مریلا زارعی متولد بیست و پنجم فروردین ماه ۱۳۵۳ در شهر تهران ( یا قم ) است. وی خواهر ملیکا زارعی بازیگر و مجری برنامه کودک و نوجوان است. تحصیلاتش را در رشته صنایع غذایی مهندسی کشاورزی در دانشگاه آزاد به پایان رسانده است.

اولین تجربه تلویزیونی او سریال کاراگاه در سال ۱۳۷۴ بود و در همان سال حضور در عرصه سینما را با فیلم پاتک تجربه کرد. با بازی در فیلم دو زن در کنار بازیگرانی همچون نیکی کریمی و محمدرضا فروتن به کارگردانی تهمینه میلانی در سال ۱۳۷۷ به شهرت رسید.

بعد از بازی های درخشان در چند فیلم سینمایی دیگر ، جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر تمام عیار تثبیت کرد. او تا به حال با کارگردان های معروفی همچوناصغر فرهادی، مسعود کیمیایی،پوران درخشنده، ابراهیم حاتمی کیا و … همکاری داشته است.

مریلا زارعی بزرگترین منتقدش را خانواده اش می داند و با اینکه در حال حاضر یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است باز هم مشتاق شنیدن نقدهای تند خانواده اش است. او شرط لازم برای موفقیت را دعا و تایید خانواده اش می داند.

او یکی از خوش‌پوشان سینمای ایران است. تیپ کلاسیک و ساده همراه با آرایش ملایم همیشگی چیزهایی است که همیشه مورد توجه طراحان مد قرار گرفته است. او بسیار ورزش می‌کند و اندام متناسب را مدیون همین ورزش کردن است.

پیاده روی و دو کاری است که هر روز انجام می‌دهد و در اوقات فراغتش تنیس بازی می‌کند.

 مریلا می‌گوید خانواده‌اش بزرگترین نقش را در زندگی هنری او داشته‌اند: خانواده ام بزرگترین منتقدان من هستند و البته مهمترین، واکنش خانواده ام به من جهت می‌دهد. هنوز هم مثل قبل برای شنیدن انتقادهای تندشان به گوشم و دغدغه رضایت آنها را دارم. البته دعا و تاییدشان برایم بسیار مهم است.

 

مریلا زارعی در کارهای نیک نیز همیشه پا پیش گذاشته و تلاش زیادی کرده‌ است. او سفیر نیکوکار یکی از موسسات خیریه برای کودکان است. همچنین در چند پرونده محکوم به قصاص از جمله شهلا جاهد برای جلب رضایت اولیای‌دم تلاش زیادی کرد.

او می‌گوید: من فکر می‌کنم سفیر نیکوکار بودن از بازیگری خیلی سخت‌‌تر است. چون خیلی مواقع جاهایی می‌ روم که هیچ بازیگر و هنرمندی را نمی‌‌شناسند و نمی‌‌دانند من هنرمند هستم و باید زمانی که کنار کودکان و نوجوانان روستا هستم فقط به فکر این باشم که کار خودم را به‌عنوان یک سفیر نیکوکار به‌ خوبی انجام بدهم و ‌به حرف‌ های کودکان و اموری که آن‌ها شدیدا به آن نیاز دارند توجه کنم.

 زارعی برای جلب رضایت خانواده همسر ناصر محمدخانی هم به خانه آن‌ها رفته بود اما سرانجام بدون جلب رضایت آن‌ ها مقابل شهلا ظاهر شد خودش درحالی‌ که اشک در چشمانش حلقه زده بوده در این مورد گفت: وقتی شهلا را ملاقات کردم او سکوت اختیار کرد، از او خواستم اگر ماجرایی ناگفته دارد بیان کند اما شهلا هیچ‌ چیز برای گفتن نداشت و تنها به رفتن به دنیای باقی امیدوار بود و از همگی حلالیت طلبید.

 

کتاب‌خوانی از مهمترین علایق مریلا است و بیشتر وقت آزادش را کتاب می‌خواند: یادم است پدرم کتاب های خودش را که بسیار سنگین بودند مثل «فلسفه غرب» و «فیلسوفان غربی» در اختیارم می گذاشتند کتاب هایی در پنج یا شش سالگی به من می دادند و از من می خواستند با مداد زیر کلماتی که حروفش را بلدم، خط بکشم و من با کتاب هایی از این دست، کتاب خواندن را شروع کردم.

سینما همچون زندگی به من آموخت چطور برای رسیدن به موفقیت باید از شکست‌ها و رنج‌ها درس عبرت گرفت و آنها را چراغ راه کرد. سینما به من صبر را آموخت و اینکه برای رسیدن باید صبور بود.

سینما به من آموخت ما هم مثل همان یخ فروشی هستیم که حاصل و دسترنج زندگی‌اش هر لحظه آب می‌شود؛ پس باید لحظات را قدر بدانیم و از آن به بهترین شکل بهره ببریم.

 

رابطه مریلا زارعی و خانواده‌اش بسیار خاص و ویژه‌ است. هرچند ازدواج نکرده و فرزندی ندارد اما سه فرزند خواهرش ملیکا بسیاربه خاله‌شان وابسته هستند. ملیکا زارعی در برنامه‌ای تلویزیونی گفته‌بود بیشتر رسیدگی‌ها به فرزندانش و آموزش آنها با مریلا است و مریلا مادرانه کنار بچه‌های اوست.

