه کرده است.


این طرح بخشی از سند پیشنهادی است که «علی بن عبدالعزیز الشبل» مفتی برجسته وهابی و استاد دانشگاه «محمد بن سعود» در اختیار متولی‌های مسجد النبی ارائه کرده کرده است.

این سند 61 صفحه‌ای که دکتر «عرفان العلوی» از اساتید عربستانی از آن پرده برداشته است، به ریاض توصیه کرده است که مسجد النبی تخریب شده و پیکر پیامبر پس از نبش قبر، به قبرستان بقیع منتقل شده و به صورت گمنام دفن شود.

به نوشته «ایندیپندنت»، البته هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه عربستان این پیشنهاد را پذیرفته و قصد اجرا آن را دارد، وجود ندارد. روزنامه ایندیپندنت نتوانسته است در این رابطه با مقامات عربستانی در سفارت این کشور در لندن، گفت‌وگو کند.

این گزارش تصریح کرده است که با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌‌ای که این مسئله هم برای شیعیان و هم اهل سنت دارد، هرگونه اقدامی برای تخریب مسجد النبی می‌تواند با خشم شدید مسلمانان مواجه شود.

علوی که ریاست بنیاد تحقیقات میراث اسلامی را بر عهده دارد، با بیان اینکه تفکر وهابیت احترام قائل شدن برای قبور را شرک می‌داند، می‌گوید: «آن‌ها می‌خواهند از حضور زوار در حرم و احترام گذاشتن به آن جلوگیری کنند، چراکه آن را شرک و بت‌پرستی می‌دانند. اما تنها راهی که می‌توانند برای جلوگیری از زیارت پیامبر توسط زائران انجام دهند، این است که وی را به قبرستان دیگری منتقل کنند.»

به گفته علوی، بر اساس طرح‌های ارائه شده، تمامی معماری اسلامی به جا مانده از قرن‌های گذشته در مدینه به همراه گنبد خضرا مسجد باید تخریب شود.

«موسسه خلیج» پیشتر اعلام کرده بود که طرح‌های عربستان برای نوسازی مدینه، تاکنون به نابودی 95درصد از بناهای اسلامی با قدمت بیش از 1000 سال منجر شده و اکنون آپارتمان‌ها نوساز و هتل‌های لوکس جای آن‌ها را گرفته‌اند.

بخش دیگری از طرح پیشنهادی که به کمیته ریاست حرمین ارائه شده، خواستار تخریب ساختمان‌های اطراف مسجد النبی که محل زندگی اهل بیت پیامبر بوده است، شده است.

علوی با بیان اینکه عربستان پیش از این هم سابقه چنین اقداماتی را دارد، می‌گوید: «محل دفن پیامبر ناشناس خواهد بود. الان هرچه اطراف مسجد النبی بوده، تخریب شده است. مسجد را بولدوزها احاطه کرده‌اند. وقتی همه‌چیز را تخریب کردند، ممکن است سراغ مسجد بروند. ممکن است که امام مسجد عنوان کند که مسجد نیاز به گسترش دارد و در حالی که همه نگاه‌ها متوجه عراق و سوریه است، این کار را پیش ببرد.»