مریلا زارعی چند کار با ابراهیم حاتمی‌کیا داشته‌ است. او می‌گوید: چیزی که باعث می‌شود من یک فیلم را برای بازی انتخاب کنم فیلم‌نامه و عوامل فیلم هستند. البته من برای آسیب‌دیدگان جنگ تحمیلی احترام بسیار زیادی قائل هستم و همیشه خودم و مردم وکشور را مدیون آنها می‌دانم. آسیب‌های جنگ بسیار جدی و طولانی است و من با جنگ مخالفم ولی کسانی که برای حفظ ما و کشورمان جنگیدند جایگاه ویژه‌ای برای من دارند.

مریلا زارعی درباره اینکه چرا ازدواج نکرده‌است می‌گوید: خب شاید دلیل اصلی این باشد که کسی که دنبالش بودم پیدا نشد. با اینکه موقعیت‌های مختلف و زیادی داشتم اما من فکر میکنم ازدواج کردن یا نکردن افراد خیلی مهم نیست سالم و با کیفیت زندگی کردن آنها مهم است. من به بچه‌ها علاقه زیادی دارم و سه فرزند خواهرم مانند فرزندان خودم هستند و حساسیت من روی آنها به اندازه ملیکا است. من زندگی راحت و آرامی دارم و این زندگی را خیلی دوست دارم.

مریلا زارعی مریلا زارعی در فیلم شیار ۱۴۳

در اوایل دوران بازیگری مریلا زارعی، فیلم “دو زن” یک سکوی پرتاب برای او به شمار میرفت. این فیلم به کارگردانی تهمینه میلانی، سال ۱۳۷۷ ساخته شد و نیکی کریمی و محمدرضا فروتن را به عنوان بازیگران اصلی خود داشت. این فیلم موفق شد در همان سال جایزه‌ ی بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید. فیلم دو زن همچنین موفق شد در سال ۸۰، جایزه‌ ی بهترین کارگردانی جشنواره بین‌ المللی فیلم لس‌ آنجلس را برای تهمینه میلانی به ارمغان بیاورد. حسن جوهرچی فقید هم در آن فیلم نقش همسر مریلا زارعی بازی میکرد.

مریلا زارعی در دوران بازیگری خود با کارگردان‌ های صاحب‌ نام زیادی همکاری کرده است. او تجربه‌ ی کار با اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌ کیا و عباس کیارستمی را در کارنامه‌ ی هنری خود دارد. مریلا زارعی در فیلم‌ های کمدی مانند “اخراجی‌ ها” و “خوابم می‌ آید” رضا عطاران هم بازی کرده است، گرچه نقش او در نسخه‌ ی اکران‌ شده‌ ی اخراجی‌ ها در سال ۸۵ حذف شده است. اما همانطور که اشاره شد، شاید ماندگارترین نقش‌ آفرینی وی در فیلم شیار ۱۴۳ باشد که سال ۹۲ بر روی پرده رفت. مریلا زارعی در این فیلم نقش مادری را داشت که پسرش به جبهه رفته و در نبود او روزهای تلخی را می‌ گذارند و منتظر بازگشت‌ اش است. او برای بازی در این نقش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت نمود. سیمرغ بلورین دیگر مریلا زارعی برای فیلم “سرباز‌های جمعه” ساخته مسعود کیمیایی به او اهدا گردید. این فیلم پرستاره در سال ۸۲ ساخته شد و محمدرضا فروتن، بهرام رادان، پژمان بازغی، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند و مریلا زارعی از بازیگران آن بودند.

ماجرای نجات از مرگ حتمی

هومن بهمنش فیلمبردار فیلم خوابم میاد در برنامه خندوانه مهمان رامبد جوان بود که ماجرای نجات پیدا کردن مریلا زارعی از مرگ حتمی را روایت کرد. او گفت خاطرم هست که پیش از این اتفاق وحشتناک من و خانم زارعی در ماشینی بودیم که لب پرتگاه قرار داشت.

من از مریلا زارعی پرسیدم : اگر ماشین حرکت کند چه می کنی ؟ او جواب داد یک بار ترمز بریده بود پریدم بیرون … ما اصلا فکر نمی کردیم چیزهایی که گفته ایم به واقعیت تبدیل شود. فیلمبرداری این قسمت از فیلم را شروع کردیم.

مریلا زارعی پشت فرمان یک پیکان آبی بود ، قرار بود فقط استارت بزند و پدال را ول کند تا بدون این که ماشین پشت سری با او برخورد کند ماشینش تکانی بخورد و این تصویر برای بیننده ایجاد شود که ماشینی از پشت به او برخورد کرده است.

اما بر خلاف برنامه گروه ، ماشین پشتی به ماشین مریلا زارعی خورد و پیکان به سمت دره شروع به حرکت کرد. بدتر از همه اینکه دو درب جلوی پیکان قفل شده بودند و او نمی توانست درب را باز کند و خودش را نجات دهد.

مریلا زارعی مجبور شد از شیشه سمت شاگرد خودش را بیرون بیندازد و چند ثانیه بعد از اینکه از شیشه بیرون پرید ماشین رفت ته دره ! تا یکی دو ساعت بعد از این ماجرا حال تمام گروه بد بود و اشک خود من بند نمی آمد.